«Фальшиві рейтинги» ледь не щодня...

«Соціологічна вакханалія» — так відомий соціолог, директор Фонду “Демократичні ініціативи” Ірина Бекешкіна назвала те, що відбувається у розпал виборчої кампанії в Україні. За словами Бекешкіної, перед цими виборами ледь не щодня з’являються “фальшиві рейтинги та соціологічні інституції” і “знову використовують фальшиві дослідження... тих інститутів, які можна знайти в мережі”.

Дуже прикро, наголосила Бекешкіна, “що результати досліджень цих “установ” оприлюднюють такі телеканали, як Перший національний, “Інтер”, “Україна”, передруковують відповідні друковані ЗМІ”.

Дуже часто, розповів завідувач відділу соціологічно-політичних процесів Інституту соціології НАУ Олександр Вишняк, в опитуваннях фірм-одноденок завищується рейтинг партії “Україна — вперед!”. Це ж підтвердила й Бекешкіна: “Липові” фірми дають рейтинг Королевській на рівні понад 6%, в той час як рейтинг інших соціологічних інституцій показує, що її політична сила не набирає й 5%”. Не знаю людей, які мають намір голосувати за партію “Україна — вперед”! Але навіть правдива соціологія дає цій політичній силі кілька відсотків, значить, такі виборці все-таки в Україні є... Королевська зараз для тих, хто запустив її проект на вибори, як та валіза без ручки: нести важко, кинути — шкода. Якщо проект, у який вбухали купу грошей, так і не потрапить в Раду, то відбере голоси не тільки в опозиції (як і планувалося), а й у партій нинішньої коаліції. Ось і дотягують Королевську до 5%-го бар’єру соціологією “зі стелі”. Мовляв, побачать люди, що “прохідна”, і тоді проголосують...

Уникнути “вакханалії” допомогла б регулярна й стабільна робота серйозних вітчизняних соціологічних компаній. Перед виборами вони “оживають”, а у міжвиборчому часі кудись зникають. От люди й забувають, які “контори” справжні, а які “липові”... У сусідній Польщі, наприклад, свіжа політична соціологія з’являється ледь не щотижня, незалежно від того, скільки часу до виборів. Я розумію, що все впирається у гроші... У Польщі замовниками соціологічних досліджень часто виступають потужні ЗМІ. В Україні засоби масової інформації не настільки фінансово спроможні, аби поодинці регулярно замовляти політичну соціологію. Та й дуже мало в нас незалежних ЗМІ... Ситуацію могло б врятувати Громадське телебачення, фінансоване абонплатою глядачів, які хочуть знати правду. З тої абонплати, напевно, і на соціологію б вистачило... На жаль, в Україні такого ТБ немає. Тому й маємо “вакханалію”...