«Коли ми бігли пероном із інструментами, весь поїзд дивився на нас як на диво. І аплодував стоячи»
«Закулісся» творчого життя Академічного інструментального ансамблю «Високий Замок»
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/520565/vysokyi-zamok.jpg)
Про наших «тезок», Академічний інструментальний ансамбль солістів «Високий Замок», я розповідала на сторінках «ВЗ» не один раз. У Львові цей колектив давно став улюбленцем публіки. Чекають на виступи талановитих музикантів також у сільських клубах, у сиротинцях і будинках для людей похилого віку, на імпровізованих сценах сходу і півдня України, де українські захисники із задоволенням слухають чудову музику у виконанні цього колективу. Два роки тому «Високий Замок» планував з нагоди 25-річного ювілею створення колективу грандіозні концерти в Україні та далеко за її межами, але велика війна перекреслила їхні плани. Ще тоді керівник ансамблю, володар голлівудської премії «Ґреммі» Андрій Яцків казав, що чвертьвіковий ювілей відзначатимуть після нашої Перемоги.
Нещодавно колектив відзначив ще одну солідну дату — 25 років тому, а саме 17 вересня 1999 року, в трудових книжках хлопців з «Високого Замку» з’явився запис про те, що вони офіційно прийняті на роботу у Львівську обласну філармонію. У стінах рідної альма-матер, тепер уже Львівської національної філармонії ім. М. Скорика, «високозамківці» відкрили цьогоріч ювілейний, 25-ий сезон двома аншлаговими концертами.
Про виступи і творчі плани з незмінним художнім керівником колективу Андрієм Яцківим ми записали не одне інтерв'ю, не раз особисто бачила, як тепло і щиро приймають колектив у Польщі, Сербії чи Німеччині, — і про це розповідала у репортажах. А цього разу пан Андрій «привідкрив закулісся» і розповів про форс-мажори, які трапляються у поїздках.
— Пане Андрію, пригадайте, як увесь колектив одномоментно прийняли у Львівську філармонію…
— Ансамбль «Високий Замок» був сформований у рамках німецько-української співпраці. Це була робота у державному німецькому театрі Staatstheater Kassel (земля Гессен) — ми супроводжували виставу Ральфа Бенацького. Перший контракт був коротенький — лише на два місяці, але, оскільки вистава мала неабиякий успіх, дирекція продовжила наш контракт ще на пів року. Шість місяців швидко пролетіли, а інтерес публіки до вистави не зменшився, і дирекція сказала, що контракт варто продовжити ще на рік. Тож замість двох запланованих нами місяців ми пропрацювали у Німеччині півтора року. От тримаю у руках свій щоденник (від давності він сильно пожовк. — Г. Я.), в якому написано, що 10 липня 1999 року ми виїхали з міста Ґьоттінґена, де пробули півтора року. Це був унікальний досвід, ми пізнали Німеччину зсередини, як кажуть, на ментальному рівні. Окрім виступів у театрі, мали ще й багато концертів на різних сценах, багато мистецьких зустрічей, багато спілкування, ходили навіть до німецької школи — вивчали мову.
Але ми всі вже дуже сумували за домом. Як опинилися у філармонії? Винуватцями цього стали наші аудіозаписи. У травні 1999 року, маючи перерву між виставами, впродовж десяти днів записали у Львові на студії «Мелос» два компакти — «Перлини класичної музики» і «Весела мандрівка». Звукорежисером був Богдан Стефура. Один з тих дисків потрапив до рук тодішнього директора філармонії Ореста Барана. Він послухав і запитав нашого скрипаля Юрія Бішка: «Це ви насправді так граєте?». «Так!». І вже 21 липня ми мали прослуховування у філармонії, хоча мріяли про відпустку і відпочинок. 17 серпня нас усіх було прийнято у штат Львівської філармонії, а вже 20 серпня ми грали перший концерт як артисти філармонії у Львівській опері. 22 серпня дали перший великий сольний концерт у стінах, які за 25 років стали нам рідними.
— За 25 років ансамбль пережив не лише шалений успіх у рідних стінах і на різних сценах. Мабуть, були і курйози, і форс-мажори, і кумедні випадки?
— Стосовно курйозних випадків, то їх розповідати — не перерозповісти. Але оповім про «страшилки» (сміється. — Г. Я.). Оскільки ми мали чималий досвід роботи у Німеччині, де концерти починаються секунда в секунду, то одноголосно вирішили: наш виступ до 10-річного ювілею створення колективу почнемо у Львівській філармонії вчасно. І от 27 листопада 2007 року у нас великий сольний концерт. До початку нашого виступу залишалося якихось сім хвилин, я сиджу у диригентській — роздумую, що маю ще зі сцени сказати. І раптом заходить Олег Настюк зі словами: «Андрію, проблема!». На моє запитання, що трапилося, відповідає: «Я щойно розбив свою скрипку».
— А це як?
— Олег вперше грав з мікрофоном, причепленим до скрипки і до передавача, закріпленого у нього на поясі. Поклав скрипку на столик і пішов, потягнувши інструмент за собою. Скрипка впала — відлетів гриф. Уявляєте? За сім хвилин шоста! І я подумав: для чого ми озвучували, що почнемо концерт вчасно? А коли ми його тепер взагалі почнемо, а чи він взагалі відбудеться, коли нема скрипки? Олег сказав, що біля філармонії живе його товариш, а він — майстер, ремонтує музичні інструменти. Богу дякувати, що вже були мобільні телефони. Зателефонували йому, він каже: «Та тут якась „фабричка“ висить у мене. Така собі скрипочка». Олег каже: «Та мені хоч якась!».
— А що, у філармонії немає скрипок?
— Скрипки є, але кожен має свій особистий інструмент. Василь Іванишин був на машині, і три хвилини по шостій Олег уже був зі скрипкою. Знаєте, акомпанувати можна на інструментах різної якості. А у нашій концертній програмі був віртуозний сольний твір для скрипки — Пабло Сарасате, «Циганські наспіви». А скрипка в Олега у руках чужа, явно не майстрова… Я так переживав, як же ж він буде витягувати ті складнющі пасажі? Це було велике випробування, але Олег його достойно витримав.
— А пригадуєте, пане Андрію, як я з вами їхала на концерт до Перемишля, що був у Народному домі, і ваш кларнетист пожартував: «Подивіться, чи всі взяли паспорти?». Всі ще раз переконалися, а коли ми виїхали за місто, він схопився: «Боже, я вдома паспорт забув!», і ми поверталися…
— Це один із випадків. Не можу сказати, що таке траплялося часто, але коли хтось щось забував, бувало…
— Тобто не можна казати «гоп…».
— Таки не можна. Хоч наші хлопці - серйозні та організовані, але від форс-мажорів ніхто не застрахований. Розкажу про випадок, який трапився з нами, коли ми мали тур Вінницькою областю у лютому 2008 року. Їхали туди і назад поїздом, квитки взяли заздалегідь, щоб не було якихось проблем. Після виступів у Гайсині та Ладижині мали великий сольний концерт у Вінницькій обласній філармонії. Людей море, овації, емоції… Час повертатися додому. Поїзд з Вінниці вирушає майже опівночі, а ще він — прохідний. Нас привезли на вокзал, вивантажили усі інструменти, і ми залишилися на пероні. У нас інструментів — як у симфонічного оркестру. Аж раптом почав накрапати дощик. На пероні холодно, бо ж на календарі - лютий. Ми сховалися під накриття. Квитки у нас у 2-ий вагон. Цікавлюся: з якого боку нумерація, скільки хвилин стоїть. Кажуть: виїхав вчасно, з якого боку нумерація, скажемо, коли він уже буде прибувати на вокзал. Аж раптом оголошують: «Нумерація — з голови поїзда!». А ми стоїмо біля 18-го вагона. Наш другий вагон — в іншому кінці. Кажу хлопцям: давайте усе дрібне занесемо швиденько, бо у нас лише 5−7 хвилин. Хтось має залишитися у вагоні, решта біжить по інші інструменти, біля яких також хтось має чергувати. Ми бігали як мурашки. Солістка Оля Фенюк стояла, пильнувала і мерзла. Це були такі несамовиті марш-кидки: хтось до вагона, я з Олегом Настюком вже у вагоні… Усі вже мокрі, обидва наші купе закидані інструментами, і… поїзд рушає. «Ой, — кажу до Олега. — Як то добре. Ми встигли. Слухай, Олеже, а де решта хлопців і Оля?». — «А що, нема нікого?!». — «Є. Я і ти». Нема ні решти хлопців, ні Олі, ні контрабаса, ні цимбалів — найбільших інструментів, які ми мали забрати в останню чергу… Я до вікна — нічого не видно. Біжу до провідника, а він у тамбурі вже ту шуфригу підняв. Виглядаю: а мої хлопці з цимбалами біжать по перону. Поїзд набирає швидкість. Прошу провідника, мовляв, треба зупинити, бо не всі сіли. Каже: не в його компетенції зупиняти поїзд. Побіг до начальника поїзда, пояснюю, що хлопці без грошей і без документів, з інструментами залишилися там — на пероні. Каже: не можу. То кримінал. Я розумів, що навіть якщо я сам зірву той стоп-кран, хлопці нас не наздоженуть, бо ми вже від'їхали щонайменше два кілометри.
Заходжу в купе, Олег запитує: «Ну, що?». — «Та нічого. П’ять чоловік, контрабас і цимбали — на пероні, їхні сумки з документами, квитками на поїзд і грошима — у нас». Поїзд собі їде… Хлопці почали нам дзвонити, де ми. А чим далі від Вінниці, тим гірший зв’язок. Запитую у провідника, коли наступна станція. Каже — у Жмеринці, а це 60 км від Вінниці. Телефоную майже о 12-й ночі до водія, який нас у Вінниці мікроавтобусом привіз з філармонії на вокзал. Зрозуміло, що о такій порі слухавку ніхто не бере. Телефоную нашим і кажу, що не можу знайти мікроавтобус, який би їх довіз до Жмеринки. А вони мені: «Ми вже їдемо». — «То ви знайшли мікроавтобус?». — «Ні, ми їдемо легковою машиною». Запитую, чи довелося десь у камері схову залишити цимбали і контрабас? «Та ні, ми всі п’ятеро у машині, цимбали і контрабас — з нами».
— Тобто? Що, на даху прив’язали контрабас?
— (Сміється. — Г. Я.). Як з’ясувалося, Василь Іванишин не встиг нам віддати свої особисті речі на вокзалі. Він єдиний мав гроші. Тому найняли таксі. Василь — біля водія, Оля у нього на колінах з трьома розкішними букетами квітів. Троє хлопців — ззаду разом з цимбалами, контрабас на цимбалах — грифом аж до водія.
— І так 60 кілометрів?
— Так. Я знову побіг до начальника поїзда, кажу, вони от-от мають бути. Телефоную хлопцям, а вони кажуть, щоб я їх зустрів, але я перший раз у Жмеринці, зовсім не орієнтуюся, не знаю, де би я мав їх зустрічати, тут залізничний вокзал — 5 км туди, 5 км — сюди. Одне слово, вони приїхали за хвилину до відправлення поїзда. Коли ми бігли по перону, весь поїзд дивився на нас як на диво. І аплодував стоячи! Люди бачили, як ми там бігли з інструментами — у Вінниці. І тепер знову ті самі люди, але вже у Жмеринці…
— Але все закінчилося добре…
— Звісно, до Львова ніхто з нас вже не заснув. Радості було стільки, ніби ми виграли джек-пот. Усе-таки добре те, що добре закінчується…