Урядовим серпом — по яйцях

Відпущені ціни так попливли, що вимивають з гаманців українців останнє.


Коли минулого тижня купувала у супермаркеті яйця, від цифр на ціннику очі на лоба полізли. Востаннє брала «шкаралупні» по 1,48 за штуку. А тут бац — і дві давай! Оскільки яйцями завжди добротно затарюємося (беремо на сім’ю лотки два-три), кажу чоловікові: «Може, це у супермаркеті ціну так загнули? Давай візьмемо півлотка, а потім на базарі докупимо». Ага! Після відвідин базару очі ще більше від цін на яйця округлилися б: там на цінниках — теж дві гривні, але з «довіском» після коми. Оце так панове урядовці догодили — тільки не народові, а виробникам і торговельним мережам. Відпустили ціни у вільне плавання, а людям — хоч у зимову сплячку залягай, щоб їсти не хотілося.

У Держстаті, схоже, вирішили різко не псувати намальовану прем’єром рожеву картинку з обнадійливою припискою: «Якщо і буде певний ріст цін, то від того, що, можливо, будуть сезонні коливання. Але зараз, як показує аналітика, великих коливань немає» (ключовим словом виявилося «наразі»!). Про різке подорожчання яєць держстатисти відзвітували, подавши найскромніші розцінки: за перші 10 днів жовтня ціни на «курпродукт» зросли на 27,7%, до 19,2 гривні за 10 штук. 

Якщо яйця за 1,92 грн. десь і бачили, то хіба у «місцях, які треба знати» чи по акції в їдальні Держстату. А ось на ринках і полицях магазинів ціни встигли і до Ярослава Мудрого дотягнутися, і навіть за дві гривні перевалити (подекуди до 2,40-2,60 грн.). А це вже не 27,7% подорожчання, про які відзвітували у Держстаті, а всі 30-40%. Так оцінили стрибок цін на яйця в Українській асоціації постачальників торговельних мереж, зауваживши: після урядового свистка для запливу цін саме «курпродукт» найбільше на дистанції рвонув. 

А щоб кури-несучки перед своїми «бульйонними» родичами дуже голови не задирали (он, мовляв, які наші яйця коштовні), виробники (а за ними — і реа­лізатори) на курятинку теж націнку зробили. Як підрахували в Асоціації постачальників торговельних мереж, куряче філе подорожчало на 15-20%.   

Тільки не поспішайте зітхати з полегшенням: мовляв, без курячої «вирізки» можна обійтися, суповий набір — економніший. Ось тільки супчик без овочів не звариш і без хлібчика ним не наїсися. А подорожчає і те, й інше. За прогнозами директора Асоціації постачальників торговельних мереж Олексія Дорошенка, ціни на овочі зростуть на 15%, на хліб — на два-три. За молоко і м’ясо доведеться викласти на сім-вісім відсотків більше.  

«Після проведення експерименту з вільного ціноутворення на соціальний продуктовий кошик уряд повинен взяти курс на широке запровадження принципів довгожительства Поля Брегга, які базуються на лікувальному голодуванні, - саркастично прокоментував чергове «пакращення» Олексій Дорошенко на своїй сторінці у Facebook. - Пропоную надрукувати книгу «Диво голодування» мільйонними тиражами. Голодувати в ім’я чогось легше, ніж просто так. У другому кварталі нинішнього року українці купили продуктів на 14 млрд. грн. менше, ніж у першому. Приємно було б усвідомлювати, що структура нашого споживання змінилася, і, як у країнах з високим рівнем доходів, частка продуктів у споживчому кошику падає. Але у нас це падіння пов’язане з тим, що люди скорочують свій раціон задля економії. Зараз більшість покупців не надають переваги одному маркету, а роб­лять покупки там, де конкретний товар дешевше».