«На культурі горіли всі»
У влади немає чіткої відповіді, хто замінить Олександра Ткаченка на посаді міністра
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/494498/tkachenko.png)
За скандалом про захмарні кошти, які виділяли з Держбюджету на зйомку серіалів, «не забарилася» і новина про відставку очільника Міністерства культури Олександра Ткаченка. Під час звернення 20 липня Володимир Зеленський запропонував прем'єр-міністру Денису Шмигалю розглянути заміну міністра культури та інформаційної політики. «Музеї, культурні центри, символи, серіали — це важливо, але зараз інші пріоритети», — сказав Зеленський. При цьому зйомки серіалу «СМТ Інгулець» не скасували.
За кілька тижнів до відставки в Україні реєстрували петицію з вимогою відставки міністра культури Олександра Ткаченка. Він, на думку тисяч громадян, перебуваючи на посаді, своєю політикою спричинив стагнацію у культурній сфері, не відповідає запитам українського суспільства та, зокрема, сприяв незаконній реорганізації «Центру Довженка».
Тож хто замінить Ткаченка? У влади немає чіткої відповіді. Ба більше! Нардепи від «Слуг народу» в неофіційних розмовах з журналістами знизують плечима, мовляв, і вони не знають прізвища потенційного наступника Ткаченка. Як бачимо, лава запасних у влади на міністерські посади порожня.
Якось дивно: ми — культурна нація, а з міністрами від культури не складалося. Про це я запитала у народного депутата ВР України Миколи Княжицького.
— У правлячої політичної сили немає жодного бачення і розуміння того, як проводити культурну політику. Хто б не був міністром — без такого бачення досягти успіху буде неможливо.
— Так виглядає, що це «крісло» ще довго буде вакантним?
— Це місце поєднує такі речі, за яке порядним людям братися дуже складно, бо треба культуру розвивати в умовах війни, коли обмежений бюджет, а це об'єднано у них з інформаційною політикою, яку сприймають лише як цензуру.
На думку відомого українського письменника Андрія Кокотюхи, Міністерство культури — не місце сили, а місце слабкості.
— На початку 90-х я познайомився з чиновниками радянської доби. Моїм першим керівником був колишній редактор журналу «Перець» Олег Чорногуз, який спілкувався з усіма міністрами культури тієї доби. Пан Чорногуз сказав мені фразу, яка актуальна і нині: «На культурі горіли всі». Міністерство культури і за радянських часів, і тепер — не місце сили, а місце слабкості. Це було місцем заслання. За роки Незалежності я знав кількох міністрів культури — Івана Дзюбу, Євгена Нищука, Оксану Білозір, Василя Вовкуна, Олександра Ткаченка… І можу підтвердити ті слова: «На культурі горіли всі». Тут на особистості не залежить — чи це Лариса Хоролець, чи «вічний міністр» Юрій Богуцький, який примудрився чотири рази бути на цій посаді. Різні люди з різною репутацією, з різним рівнем знань. Проблема не у людях, а у міністерстві. Те, що мертве, померти не може. Це те саме, що зі Спілкою письменників чи зі Шевченківською премією. Хто б не керував цим, ця людина «згорить». В Україні будь-яка людина на посаді міністра ставиться до культури як король Франції Людовік ХІІІ, який казав «Держава — це я». А у нас той, хто очолює це міністерство, каже: «Культура — це я». Насправді культура — це не Вовкун, Кулиняк, Нищук і навіть не покійний Ступка… Культурою неможливо керувати. Не сформувався український погляд на культуру.