436 мільйонів — на телевізор, чотири — на стадіон…
Фіналісти президентських перегонів задекларували витрати на кампанію
Золотий і срібний призери президентських виборів відзвітували про надходження та витрати зі своїх виборчих фондів. Судячи з фінішної бухгалтерії, Петру Порошенкові кампанія обійшлася учетверо дорожче, ніж Володимиру Зеленському.
Виборча казна Порошенка «заважила» на 584,5 мільйона гривень. Проте, як підмітили у русі «ЧЕСНО», ця сума неповна. До неї слід доплюсувати витрати на передвиборчий піар, яким ще чинний президент «грішив» задовго до офіційного старту кампанії. За 2018 рік Порошенко задекларував 122 мільйони гривень, витрачених на рекламу. Але про яку саме рекламу йдеться, точніше — на яких носіях, не деталізував. Тож за підрахунки взялися аналітики «ЧЕСНО». За їхніми оцінками, задекларовані президентом 122 «рекламні» мільйони хіба на півправди тягнуть. Лише телереклами Порошенка до старту кампанії мільйонів на 175 накрутили. А плюс — білборди.
Зрештою, претензії щодо подвійної виборчої бухгалтерії стосуються не лише Порошенка, а й усіх кандидатів-важковаговиків. У штабах знають, як і що провернути, аби не «світити» у звітах для ЦВК і НАЗК усі реальні витрати на кампанію. А це суми, які у рази, а подекуди й у десятки разів вищі за ті, що у публічних деклараціях. Йдеться про сотні мільйонів, але не у гривнях, як вказують кандидати, а в у. о.
Та повернемося до офіційних звітів. У своєму Порошенко вказав, що усі кошти на кампанію його власні. Найкоштовніша стаття витрат (56%, 329 млн грн) — телереклама. Зокрема, каналу «Україна» з виборчої кишені президента перепало 96,4 мільйона гривень, «Інтеру» — 47 млн, СТБ — майже 32 млн, «Прямому» — 21,8 млн. На розміщення зовнішньої реклами (білборди, сітілайти) у Порошенка витратили 58 мільйонів.
Оренда стадіону «Олімпійський» обійшлася кандидатові у 2,2 мільйона гривень. Це на півмільйона більше, ніж НСК отримав з виборчого фонду Зеленського. А все тому, що Порошенко користувався послугами НСК двічі: перед стадіонними дебатами 19 квітня 14-го збирав на «Олімпійському» своїх шанувальників.
Особисті витрати Зеленського на кампанію, судячи зі звіту, трохи не дотягнули до 12 мільйонів гривень. Решта 131 мільйон накопичень у виборчому фонді — «золото партії» (майже 66 млн), пожертви від юридичних (7,1 млн) та фізичних (71,8 млн) осіб. Серед жертводавців — і бізнес-партнери Зеленського (зокрема, брати Шефіри переказали по півтора мільйона), і «кварталівці», і ті, кого презентували як членів Зе! Команди (колишній член НАЗК Руслан Рябошапка пожертвував майже 54 тисячі гривень).
75 відсотків витрат у Зе! Кандидата припадають на телерекламу. А це — майже 107 мільйонів гривень. 19 млн з цієї суми отримав канал ICTV, по 17 млн — «1+1» та «СТБ», 16,6 млн — «Україна», майже 14 млн — «Інтер», 10,5 млн — «Новий канал».
На білборди та сітілайти у Зеленського витратили шосту частину виборчої казни — 22,5 мільйона гривень.