Оприлюднено докази втручання Росії в американські вибори

Дві грунтовні доповіді про те, як Росія втручалася у вибори в США за допомогою соцмереж, підготували на замовлення Комітету з розвідки Сенату США

Одне дослідження, копія якого є у Вашингтон Пост, провели спільно Оксфордський університет та дослідницька компанія Graphika. Другу доповідь, яка називається New Knowledge (Нове Знання) і копія якої є у Нью-Йорк Таймс, підготувала компанія з кібербезпеки з Остіна і Колумбійський університет.

Головні висновки з цих доповідей:

— Обидві доповіді демонструють, що Фабрика Тролів Євгенія Пригожина використовувала буквально всі відомі соціальні мережі для ведення кампаній з дезінформації і впливу на виборців. Не тільки Facebook і Twitter, але й Instagram, Youtube, Google+, Tumblr та Pinterest.

— Росія проводила кампанії у соцмережах з метою здобуття влади Дональдом Трампом. Не зважаючи на те, що докази цього наводили і раніше інші дослідники, досі деякі республіканські конгресмени заявляють, що це не так, і що якщо російські кампанії навіть і були у соцмережах, то з метою сіяти хаос. Це не так — Росія цілеспрямовано допомагала Трампу виграти вибори. На стадії праймеріз російські тролі атакували конкурентів Трампа з партії, а після висунення його єдиним кандидатом — Гілларі Клінтон.

— Метою кампаній з дезінформації були як праві, так і ліві виборці США. Для правих, тобто потенційних виборців Трампа, створювалися акаунти, які поширювали фейкові конспірологічні теорії щодо Гілларі Клінтон і Демпартії, промували необмежене право на носіння зброї і боротьбу з емігрантами. Певні акаунти російських тролів організували реальні, оф-лайн, мітинги на підтримку Трампа і проти Гілларі. Вашингтон Пост навесні написав про випадок у Флориді. Для лівих виборців російські тролі провадили кампанії проти Гілларі — на підтримку Берні Сандерса (на етапі праймеріз) і кандидата від Зеленої партії Джилл Стайн (на головному етапі виборів). Одразу ж після виборів стало відомо, що всі голоси, віддані за Стайн, допомогли обратися Трампу, тобто де-факто були віддані йому.

— Доповідь New Knowledge розповідає про те, якої масивної атаки з боку російських тролів зазнали чорношкірі виборці США. Росіяни спекулювали на расових протиріччях, на поліцейському свавіллі щодо чорношкірих тощо, створюючи фейкові акаунти спільнот чорношкірих. Найпопулярнішим акаунтом в Instagram був, до прикладу, @blackstagram з 303,663 підписниками. Головною метою впливу на чорношкірих виборців було породження у них сумнівів і розчарування у виборах як демократичному інституті і зниження явки. У висліді, вперше за двадцять років явка серед чорношкірих виборців на виборах президента-2016 впала, хоча доповідь і не містить даних, що між кампанією російських тролів і падінням явки є прямий зв’язок.

— У Facebook 99% всього трафіка залучили 20 головних акаунтів, створених на Фабриці Ольгіно, серед них «Being Patriotiс», «Heart of Texas», «Blacktivist», «Army of Jesus». Спільно вони згенерували 39 мільйонів лайків, 31 мільйон репостів і 3,4 мільйона коментарів.

— Доповідь New Knowledge стверджує, що Instagram виявився найнедооціненішою соцмережею для тих, хто вивчав російський вплив на вибори, бо всі зосередилися на Facebook і Twitter. Дослідники порахували, що акаунти російських тролів в Instagram отримали 187 мільйонів реакцій, — лайків і шерів, — порівняно з 76,5 мільйонами на Facebook.

— Використання російськими тролями Youtube та Instagram значно зросло після виборів-2016. Число посилань на відео в Youtube, які тролі запостили у своїх акаунтах в Twitter, починаючи з 2017 року, зросло на 84 відсотки.

— Тролі з Ольгіно почали свою діяльність помірковано ще 2013 року, спекулюючи на внутрішньополітичних справах США. Активність різко зросла в 2014-му (тоді Росія анексувала Крим і потрапила під західні санкції).

— Росіяни були дуже неохайними, залишаючи сліди — платили рубльовими банківськими картками, купуючи рекламу на Facebook, і залишали російські номери телефонів як контакти для зв’язку.

— Обидві доповіді роблять висновок, що ні Facebook, ні Twitter, ні Google належно не зреагували на кампанії дезінформації з боку російських тролів, навіть дізнавшись про них. Керівники компаній, які свідчили у Сенаті, зробили недостовірні заяви, стверджуючи, що російські тролі не атакували певні групи населення у соцмережах. Найгірше поводив себе Google, подаючи потрібну інформацію таким чином, що її неможливо було опрацьовувати — наприклад, надавали відео з Youtube без даних про них, потрібних для повного аналізу. Щоб зрозуміти роль цієї платформи у кампаніях, що їх вели російські тролі, дослідники відстежували лінки на Youtube з інших сайтів.

Доповідь New Knowledge Сенат має опублікувати сьогодні. Що ж до доповіді Оксфорда, то біпатрійна Сенатська панель ще не сказала, чи підтримує вона висновки цього документа.

Переклад з російської

Джерело