Передплата 2024 ВЗ

Клінічна смерть вітчизняного автопрому

У серпні в Україні повністю зупинилось виробництво легкових автомобілів

Українські автозаводи встановили відразу два світові рекорди. За перше півріччя цього року у нас випустили 2 289 легкових автомобілів. Це найгірший результат серед усіх країн світу, у яких є автозаводи. Порівняно з аналогічним періодом минулого року, автопром впав на 90%. І це найвищі темпи падіння у світі. А у серпні виробництво легковиків зупинилось зовсім. За минулий місяць на всіх заводах випустили лише 136 комерційних автомобілів та 57 автобусів... Яка причина “клінічної смерті” заводів, що випускають легкові автомобілі, та чи є ще шанс відкачати вітчизняний автопром? Про це розпитували у віце-президента асоціації виробників автотранспорту “Укравтопром” Юхима Хазана.

- Багато років українські виробники скаржились, що їм заважає розвиватись імпорт автомобілів. З 2013 року діяли спецмита на імпорт машин залежно від об’єму двигуна. Цього року через стрибок курсу імпорт взагалі обвалився. Усе це мало б сприяти розвитку вітчизняного автопрому, натомість автозаводи зупинили виробництво...

- Якщо говорити про курс, то він українським виробникам не сприяє, адже практично усі комплектуючі — імпортні. Відтак зростання курсу піднімає ціни і на вітчизняні автомобілі. Мита на імпортні автомобілі у нас такі, що не здатні захистити вітчизняного виробника. Вони ілюзорні. От Індія намагається захистити свого виробника, то у них мита 36%, у Росії — 25% плюс утилізаційний збір. У Бразилії — 35%... А у нас мито 10% і ще в середньому 3% спецмито, яке минулого тижня вирішили скасувати. Кого такі мита можуть захистити? Особливо якщо врахувати, що держава нічого не робить для розвитку авторинку.

- А що повинна робити держава, аби стимулювати виробництво?

- Має бути програма розвитку автопрому. Вона повинна передбачати, в тому числі, значно вищі митні ставки, ніж ті, що діють зараз. Треба активізувати внутрішній ринок, як це роблять у Штатах, у Європі. Але у нас величезна проблема у низькій купівельній спроможності українців. Ми не можемо запроваджувати програми, які б стимулювали попит лише на автомобілі українського виробництва, оскільки ми члени СОТ. В Україні автовиробництво зростало, заводи модернізовувались до 2008 року, поки ми не стали членом СОТ. Після того, як Україна вступила в СОТ, усі преференції зняли, і ми поховали ще одну галузь.

- Але у СОТ багато країн, у яких прекрасно розвивається автопром. Наприклад, сусідня Словаччина, Чехія. Гадаю, чехи поголовно їздять на “шкодах” не лише з патріотичних міркувань, а авто китайського чи корейського виробництва на їхніх дорогах взагалі рідкість.

- (Роздратовано. — Авт.)У Чехії ввізне мито з ЄС — 10%. Крім того, там високий технічний бар’єр для імпорту автомобілів. Зараз вони уже перейшли на стандарт Євро-6, а це суттєва проблема для імпорту неєвропейських виробників... А у нас знищили цілу галузь. У 2008 році у нас на автозаводах працювали 50 тисяч осіб, та ще десь 150 тисяч — у суміжних галузях. Зараз в автопромі працює 12 тисяч. Замість розвивати галузь, яка давала роботу тисячам людей, ми інвестуємо у створення і збереження робочих місць у країнах-імпортерах, розвиваємо чужу економіку...

Імпортні авто стануть дешевшими?

З 1 жовтня в Україні можуть дещо подешевшати імпортні автомобілі з бензиновим двигуном об’ємом 1-2,2 літра. Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі достроково скасувала спеціальні мита на ввезення легкових автомобілів, які мали діяти до квітня 2016 року. Ці спецмита були введені 28 квітня 2013 року. Спочатку ці мита становили 2,46% на автомобілі з двигуном 1000-1500 куб. см і 12,95% — з двигуном 1500-2200 куб. см. Потім їх знизили до 2,14% і 4,3%. Введення цих спецмит оскаржила Японія, СОТ визнала її скаргу обґрунтованою, тож Україні довелось скасувати їх.

Третина світу їздить на «китайцях»

За попередніми даними Всесвітньої організації автовиробників (OICA), у першому півріччі 2015 року у світі випустили 34,6 мільйона легкових автомобілів. Порівняно з першим півріччям минулого року виробництво зросло на 1,2%. Майже третину усіх авто випустили у Піднебесній — 10,3 мільйона. На другому місці (з великим відривом від Китаю) за обсягом виробництва — Японія. З японських конвеєрів зійшло 3,9 млн. авто. Замикає трійку лідерів автопрому Німеччина — 2,9 млн. авто. Натомість лідером зі швидкості зростання автовиробництва несподівано стала Венесуела. І хоча за півроку тут випустили всього 6,5 тисячі автомобілів, це на 138,7% більше, ніж торік. Мабуть, венесуельці зрозуміли, що з такими цінами на нафту треба розвивати інші галузі економіки.

Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів

- Жодними митами відродити вітчизняний автопром не можна. Бо мита діють не тільки в один бік — якщо діє 10% мито на імпорт автомобілів, то таке ж мито і на експорт. Якщо імпортне мито буде 35%, експортне теж буде 35%, відповідно українським виробникам доведеться платити таке ж експортне мито. Вони будуть неконкурентні на зовнішніх ринках, а внутрішній попит у нас надто малий — 50-60 тисяч автомобілів на рік. Натомість рентабельним може бути лише завод, який випускає від 200 тисяч авто на рік. Інвестор не вкладатиме кошти у виробництво, якщо не буде можливості експортувати. Можна піти шляхом Словаччини — вони лідер з виробництва авто на душу населення у світі. У Словаччині випускають авто для Кіa, Hundai, Audi, Peugeot, але ці авто продаються в інших країнах. Але для цього треба не митами закриватись і створити інвестиційний клімат, як у словаків.

- Після скасування спецмит з 1 жовтня імпорт автомобілів, якого наші виробники так бояться, зросте?

- Важко сказати. З одного боку ті 2-4% мита можуть знизити ціну на автомобіль на 500-800 доларів. Деякі бренди, мабуть, знизять ціну. Але чи так це важливо для українського споживача? У нас основна проблема падіння продажів — не мита, а доходи українців. Скажімо, для німця з зар­платою п’ять тисяч євро авто за 15 тисяч євро — це кілька місяців економії. Українцю таку суму треба збирати п’ятнадцять років.