«Віра, мова і армія» — база для ідентичності
Вимагаючи реформ, мусимо змінюватися самі
Коли на вулицях наших міст і сіл з’явилися перші біг-борди з президентською тріадою «Армія. Віра. Мова», з середовища опонентів Петра Порошенка почулося знайоме єхидне хихотіння. Мовляв, надворі ХХІ століття, а президент якісь середньовічні речі пропонує, йдемо у секуляризовану Європу, де до храмів вчащає все менше людей, бо навіщо їм забобони в епоху Інтернету і космічних відкриттів? Де можливість комунікації передбачає лише знання англійської, а військо вважають атрибутивним, здатним лише для подолання наслідків стихійних лих та для парадів…
Чи справедливою є така критика? Віра, мова і армія — окремо і разом — складають основу чогось значно важливішого. Йдеться про ментальність нації, про її здатність до самоідентифікації, про довіру між окремими громадянами, населенням та державними інституціями, про уміння і бажання шанувати своє, пишатися ним, берегти його і примножувати. Мова — про майбутнє. Як слушно зауважив публіцист Віталій Портніков, «в українській формулі майбутнього відсутність української ідентичності означатиме ще й відсутність свободи. Тому що Україна буде поглинута Росією, якій свобода не потрібна».
Скільки б ми не говорили про унезалежнення України, про демократичні реформи і стратегічний курс на Захід, усе впиратиметься у ці три базові речі. Бо як українцям подолати комплекс меншовартості, коли їхня мова століттями упосліджувалася окупантом, причому витончено і «креативно»? До 70-х років минулого століття її загнали у сільську резервацію, а селян — без паспортів і права переїзду — перетворили на рабів велетенського ГУЛагу. А саме вони й були носіями мови.
Те ж і про віру — знищену більшовицьким терором, вихолощену кадебістськими «святенниками». Не забудьмо: Бог спілкується з кожним його мовою…
Про військо годі й говорити. Сто років тому соціалісти-популісти у проводі Української Народної Республіки вигадали ідею відмови від армії, бо навіщо вона у «братстві народів»? Наслідок відомий, але ми не вміємо робити висновків з уроків історії. Згадаймо, якою була наша «армія» під кінець ганебного президентства Віктора Януковича. Чи можна було назвати її армією?
Що ж маємо зараз, після Революції гідності і на п’ятому році війни з Росією? Маємо військо, готове до виконання найскладніших бойових завдань, оснащене новітньою зброєю, і не тільки американського виробництва. Однак часто не хочемо визнавати цього факту, раз у раз піднімаючи хвилю про «голих-босих рекрутів», яких змушують воювати…
Нарешті маємо закон про державну мову, квоти на українську на телебаченні та радіо… Уже п’ять областей заборонили використання російськомовного продукту, хоча, як на мене, це не надто вдалий крок. Попри це, зрадофіли не втомлюються розповідати про «повільність українізації», так, ніби йдеться про ремонт холодильника, а не звичку, усталену роками.
І маємо перспективу Томосу — створення не залежної від путінсько-гундяєвської Москви, автокефальної церкви. Подія епохальна, але нашим «незадоволеним» годі осягнути її велич, вони ладні повірити будь-яким пропагандистським побрехенькам, повестися на найнесосвітенніші фейки, лише не поглянути правді у вічі і визнати — ми успішні.
Саме оцю національну звичку — заздрість до успіху, не чужого, а навіть спільного, — мав на увазі Юрій Луценко. «Останньою проблемою нашої країни — можливо, навіть найбільшою, — я вважаю жабу, величезну українську тварюку, яка задавила мільйони. І я зовсім не жартую… Я фактично не знаю жодної людини в країні — я зараз не про політиків — жодного спортсмена, жодного журналіста, жодного літератора, жодного діяча будь-якої сфери, якому аплодують за його успіх і стараються бути ще більш успішним… Кожен, хто є успішний в нашій країні, піддається такому остракізму, що вже нікому не хочеться розповідати про свої успіхи».
За прикладами остракізму щодо успішних, самодостатніх, впевнених у собі не варто далеко ходити. Мабуть, кожен з нас міг би розповісти про історію чийогось успіху і про те, як сприймали її оточуючі, надто ті, хто надає перевагу філософським розумуванням, а не справам. Плітки, пересуди, конспіративні версії… Лише не визнання чужої, часом пекельної праці.
Ця «жаба» — також з підневільного минулого. Бо успішним колись міг бути лише окупант, який розмовляв чужою, зате «модною» мовою, або ж колаборант з макабричним суржиком і партквитком у кишені. В’язні ж «соціалістичного табору» мали бути сірими і «не висуватися». Тоталітаризм штампує посередностей, саме вони є його найнадійнішою опорою.
Вимагаючи реформ, мусимо змінюватися самі. Стереотипи і шаблони, незрозумілу і недоречну сором’язливість, тушування, коли йдеться про успіхи країни, залишмо у минулому. Усвідомлюючи, що успішною країною нам судилося стати, можливо, через десятки літ важкої праці, і у ній житимуть наші діти, мусимо гідно оцінювати здобутки сьогоднішнього дня. І власну причетність до них.