Конвенція Монтре і газові родовища Чорного моря
Коли влітку 1936 року Туреччина, Велика Британія та Радянський Союз зустрілися у швейцарському місті Монтре, щоби написати правила користування протоками з Чорного моря до Середземного, родовища газу у Чорному морі ще не були відкриті
Туреччину цікавив суверенний контроль над протоками. Велику Британію та Францію цікавило, щоб радянський Чорноморський флот не міг їм створювати проблеми у Середземному морі, зокрема, не загрожував Суецькому каналові. СРСР цікавило, щоб військові кораблі Великої Британії та інших держав не підходили до радянських берегів у Чорному морі. У такий спосіб довге чорноморське узбережжя Радянського Союзу від Грузії до Румунії було захищене. Це була насамперед безпекова угода, що цікавила ці чотири країни.
Болгарія, Греція, Румунія, Югославія та Японія теж брали участь у конференції і були її підписантами. Італія приєдналася двома роками пізніше. Сполучені Штати Америки не цікавились за тих часів протоками, вони навіть не прислали свого спостерігача на цю конференцію. Але в реаліях США поважають цю конвенцію і дотримуються її обмежень щодо військових кораблів.
А конвенція обмежує перебування іноземних військових кораблів у Чорному морі терміном 21 день. Крім того, згідно з конвенцією, великі військові кораблі не мають права проходити протоками. Отже, авіаносці США не мають права заходити у Чорне море. А ті малі кораблі, що мають право заходити до Чорного моря, мають обмеження щодо калібру озброєння.
Росія, яка є правонаступницею Радянського Союзу, має домінуючу перевагу морського флоту у Чорному морі. Але лише тому, що американські кораблі, які здатні показати «кузькіну мать» російському флоту, не заходять до Чорного моря, бо дотримуються конвенції Монтре.
Загарбавши український Крим, Росія захопила і 200- мильну ексклюзивну економічну зону довкола Криму. Там знаходяться велетенські запаси газу на суму приблизно 400 мільярдів доларів за поточними цінами.
Великі запаси газу є і в інших частинах Чорного моря. У румунських водах віддавна видобувається газ, а Туреччина нещодавно оголосила про відкриття великих запасів газу біля своїх берегів.
Отже, на сьогодні конвенція Монтре захищає не береги чорноморських держав, а запаси газу, які знаходяться у Чорному морі. Тільки захищати їх потрібно не від Америки або Англії, а від піранії, яка заграбастала українські газові родовища.
Туреччина розпочинає будівництво ще одного каналу завдовжки 45 км, що з’єднає Чорне море зі Середземним, і на цей новий канал конвенція Монтре не розповсюджуватиметься, а отже, монополїї російського флоту настане край. Звісно, новий канал будують не для того, щоби дошкулити Росії, а тому, що існуючі протоки обмежують потенціал товарообігу між портами Чорного та Середземного морів. 48 000 кораблів щорік перетинають існуючі протоки. Новий канал додасть пропускної спроможності — 160 кораблів на день, тобто подвоїть пропускну спроможність існуючих каналів.
Той факт, що конвенція Монтре не буде розповсюджуватися на нову протоку, непокоїть Росію. Вона хоче, щоби конвенція Монтре розповсюджувалася і на новий канал. Для цього Туреччині роблять усілякі спокусливі пропозиції і водночас чинить тиск на неї. Зокрема, Росія нарощує військову силу на Чорному морі і його берегах.
Але Туреччині немає сенсу розповсюджувати конвенцію на нову протоку. По-перше, вона є членом НАТО, і обмежувати дії кораблів її партнерів по НАТО виглядало би вкрай дивним. Це, ймовірно, викликало би протести США та Великої Британії. По-друге, родовища, які нещодавно відкриті у турецьких водах Чорного моря, треба охороняти від піранії. Тому Туреччина зацікавлена, щоб кораблі її партнерів по НАТО перебували у Чорному морі для противаги російському флотові.
Чи вигідно Україні збільшення пропускної спроможності морських перевезень до Середземного моря? Так, бо здешевлює транспортні витрати та скорочує терміни перевезень на довгий перелік українських експортних товарів. Тільки беручи приклад з турецьких партнерів, український уряд теж мав би збудувати канал завдовжки 85 км між Азовським морем та Дніпром, щоб продукція, яка відправляється з портів Маріуполя та Бердянська, не залежала від милості окупанта Керченської протоки. Якщо ведмідь, спираючись на силу своїх м’язів, хоче встановлювати свої червоні лініі, не рахуючись з міжнародним правом, то світова спільнота має відгородитися від нього сталевими прутами. Ведмідь може помалювати ці прути зсередини клітки у червоний колір і милуватися на ці червоні лінії. Якщо Росія прагне самоізоляції від міжнародного співтовариства — це її право.
Українському уряду не треба шукати, де взяти гроші на будівництво каналу, його можуть збудувати концесіонери своїм коштом. Потрібні політична воля і закон про концесію. Це треба було зробити давно, але краще пізно, ніж ніколи.