«Своєрідні „приватні військові компанії“ під патронатом проросійської церкви діють і в Україні…»
«ФСБ у рясах» — на вихід! Парламент збирається заборонити орієнтовану на москву УПЦ
Те, що в українському суспільстві обговорюють принаймні останні десять років, нарешті сталося: Верховна Рада почала процес делегітимізації релігійних організацій, пов’язаних із країною-агресором. Народний депутат Роман Лозинський із цього приводу емоційно написав: «ФСБ у рясах», яке називає себе церквою, буде заборонено". Такий крок передбачає відповідний законопроєкт, за який 267 парламентаріїв проголосували поки що у першому читанні. Розгляд питання проходив складно, у сесійній залі вирували емоції, дехто декого брав «за барки», ледь не дійшло до кулачних боїв. Тим, хто збирався голосувати «за», противники радикальних санкцій погрожували «карою Божою». Всі розуміли, кого найперше стосуватиметься майбутній закон — так званої Української православної церкви, яка, попри свою гучну назву, давно позиціонує себе у нерозривній єдності з московським патріархатом, довела це словами і справами. У тому числі - під час воєнного стану. Власне, прихильники цієї структури з депутатськими значками і вчиняли бучу — мовляв, іде наступ на свободу совісті. Долю документа легко могла би вирішити одна лише фракція президента, яка представляє більшість. Але чимало «слуг» влаштували обструкцію, чим, по суті, виказали симпатію до структури, яку законодавці збираються заборонити. Серед тих, хто не голосував у «СН» з цього питання — одіозні Бужанський, Куницький, Гетьманцев. А також, що дуже дивно, доволі поміркований Жан Беленюк… Чи вистачить мужності в українських політиків прибрати п’яту колону, одягнуту у ряси? Про це розмовляємо із доктором філософських наук, відомим релігієзнавцем Петром Кралюком.
— Як людину, яка давно і жорстко критикує проросійськи налаштовану УПЦ, новина з парламенту мала би вас потішити…
— На цей законопроєкт багато хто чекав, у тому числі я. Але у мене нема ілюзій: зважаючи на особливості нашої судової влади, а також на деякі юридичні нюанси, реалізувати його положення буде складно. Хтозна, чи вдасться ухвалити його у другому читанні. Ми стоїмо лише на початку згортання діяльності мережі російської православної церкви в Україні. Припускаю, що на теренах західних областей України, а також у центрі цей процес відбуватиметься відносно швидко і ефективно. Але у мене є великі сумніви, що вдасться його належним чином налагодити на сході. Бо виникатимуть питання про зняття релігійних громад із реєстрації, про ліквідацію їхньої власності, майна. Не виключаю, що знайдуться народні депутати, які звернуться до Конституційного Суду щодо неконституційності цього закону. Будемо сподіватися, що у КС таке подання відхилять, і цей закон почне діяти.
— Політолог Костянтин Матвієнко зазначає: «Навіть якщо закон ухвалять, він нічим не загрожуватиме проросійській УПЦ — бо доведеться забороняти через суд кожну із майже 10 тисяч юридичних осіб, що і являють собою рпц в нашій країні»… У чому цей законопроєкт недосконалий, де він створює лазівки для тих, проти кого буде застосований?
— Не буду критикувати цей документ, бо і до інших законів можна виставляти багато претензій. Але визнаю: я бачив його дещо іншим. Головне, що він є і дає можливості припинити діяльність мережі рпц в Україні. Все залежатиме від того, як цей закон виконуватиме місцева влада.
— А мені здається, що найперше багато залежить від влади центральної, від її політичної волі. На початку великої війни спікер Верховної Ради Руслан Стефанчук заявляв, що заборона УПЦ, яку пов’язують з російською православною церквою — «не на часі». А кілька тижнів тому Стефанчук стверджував, що голосів для голосування за заборону УПЦ забракне… Спікер не відчуває настроїв у суспільстві, не читає новин із СБУ про обшуки у храмах УПЦ і знайдені там проросійські матеріали, про російський паспорт глави УПЦ митрополита Онуфрія? Він не чув рішення судів про притягнення до відповідальності священників-колабораціоністів?..
— Маєте рацію — керівник парламенту на початку широкомасштабного вторгення заявляв, що не треба порушувати питання про заборону релігійних організацій, центри яких знаходяться на теренах держави-агресора. Мовляв, це питання слід відтермінувати до закінчення війни. Це не тільки позиція Руслана Стефанчука, такою вона була і в інших представників влади. Зараз вона дещо змінилася. Наші «верхи» погоджуються з тим, що треба щось робити з відверто проросійськими релігійними організаціями (за великим рахунком, йдеться не тільки про УПЦ, а й про деякі дрібні стуктури).
Чи буде місцева влада у цьому питанні орієнтуватися на владу верховну? У низах намагатимуться вловлювати настрої у центрі. Але нині настрої такі, щоб все-таки обмежити діяльність російської православної церкви в Україні. Якби не було таких настроїв, у парламенті за відповідний закон не проголосували б. До речі, він уже пів року лежить у Верховній Раді, чекаючи свого ухвалення. Час настав. Сподіваюся, ця тенденція зберігатиметься, і місцева влада так чи інакше підтримуватиме обмеження релігійних структур, які орієнтуються на країну-агресора. Не знаю, наскільки це робитиметься щиро. Я стежу за реакцією рівненської влади — і бачу, що її поведінка у новій ситуації змінилася. Якщо раніше обласна рада була проти того, щоб обмежувати діяльність УПЦ на території області, то тепер там стали великими патріотами, виступають за те, щоб такі обмеження застосовувати. Те саме стосується і виконавчої влади.
А от щодо влади судової - тут у мене є чимало запитань. У середовищі Феміди і у правоохоронних органах є чимало симпатиків УПЦ. Свого часу ця структура дуже активно працювала з правоохоронцями, нагороджувала їх своїми орденами. «Працювали» в УПЦ також із суддями. Такі важелі там використовуватимуть і надалі. Не виключаю, що розпочнуться різного роду судові позови після заборони релігійних організацій, вилучення їхнього майна. Допускаю, що «вшановані» УПЦ судді, правоохоронці допомагатимуть їй, щоб зберегти цю структуру.
— Напевно, в УПЦ апелюватимиуть і до Венеційської комісії з прав людини, заявлятимуть про дискримінацію…
— Звичайно, це вони робитимуть. Я більш ніж упевнений, що на міжнародній арені знайдуться політичні структури і релігійні організації, які їх підтримають. У тому числі - і в Європейському Союзі.
— У президентській фракції «Слуга народу» нараховується 242 народні депутати. Законопроєкт, який стосується УПЦ, підтримали 175 «слуг», один утримався. Решта голосування проігнорували. Що це означає?
— Будемо говорити об'єктивно: жодної монобільшості у нашому парламенті не існує. У складі фракції «Слуга народу» є дуже різні депутати, далеко не однакової політичної орієнтації. Вони зайшли у Верховну Раду під відомим брендом, який у 2019 році був дуже популярним. Люди були ладні голосувати за «Слугу народу», навіть не знаючи, що вона собою являє, які у неї плани і що ці люди можуть. Я не раз стикався з такими фактами. Навіть на нашому виборчому окрузі громадяни проголосували за такого собі Романа Іванісова, який взагалі не жив у нашій області. Наскільки я знаю, зараз він перебуває за кордоном, у парламенті не працює…
— Це той самий Іванісов, який сидів у тюрмі за зґвалтування!
— Так, в його біографії було виявлено і такі факти. Що найцікавіше, коли напередодні тих виборів проводили соцопитування, то виявилося, що місцеві жителі готові віддати голоси за кандидата від «Слуги народу», навіть не знаючи, що це за людина. Подібна ситуація була в інших округах.
Зараз «Слуга народу» має те що має: у фракції є частина людей, які, по суті, відійшли від президента. Тож не дивно, що частина депутатів проігнорувала його просьби (щодо голосування за «релігійний» законопроєкт. — І. Ф.). До того ж треба мати на увазі, що частина їх зорієнтована на свій електорат. Наприклад, двоє нардепів із Чернівецької області, обрані від «Слуги народу», не підтримали законопроєкт, який ми з вами обговорюємо. Як це не дивно, у Чернівецькій області найбільше прихильників московського патріархату — навіть не у Харківській, Сумській чи якійсь іншій східній області. Я був здивований цим фактом: західноукраїнська область — і така масова підтримка проросійської церкви!
Депутати сподіваються, що коли підуть на наступні вибори, виборці з належністю до УПЦ їх підтримають. Те саме стосується одного з нардепів від Одеської області, де залишаються сильними позиції московського патріархату. Політики навіть із пропрезидентської сили враховують ці моменти, прагматично намагаючись забезпечити своє політичне майбутнє.
— Законопроєкт не підтримали «уламки» колишньої проросійської ОПЗЖ — депутатські групи із пафосними назвами «Відновлення України» (три депутати проголосували проти, один утримався), «Платформа за життя і мир» (лише один — за, 11 — проти). З початку великої війни ці групи «перевзулися» і, як правило, голосують в унісон зі «слугами». Чому цього разу вони не були одностайними з ними?
— Ці депутати досі пов’язані з московським патріархатом — їхні виборці теж представляють цю релігійну структуру. Коли я написав у соцмережах пост з приводу їхнього голосування, серед тих, хто відреагував, була досить освічена людина, кандидат наук. Він сказав, що десь 5−7 млн українців є прихильниками московського патріархату. Як на мене, це перебільшення. Але не треба відкидати того факту, що в Україні залишаються не тисячі, а мільйони прихильників російської церкви. Інше питання: наскільки висока ця прихильність, наскільки вони готові обстоювати рпц. Ми бачимо, що масових протестів зараз немає. Але все-таки таких людей чимало. Цього року, наприклад, вони організували паломництво до Почаївської лаври. Це робилося організовано, кілька тисяч людей зуміли зібрати.
— Які наслідки може мати заборона УПЦ? Чи не спробують у цій структурі організувати щось на кшталт «православної самооборони»? Приклади є. Преса пише про приватні військові компанії у росії під патронатом рпц…
— Такі своєрідні «приватні військові компанії» під патронатом проросійської церкви діяли і діють і у нас, в Україні. Заїдьте у Почаївську лавру, у деякі інші монастирі - ви побачите там різного роду «козачків», які здійснюють охорону цих об'єктів. Є у монастирях своєрідні бойові групи, знаю, як їх формували і далі формують. Подекуди принцип їх створення нагадує роботу сумнозвісної російської пвк «вагнер», в яку набирали вчорашніх «зеків». Низка православних монастирів московського патріархату формувала свою монашеську братію із колишніх ув’язнених, які вийшли на волю. Тут є проблема. Людина, яка відсиділа у тюрмі навіть за невеликий злочин, опинившись на волі, не має можливості нормально адаптуватися до нового життя, влаштуватися на роботу. І цим користуються монастирі московського патріархату — вони беруть цих людей до себе, ці люди стають ченцями. І коли треба організувати якесь захоплення церкви чи влаштувати бійку — монахів ведуть у потрібні місця, вони відпрацьовують наданий їм притулок. І з цим треба рахуватися. Поза тим, я думаю, що українське суспільство вже дозріло до того, щоб розібратися з такими «віруючими». Є врешті-решт СБУ, поліція, інші силові органи, які мали би ставити ці незаконні структури на місце.
— Були повідомлення, що під час обшуків у монастирях УПЦ правоохоронці знаходили у монахів паспорти із двоголовим орлом. Чи не могли це бути російські диверсанти?
— Якщо говорити про клір російської православної церкви, різного роду ченців, у тому числі - черниць, серед них є чимало прямих чи опосередкованих агентів російських спецслужб, що вони мають російські паспорти. Для багатьох не було секретом те, що вищі ієрархи УПЦ носять російські паспорти, вони також отримували у москві російські нагороди. І на це у нас роками закривали очі. У мене виникає питання: де тоді була наша славна влада? Вона толерувала це. На багато різних урочистостей, у школи, в армію обов’язково запрошували священників рпц, вони виступали там, благословляли українців і владу. Хіба не було відомо, що ці люди служать росії?
У структурах УПЦ достатньо російської агентури, і це вже не є секретом Полішинеля. Ці люди мають російське прикриття, щоб у випадку чого втекти до себе… Їх не забудуть — бо «росія своіх нє бросаєт»… Вони ще згодяться. Такі побоювання небезпідставні: низка таких диверсантів осіла в росії, наші органи віддавали таких диверсантів під час обмінів. Ось зараз будуть судити одіозного Богуслаєва — він теж був ревним прихильником московського патріархату. Він теж сподівався, що його обміняють, писав відповідну заяву… Будуть судити і колишнього настоятеля Києво-Печерської лаври Павла Лебедя. Він та інші діячі, зокрема митрополит Онуфрій, теж мали російські паспорти…
А тим часом…
Служба безпеки України завершила розслідування і направила до суду обвинувальний акт щодо настоятеля Києво-Печерської лаври Павла (відомий у народі як «Паша-Мерседес»), який причетний до підривної діяльності проти України. Його обвинувачують за двома статтями Кримінального кодексу України: ч. 2 ст. 161 (порушення рівноправності громадян залежно від їхніх релігійних переконань, вчинене службовою особою повторно); ч. 3 ст. 436−2 (виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії рф проти України, вчинене службовою особою повторно).
Санкції статей передбачають до 8 років позбавлення волі з конфіскацією майна. Митрополит неодноразово публічно заперечував існування України як суверенної держави. Також він називав російську збройну агресію проти України «громадянським конфліктом».