Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Турки шоковані – без українців у них немає торгівлі»

В українських магазинах усе менший вибір імпортного краму. Нема за що закуповувати

Імпорт товарів в Україну падає рекордними темпами. За вісім місяців цього року його обсяги скоротились на 23,5%. Найбільше впав імпорт м’яса та взуття. М’яса та їстівних субпродуктів ввезли лише 37,6% від ввезеного за такий самий період минулого року. Взуття — тільки 48,8%, тобто наполовину менше, трикотажного одягу — 64,9%, текстильного — 52,9%. Цього року українці, схоже, доношуватимуть старий одяг та взуття. Бо на нове і грошей нема, і вибір не надто широкий.

Статистичних даних за вересень та жовтень, коли імпортери не могли придбати валюту, аби оплатити навіть законтрактовані партії, поки що немає. Але результати вже помітні у крамницях. На перший погляд полиці наче й не голі. Але коли хочеш щось придбати, виявляється, то того нема, то того...

“Ціни на косметику і побутову хімію за рік виросли в два рази, а вибору нема. От я завжди беру шампунь Nivea, а зараз гляньте — їх тут взагалі нема, — скаржиться жінка в мережевому супермаркеті косметики і парфумерії. — Гарньєрівський крем, яким звикла користуватись, також десь зник. Він і раніше був недешевий, а тепер, певно, вже поза 120 гривень, то вони і не беруть. “Вікові” креми завжди були найдорожчими. Тепер їх практично нема, хіба по аптеках треба шукати. Завозять переважно універсальні, щоб всім підходили, а воно знаєте яке...”.

Пані зізналась, що якийсь час намагалась купувати побутову хімію українського виробництва. Але, каже, якщо деякі товари цілком пристойної якості, то деякі — просто знущання з покупця. “Купила наш засіб для виведення плям. Вдома відкрила, а всередині звичайнісінька сода. “Плин” для посуду ще може бути, рідина для миття вікон спочатку була добра, а взяла другий раз — уже зовсім не те. Вікна посіріли, ледве відмила. Наші виробники бачать, що попит на їхній товар росте, і починають робити все через одне місце”, — каже покупець.

Утім, не лише у нас проблеми через курс. “Я нещодавно їздила в Туреччину за товаром, — розповідає підприє­миця Галина Кельбас. — Ви не повірите, на величезному ринку, де, певно, кілька тисяч квадратних метрів, порожньо, як в музеї. Там завжди був вулик! В Україні гривня впала, в Росії рубль, то нема з чим їздити за товаром. Я от взяла буквально по кілька різних шарфиків, палантинів, шапок, рукавиць. Якби це все тепер продати? Люди грошей не мають. А турки взагалі шоковані. Без українців і росіян у них нема торгівлі”.

Якщо уряду з Нацбанком не вдасться побороти валютну лихоманку, то не виключено, що незабаром українцям доведеться згадати неприємне слово “дефіцит” і часи, коли імпортне можна було придбати лише по блату... Утім, директор Міжнародної маркетингової групи Дмитро Роденко переконаний — полиці магазинів порожніми не залишаться, хоча деякі торгові марки і справді можуть зникнути.

“Споживачів за рівнем доходів поділяють на кілька типів. Перший — економ-споживачі, доходів яких вистачає лише на їжу, комунальні послуги, необхідний одяг, взуття, зрідка — побутову техніку. Таких споживачів у нас 50-60%, — каже Дмитро Роденко. — Далі йде середній клас — офісні працівники, дрібний бізнес та ін. Це люди, які уже можуть собі дозволити брендові речі. Вони цінують якість та сервіс і готові за це платити дорожче. Готові витрачати більше грошей, аби економити час. Преміум-сегмент — власники великого та середнього бізнесу та їхні родичі, деякі чиновники. Вони купують товари преміум-класу і орієнтуються на бренди. Відповідно до типів споживачів і поділяють типи товарів. Так от, за кожної кризи споживання в економ- і преміум-сегментах практично не змінюється. Люди купують те, що купували, хоча рідше. Найбільше страждає середній клас, адже частина з них переходить в економ-сегмент. Те саме відбуватиметься з асортиментом у супермаркетах. Буде збільшуватись асортимент товарів економ-класу. Кількість імпортних товарів, ціна яких зросла через курс, зменшуватиметься. І це шанс для наших виробників стати на звільнені полиці. Адже тепер вигідніше навіть завезти імпортну сировину і зробити тут, ніж ввозити імпортний товар”.

А тим часом...

Через стрибки курсу долара в Україні різко подорожчали цитрусові — від 10 до 40%. У Києві найбільше подорожчали грейпфрути, мандарини — на 40%. Мандарини в різних регіонах України підскочили в ціні на 4 гривні за кілограм, гранати — на 10 гривень, ківі — на 5. За кілограм іспанських мандаринів правлять 28 гривень, турецьких — 21 гривню.

Схожі новини