МВФ чекає на бюджет «у цілому». А раптом його видатки різко зростуть?

Міжнародний валютний фонд працює з Україною не перший рік, тож на реаліях нашої політичної кухні його представники розуміються добре. А ці реалії є такими, що між проектом державного бюджету, який уряд подає у парламент на перше читання, і документом, який Верховна Рада затверджує «у цілому», — дві великих різниці, як кажуть в Одесі.

Місія Міжнародного валютного фонду поїхала з України, так і не давши конкретної відповіді щодо чергового кредитного траншу. Судячи з витоків у ЗМІ, переговорами з українською стороною «місіонери» залишилися задоволеними, прогрес начебто є. Чому ж тоді немає повідомлень про те, коли саме і в якому розмірі надійдуть в Україну так потрібні їй гроші МВФ?

Головними вимогами МВФ для надання чергового траншу кредиту є підняття ціни на газ для населення до рівня ринкової і прийняття збалансованого державного бюджету на 2019 рік. Із газом уряд начебто визначився: найімовірніше, з 1 жовтня блакитне паливо для населення подорожчає приблизно на 25%. Хоча в Кабміні і є прихильники думки про те, що «МВФ усе рівно гроші дасть, навіть якщо ціну на газ не піднімемо, бо не хоче, аби в Україні був дефолт», навряд чи вони переможуть. Усе-таки ризик великий: підняття цін на газ представники Фонду неодноразово називали своєю ключовою вимогою.

А що у нас із державним бюджетом на наступний рік? Його проект уряд підготував вчасно, уже вніс до Верховної Ради на розгляд у першому читанні, тож делегація Міжнародного валютного фонду мала змогу з цим документом ознайомитися. Публічної оцінки проекту держбюджету місія МВФ не давала, але, за оцінками українських експертів, у тому числі скептичних до кабінету Володимира Гройсмана, підготовлений урядом проект державного бюджету є «стриманим», «більш-менш реалістичним» і «консервативним». Тобто таким, що, за ідеєю, мав би задовольнити представників МВФ. (Адже для нього, як для будь-якого кредитора, важливо, аби Україна мала можливість віддавати борги та відсотки за ними. Необхідна умова для цього — дефіцит державного бюджету, тобто перевищення видатків над доходами, має бути не критичним, у допустимих межах). Чому ж тоді місія МВФ, що побувала в Україні, не схвалила проект державного бюджету, а вирішила взяти паузу?

Міжнародний валютний фонд працює з Україною не перший рік, тож на реаліях нашої політичної кухні його представники розуміються добре. А ці реалії є такими, що між проектом державного бюджету, який уряд подає у парламент на перше читання, і документом, який Верховна Рада затверджує «у цілому», — дві великих різниці, як кажуть в Одесі. Під час обговорення в парламенті проекту державного бюджету його видаткові статі зазвичай розбухають, як на дріжджах. Депутати всіма правдами й неправдами «забивають» у бюджет свої «шкурні» інтереси (мотивуючи ці захцянки, звичайно, інтересами виборців), унаслідок чого дефіцит бюджету різко зростає. Не забуваймо, що наступного року відразу двоє виборів, президентські й парламентські, тож сподіватися від наших нардепів такої ж стриманості щодо видатків бюджету, яку виявив уряд, не випадає…

Очевидно, МВФ вирішив почекати, поки Верховна Рада прийме бюджет «у цілому». А вже потім Фонд подивиться, чи можна з таким бюджетом надавати Україні черговий транш… Будемо сподіватися, тактика МВФ спрацює, і депутати, під загрозою залишити Україну без необхідних їй кредитних коштів, про «реалістичність» бюджету все-таки не забудуть.