Передплата 2024 «Добра кухня»

Чи пересядуть українці на дешеві іномарки?

Українське автолобі зухвало блокує законопроект про відчутне зменшення акцизу на вживані закордонні авто!

Нещодавно Верховна Рада у другому читанні прийняла проект закону №3251, що передбачає тимчасове зниження ставок акцизного збору при ввезенні вживаних автомобілів. Українським автовласникам та й усім українцям, котрі бажають придбати добротне авто, він дає можливість суттєво зекономити. Однак така перспектива — явно не до душі українському автолобі, котре заблокувало підписання згаданого законопроекту. У деталях цього протистояння та у плюсах і мінусах потенційного закону спробував розібратися кореспондент «ВЗ».

ЗАЗ Vida чи Ford Focus за 11 тисяч євро?

По-перше, закон стосується автомобілів, котрі відповідають стандарту Євро-5 і були випущені не раніше 1 січня 2010 року. По-друге, автори поставили запобіжники проти спроби робити бізнес на ввезенні такого транспорту, тому передбачено, що українці зможуть купувати здешевлене авто не більше одного в одні руки протягом року. По-третє, діятиме закон лише до 1 січня 2018 року, коли в Україні має бути введено стандарт Євро-6.

Коли новий закон набуде чинності, а це може статися вже за місяць-півтора, українці суттєво дешевше купуватимуть імпортні авто з об’ємом двигуна від 1,0 до 1,5 літра. На них акциз знизиться від 15 до 25 разів щодо нинішніх ставок. На авто з двигуном 1,5 — 2,5 літра акциз упаде у 8-12 разів. На практиці це виглядає таким чином: ми купуємо за кордоном, до прикладу, малолітражний «Опель Корса» 1,2 з 2010 року за 4-5 тисяч євро і після розмитнення за новим законом отримуємо його за 6 тисяч. Нині після розмитнення таке авто коштує понад 10 тисяч євро.

Або візьмемо авто середнього класу Ford Focus 2011-2014 років із середнім пробігом близько 100 тисяч кілометрів. Нині такий автомобіль на іноземних номерах можна придбати за ціною 7-8 тисяч євро. Мова як про бензиновий, так і про дизельний двигун з автоматичною або механічною коробкою передач. Після розмитнення модель з 1,6-літровим бензиновим двигуном і ціною 7,1 тис. євро обійдеться у 9,8 тис. За версію з дизельним двигуном такого ж об’єму і ціною 7,9 тис. євро доведеться заплатити 11 тисяч. Український автопром, який за минулий рік виробив кілька автомобілів, може запропонувати за цю ж ціну ЗАЗ Vida з 1,4-літровим двигуном і коробкою-автоматом. Нині вартість такої моделі становить 311 150 гривень (це приблизно ті ж 11 тисяч євро). Але у першому випадку мова про безпечний елегантний автомобіль європейського рівня, у другому — про авто на китайській основі, яке у ЄС через низьку якість продавати заборонено...

Автолобі «турбується» про захист... російського «Автоинвесстроя»

Проте для українського автолобі низький рівень якості і безпеки авто — не аргумент. Вони щоразу, відчуваючи конкуренцію, торочать про захист українського виробника, якого вже майже немає (той же ЗАЗ з початку року випустив аж... 4 автомобілі). Мова про екс-«регіонала», а нині нардепа від партії «Відродження» Дмитра Святаша, котрий, власне, і заблокував законопроект 3251, внісши проект закону про його скасування. У боротьбі з можливим потраплянням в Україну якісних авто нардепу інформаційно допомагає такий собі Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів. Назаренко виступає у медіа як «незалежний експерт» на захист вітчизняного автопрому, але насправді він є офіційним помічником того ж нардепа Святаша. Для розуміння, останній є лобістом в Україні російського «Автоинвесстроя» (АИС), в якому має свою частку, та китайських «Джилі», «Чері» й інших заборонених для продажу у Європі марок «суперкарів»... Аргументів проти підписання законопроекту 3251 у цих товаришів чимало. Перший — нібито втрати держбюджету. Другий — збідніння автомобілістів через зниження вартості їхніх авто...

Чи справді є логіка у таких прогнозах лобістів російських і китайських авто, «ВЗ» розпитав співавтора згаданого законопроекту, народного депутата від Закарпаття Роберта Горвата. З нардепом та його колегами — братами Богданом та Ярославом Дубневичами, Оксаною Юринець, а також представниками Львівської й Закарпатської регіональних митниць вдалося поспілкуватися на нещодавньому круглому столі, організованому ГО «Західноукраїнська асоціація власників транзитних авто» (ЗАВТРА) у «Львівській політехніці».

— Такі інформаційні маніпуляції запускаються з одною метою: захистити свій бізнес, який останні 10 років існував фактично в «парникових», неконкурентних умовах, — вважає пан Горват. — Податки на імпорт вживаних автомобілів роками були штучно завищеними, а законопроект 3251 пропонує знизити їх — для здорової конкуренції на ринку. Формально, дія цього закону повинна бути тимчасовою. Та після зниження (хоч і тимчасового) важко вже буде повертати все назад, бо статистика буде говорити сама за себе. Цей крок буде виправданий майбутньою економічною вигодою, а саме збільшенням надходжень до бюджету — за рахунок збільшення кількості імпортованих автомобілів, створенням додаткових робочих місць у сфері обслуговування автомобілів, збільшенням надходжень від продажу автомобільного пального, зменшенням середнього віку автомобілів, а звідси — збільшенням безпеки на дорогах. За час дії закону якраз повинна заїхати достатня кількість авто для того, щоб знизити і середній вік автомобілів, і ціни на вторинному ринку в адекватних межах. Так, через обмеження Євро-5, яке діє з початку цього року, і Євро-6, яке повинно набути чинності з 2018 року, старих дешевих машин по 1000 євро не буде. Але зниження цін на автомобілі класу Євро-5 і можливість їх імпорту за розумними ставками акцизу матиме вплив і на ціноутворення старіших автомобілів, які вже є на внутрішньому ринку. Подешевшають новіші авто — подешевшають і старіші. Якщо за 8 тисяч євро можна буде купити 5-річне авто — мало хто купить за ту ж суму 20-річне. Відповідно увесь оцей «антикваріат» піде на металобази...

Середній вік авто в Україні — 21,5 року! У Європі — 8,6

— За інформацією Асоціації європейських автовиробників ACEA (European automobile manufactures association), середня кількість автомобілів на 1000 осіб в Європі становить близько 487 шт. В Україні ж цей показник в 2,5 раза менший і становить 201 автомобіль на 1000 осіб, — розповідає голова ГО ЗАВТРА у Львівській області Роман Тузяк. — Середній вік авто в Україні становить близько 21,5 року, в той час у Європі — 8,6 року. Автопарк наших громадян потребує значного оновлення. Внутрішній виробник неконкурентоспроможний та не може забезпечити достатнього оновлення автопарку. За останні два місяці національні виробники практично не виробили легкових автомобілів...

На рахунок того, що у разі прийняття законопроекту 3251 автомобілісти збідніють, бо їхні автомобілі подешевшають, ще один учасник круглого столу з львівського осередку ГО ЗАВТРА, Станіслав Бучацький, висловився більш ніж красномовно.

— За такою логікою, варто лобіювати підвищення акцизів на вживані автомобілі до рівня Куби, і тоді всі багатими стануть, — жартує Бучацький. — Для розуміння: на Кубі старі «Жигулі» коштують 10 тисяч доларів, і передаються в спадщину з покоління в покоління. Там на дорогах ще повно 50-річних машин, і всі вони в ціні... Так, можна втратити 30% вартості на своєму автомобілі, — але і новіший купити на 30% дешевше! Наприклад, ваш старий автомобіль коштував, скажімо, 10 тисяч, а той, який ви хочете купити, — 20. Якщо всі вживані машини (за винятком преміум-класу і кількарічних) подешевшають після прийняття 3251 на 30%, то ваш старий автомобіль коштуватиме 7 тисяч, а той, який хочете купити, —16. Раніше треба було докласти 10 тисяч, а тепер — 9 тисяч.

А що з тими, хто їздить на «пересічку»?

Львівські та закарпатський нардепи пообіцяли попрацювати і в напрямі зменшення акцизів на ті автомобілі, водії яких зараз на Західній Україні їздять у режимі «транзиту» кожні п’ять днів на «пересічку». Для цього ГО ЗАВТРА та Львівська регіональна митниця розробили кістяк законопроекту з амністування таких авто — шляхом зниження акцизу на їх розмитнення на рік-півтора. Попередньо передбачається, що за такими пільгами розмитнити авто зможе лише той, хто користувався ним останні півроку. Такий автомобіль буде заборонено відчужувати протягом року, — аби автоділки не будували собі на цьому бізнес. Для допрацювання цієї пропозиції і втілення її у законопроект вирішено створити робочу групу з представників Львівської та Закарпатської митниць, членів ГО ЗАВТРА з Львівщини та Закарпаття та присутніх на зустрічі нардепів. Паралельно йшлося й про можливість організації на Львівщині «пересічки» за зразком Закарпаття — без виїзду за кордон. За інформацією представників ГО ЗАВТРА, це питання вже порушувалося на обласному рівні, але було заблокувано вищим керівництвом ДФС та Держ­прикордонслужби.

Повертаючись до законопроекту 3251: нардепи прогнозують, що він буде розблокований і підписаний головою ВР та президентом. А ще прогнозують, що цей законопроект — лише перший крок у справжній війні з українським автолобі...

Схожі новини