Наша думка, наше слово не вмре, не загине...
Бурхливий океан проблем нам подолати тільки разом з читачами
Є така традиція — щороку у період передплатної кампанії на газети і журнали я пишу колонку-звернення до наших читачів. Перед тим, як сісти писати цю статтю, вирішила переглянути попередні свої колонки і звернула увагу на одну, на жаль, невтішну закономірність. Щороку я розповідала читачам про «непрості часи для друкованих ЗМІ». Ні, не скаржилась на проблеми, а пояснювала, в яких складних умовах опинилася преса. Жорстка конкуренція з Інтернетом та телебаченням, скрутне матеріальне становище читачів, які економлять кожну гривню, монополія пошти, яка щоразу піднімає свої розцінки, та багато інших суб’єктивних чинників негативно впливають на передплату.
Щороку ми відчайдушно боремось за передплатника, бо усвідомлюємо, що саме він є нашим фундаментом на наступний рік, гарантом, що газета потрібна, що на неї чекають. Не буде передплатників — не буде міцного ґрунту, на якому триматиметься наш Видавничий Дім, наш «Високий Замок»! Але реалії такі, що кожного разу цей ґрунт потрохи втікає з-під наших ніг…
До усіх вищезгаданих проблем віднедавна додалася ще одна: масове скорочення роздрібних мереж реалізації друкованих ЗМІ. Кіоски, які торгували газетами і журналами, не здатні заробити навіть на зарплату кіоскеру, тому більшість з них були змушені закриватися та перекваліфіковуватися на продаж кави чи шаурми. Великі торгові мережі — супермаркети, які мають стенди з газетами і журналами чи продають пресу біля кас, почали відмовлятися від цього «неходового» товару. Наразі не всі, але перші тривожні дзвіночки вже є. Наприклад, АТБ віднедавна не продає пресу. Каже, не вигідно. Якщо така тенденція збережеться, а є всі підстави так вважати, незабаром просто не буде де купити журнал чи газету, а відтак і сенсу їх випускати у світ не буде. Звісно, миритися з такою ситуацією газетярі не збираються і будуть воювати за своє існування. Але без підтримки наших відданих читачів ми цю війну за виживання програємо.
Саме тому передплата — це, по суті, єдина гарантія, що газета дійде до свого читача. Навіть попри те, що «Укрпошта» щоразу невблаганно піднімає тарифи на свої послуги, зокрема на доставку газет і журналів, чим суттєво збільшує вартість передплати. Як наслідок, щоразу кількість передплатників зменшується, відтак зростає собівартість видання. Видавці воюють з поштою, намагаються переконати, що маємо бути партнерами, а не ворогами, але з монополістом важко знайти спільну мову.
Не чує наших проблем і держава. Хоча у всьому цивілізованому світі уряди допомагають друкованому слову виживати. Наприклад, у Франції жодна газета на себе не заробляє, тобто усі є дотаційними! І це у Франції, де рівень життя значно вищий, ніж в Україні, де є потужний рекламний ринок і велика традиція читання газет. Але там вже багато років існує державна політика субсидій та пільг для преси. Мета очевидна — зберегти в країні друковане слово. Це ще й спосіб збереження плюралізму думок, як гарантія демократії. Для демократичної країни вкрай важливо, аби в інформаційному просторі були присутні видання з різними політичними поглядами. Тому дотації видаються лише газетам суспільно-політичного спрямування, незалежно від їхнього ідеологічного нахилу: від лівих чи правих маргінальних, до релігійних та ліберальних на кшталт дуже тиражної газети «Le Monde», власником якої є французькі олігархи. Розумна держава зацікавлена, щоб громадяни отримували різноманітну і якісну інформацію, а не шмельц. Бо Інтернет — це часто «зливний бачок», де за достовірність та якість інформації ніхто особливої відповідальності не несе. Натомість того, «що написано пером — не витягнеш і волом». У цьому і є цінність газети, яка має багаторічну історію і добру репутацію.
На жаль, в Україні цього розуміння ніколи не було, немає і навряд чи буде. Зрештою, чого хотіти від теперішньої влади, яка заявляє, що журналісти їй не потрібні… Тому вкотре доводиться згадувати відомий афоризм: «Порятунок потопельників — справа рук самих потопельників». Але без рятівного кола від читачів нам з цього бурхливого океану проблем не випливти…
Тож ще раз звертаюсь до наших читачів, з якими ми в одному човні пропливли не один рік та зуміли разом подолати і бурі, і шторми, і цунамі, з проханням знайти час та можливість піти у найближче поштове відділення і оформити традиційну передплату на «Високий Замок» та інші наші дочірні тематичні видання на 2020 рік!
За 28 років існування «Високого Замку» ми не дали підстави нашим вимогливим читачам сумніватися у нашій щирості, у нашому бажанні чи, радше, місії доносити правду. Як писав Тарас Шевченко:
«Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли;
У нас нема
Зерна неправди за собою"…
Все так не буде! Я вірю, що прийде, точніше, повернеться і наш час. Час газет! Пригадуєте, в 90-х роках минулого століття, коли з’явилися відеомагнітофони, кінотеатри спорожніли, усі дивилися фільми вдома. Але минув час, і в кінотеатри знову масово пішов глядач. Мій оптимізм не безпідставний. Найстаріша і одна з найпопулярніших газет Сполучених Штатів Америки «Нью-Йорк таймс» кілька років тому мала намір закрити свою друковану версію і повністю перейти в Інтернет, оскільки друкований тираж відчутно скоротився. Але щось їх зупинило від цього кроку. І раптом останнім часом наклад друкованої версії почав стрімко рости! Газетярі самі приємно шоковані і не розуміють, що сталося. Тому і в Україні не варто поспішати ставити хрест на газетах. Наші кращі часи ще попереду!
З умовами передплати «Високого Замку» та усіх видань Видавничого Дому «Високий Замок» можна ознайомитися тут.