“Самі себе дискредитуємо”. І втрачаємо найцінніше - довіру

Інформацію про те, що Європейський Союз закриває фінансування проектів із розбудови контрольно-пропускних пунктів на західному кордоні України, у Державній фіскальній службі (саме вона відає митницею) спочатку заперечили.

"У листопаді-грудні ДФС скерувала фінальний звіт про стан реалізації проектів до Спільного технічного секретаріату ЄС, - повідомила прес-секретар Державної фіскальної служби України Наталія Непряхіна. - Очікуємо зворотньої інформації. Тому...  говорити про припинення проектів і необхідність повернення коштів передчасно й некоректно". 

Утім, у четвер, 22 лютого, речник Європейської Комісії Майя Косьянчіч розставила усі крапки над “і”. “Ідеться про шість проектів із європейським фінансуванням на загальну суму 29,2 мільйона євро, основним бенефіціаром яких була Державна фіскальна служби України, - уточнила Косьянчіч. - Із огляду на затримки з їх реалізацією... ми дійшли висновку, що проекти не могли бути завершені в строк. Ці шість проектів зараз перебувають у процесі закриття”. За словами Косьянчіч, гроші, уже отримані Україною (10 мільйонів євро) і не витрачені (8 мільйонів), треба повернути ЄС. 

На що саме Євросоюз хотів дати Україні ці 29 мільйонів євро? Як повідомила "Європейська правда", на переоснащення IT-інфраструктури прикордонників на українсько-польському кордоні, на переобладнання КПП Рава-Руська, Краковець, Шегині, Ягодин і Устилуг (на кордоні з Польщею), а також чотирьох КПП на кордоні зі Словаччиною і двох - на кордоні з Румунією. Тобто “усьо, к...ва, для людей”, як казав герой популярної гуморески, власник хряка Мейсона. 

Чому ж саме ДФС зірвала графік реалізації фінансованих Євросоюзом проектів? За словами екс-керівника відомства Романа Насірова, в Україні було важко забезпечити необхідне співфінансування... У народі ж побутує інша версія. Мовляв, відповідальні за реалізацію проекту українські посадовці так і не придумали, як із користю для себе “освоїти” європейські гроші. А коли зрозуміли, що привласнити левову їх частку не вдасться, охолонули до справи... 

Що втратила Україна, крім європейських 27 мільйонів? ”Коли говоримо про припинення співпраці з нашими партнерами через власну неспроможність, ми просто самі себе дискредитуємо”, - слушно зауважив міністр фінансів України Олександр Данилюк. Додам  - і втрачаємо довіру! Яка, можливо, є наразі найвагомішим українським здобутком на шляху європейської інтеграції. 

Справді, можна з усіх високих трибун говорити про те, що ми обрали європейський вектор розвитку. Що нашою метою є вступ до ЄС і НАТО. І що ми зробимо все, аби виконати Угоду про асоціацію України з ЄС. І так далі... Наші європейські партнери слухають і вірять. А потім дивляться і бачать: за законопроекти, передбачені Угодою про асоціацію, Верховна Рада голосувати не поспішає. А гроші, виділені ЄС на модернізацію кордону України з Євросоюзом,  чомусь не використовуються... Невже співпраця з ЄС Україні не потрібна? Ще кілька таких сумних прикладів, і про довіру до Києва з боку ЄС будемо тільки згадувати. 

На щастя, цю довіру ще не вбито. "Один із фінансових інструментів Євросоюзу готовий фінансувати частину Go Highway, нашого проекту, який з'єднає Балтику і Чорне море, - повідомив міністр інфраструктури Володимир Омелян на спільному брифінгу з гендиректором із питань мобільності і транспорту Єврокомісії. - Також розглядається можливість співфінансування євроколії. Говоримо про з'єднання  євроколією Львова з кордоном Польщі, також є перспектива євроколії, що з'єднає Будапешт і Мукачево”. Прекрасні проекти, справді потрібні українцям! І ЄС готовий дати на них гроші. Головне, аби знову не підкачало “співфінансування” з нашого боку...