Чому так багато абітурієнтів не можуть впоратися із ЗНО?

Не вірилося, що зможу набрати максимальну кількість балів, хоча всі саме цього й очікували від потенційної золотої медалістки.


Проте коли переглянула завдання — перестала нервувати і стала впевненішою. Тести виявилися легкими. Лише текст (мається на увазі завдання за твором письменниці Галини Пагутяк) забрав в мене трохи більше часу, ніж очікувалось. Усі, окрім одного завдання до нього, я вважаю однозначними і реальними для виконання.

Яким же глибоким було моє обурення, коли натрапляла у соціальних мережах на спільноти, де інші абітурієнти вимагали зарахувати всім не 1-2 завдання до тексту, а мало не все ЗНО. Деякі ставили під сумнів доцільність навіть тих завдань, які безпосередньо і безсумнівно стосуються шкільної програми й майже кожного року трапляються на ЗНО. Добре, що апеляційна комісія зарахувала всім лише по 3 бали (хоча досі вважаю, що доцільно було лише один), адже якщо б вони зробили по-іншому, це було б вкрай несправедливо для таких, як я.

Цьогорічне скандальне ЗНО підштовхнуло мене на роздуми, оскільки я не змогла знайти відповіді на запитання, чому так багато абітурієнтів не можуть впоратися з ним. Думаю, що загалом проблема не в ледарстві випускників чи в тому, що школа не дає достатньої кількості знань, а в самій системі освіти. Кількість предметів і домашніх завдань така величезна, що навіть якщо нічим, крім навчання, не займатися і майже не спати, то неможливо виконати все досконало (суджу так, зважаючи на власний досвід). Крім того, випускники сподіваються, що в останній шкільний рік вчителі вимагатимуть менше, і вони преспокійно підготуються до вступних іспитів. У цьому й є їхня основна помилка. Навіть якщо школа дає достатню кількість знань, то за один рік неможливо здобути нові, а старі ще й «розкласти по полицях».

Шкільна програма намагається втиснути у наші голови все, і тому не вдається сприйняти майже нічого. Перед учнем постає вибір: вчити всю шкільну програму і мати добрий атестат чи в останні роки навчання зосередитись на кількох предметах і добре скласти з них ЗНО.

Як на мене, щоб школа могла випускати зі своїх стін справді освічених людей, потрібно її кардинально реформувати. В багатьох європейських країнах діти на певному році навчання разом з батьками можуть обирати предмети, які вони вчитимуть далі.  Чому б і в Україні дітям не дати можливості знати кілька предметів, але досконало, та мати добрий атестат і знання, необхідні для вступу у ВНЗ? Такі зміни дуже потрібні українській школі, тому що в іншому випадку вона руйнуватиме себе і розбиватиме мрії випускників про гідну освіту.