«Сестра повірила, що працюю далекобійницею лише тоді, коли скинула їй фото з першого рейсу»
Жінки дедалі частіше опановують професії, які роками вважалися чоловічими
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/508664/balekobiinytsia.jpg)
Жінок в Україні безкоштовно навчатимуть водіння вантажівок. Компанія «Сканія Україна» долучилася до ініціативи Reskilling Ukraine від Шведського благодійного фонду Beredskapslyfter з опанування українками професії водія вантажівки. Курс OnTrack складається з теоретичної та практичної частин, а також подальшого іспиту для отримання водійського посвідчення категорії С.
Теоретична частина — це 10 онлайн-занять, кожне тривалістю 3 години з перервою. Після теоретичного курсу учасниці складають тест. Практична частина триває два тижні у навчальному центрі Scania у Київській області. Практика водіння вантажного автомобіля займає 20 год. Навчання відбуватиметься у квітні-травні 2024 року. Пріоритетними категоріями учасниць курсу OnTrack є захисниці, жінки з родин військових, вимушено переміщені та інші вразливі групи. Про це повідомив автомобільний портал «Автоцентр».
Журналістка «ВЗ» поспілкувалася з далекобійницею, яка раніше працювала візажисткою. Ірина Перегрим-Фединяк з Івано-Франкового Яворівського району, що на Львівщині, поділилася секретами професії. Ірина дуже комунікабельна і щира.
— Я навчалася у Львівському інституті економіки і туризму за спеціальністю «менеджер готельного і ресторанного бізнесу», — розповіла Ірина. — У цій сфері працювала близько трьох років і зрозуміла, що всім серцем не люблю цю професію (усміхається. — Авт.). Я завжди мріяла навчатися на журналіста. Але сталося так, що не набрала необхідну кількість балів, щоб вступити на державну форму навчання в Академію друкарства. А навчання в Інституті економіки і туризму було дешевшим, ніж в Академії друкарства.
У шкільні роки я дуже любила малювати. Часто робила собі макіяж. Зараз згадую ці часи з усмішкою… Коли була студенткою, пішла на курси візажу, марила цим фахом. Навчалась у суперпрофесіоналів — Вікторії Ромах та Тетяни Заставної. Мені дуже подобалося навчатися, дізналася багато нового про світ краси. У цій сфері пропрацювала близько трьох років. Клієнтів у мене було небагато. Не одразу все, звісно, виходило. Але я працювала, старалася. Раптом зрозуміла, що візаж — це теж не моє. Багато косметики на обличчі мене, чесно кажучи, дратувало. І я вирішила, що потрібно щось у своєму житті змінювати.
На той час я була одружена, і мій чоловік якраз почав працювати далекобійником. Мріяла поїхати разом з ним «у трасу» (так далекобійники називають свої тривалі поїздки. — Авт.). І нам це вдалося. Пригадую, як вперше сіла у фуру як пасажирка. Було дуже страшно. Машина величезна! Але в ту мить я відчула захоплення. І мені захотілося спробувати сісти за кермо. До того часу я допомагала чоловікові трішки з ремонтом власних машин, цікавилася автомобілями.
Якось запитала чоловіка: «Можна мені сісти за кермо?». Пам’ятаю цей момент, це було на паркінгу в Австрії. Паркінг був порожній, і чоловік дозволив мені поїхати. Я отримала величезне задоволення! (Усміхається. — Авт.). Вночі, коли ми їхали у Нідерландах, машин на трасі не було, і чоловік знову дав мені спробувати себе за кермом. Не можу навіть передати словами, як сильно я захопилася. Тоді зрозуміла: «Ось те, чого я хочу. І я обов’язково це опаную і підкорю» (усміхається. — Авт.). Відтоді почалась моя нова історія.
Я зрозуміла, що така робота — це можливість побачити світ. І, звісно, тут важливу роль зіграло кохання, я хотіла бути біля свого чоловіка. Але всі навкруги казали: «Ти здуріла, це не жіноча професія. Ти ніколи цього не опануєш, тобі буде важко». У такі моменти мені хотілося усім довести, що це можна зробити.
У моїй сім'ї єдиним далекобійником був дідусь. Батьки — вчителі, сестра вчилась у ветеринарній академії, теж викладає. Бабуся була бухгалтером. І тут уявіть собі, мама з татом чують, ким збирається стати їхня донька. Тато сказав: «Це твоє життя, ти його сама будуєш». Але мою маму в ту мить треба було бачити… На ній лиця не було. Сестра мені повірила тільки тоді, коли я їй скинула перше фото зі свого рейсу. «Я до останнього думала, що ти жартуєш», — написала вона. Тепер про цю професію можу розповідати годинами… Зауважу, це важка професія, яка вимагає недоспаних ночей, нелегкої фізичної праці, адже доводиться завантажувати і розвантажувати товар, складати палети. Ти більшу частину свого життя проводиш у дорозі. Не бачиш рідних, не святкуєш свят вдома за родинним столом…
— Розкажіть, будь ласка, кілька цікавих історій, які траплялися з вами у дорозі.
— Я уже відвідала 16 країн. Щодня в дорозі можна побачити щось цікаве. Те, що найбільше запам’яталося: якось нам вдалося зустріти Новий рік у самому центрі Відня. Це було щось неймовірне. Було чути дзвін годинника, люди в той час танцювали вальс. Одне з яскравих вражень — на Великдень ми були у Венеції. Я досі пам’ятаю запах цього міста… Захопливе враження було, коли їхала у Нідерландах і побачила величезне поле тюльпанів. Це було неймовірно гарно! Коли бачиш це «наживо», а не на картинці, це такі емоції! Завдяки своїй роботі я мала можливість побувати в Амстердамі. Колись мріяла побувати у районі червоних ліхтарів, і я там побувала.
Я, до речі, люблю за кермом співати. Якось записала свою першу пісню у фурі, «кинула» її у групу далекобійників, і пішла спати. Так я стала далекобійницею, що співає… Усім водіям сподобалася моя творчість.
Звісно, у дорозі трапляються і неприємні моменти… Зустрічаються різні люди, і більшість з них не знає, що таке фура 40 тонн, і який у неї гальмівний шлях. І як різні погодні умови на цей гальмівний шлях впливають. Ніколи не забуду, як я їхала вночі автобаном (було три смуги). А позаду мене нікого не було. І я пішла на обгін «десятитонника». Коли уже була посередині шляху, дивлюся у дзеркало — позаду летить «легковушка» і блимає фарами… Тоді відчула небезпеку. Водій обігнав мене, заїхав на мою смугу і… різко загальмував. Я почала теж гальмувати (у машині увімкнулися аварійні гальма). Падав дощ, дорога була мокрою… Миттєво зупинити машину з вантажем 40 тонн — непросто. Я гальмую і бачу, що їду далі… Пам’ятаю, схопилася за кермо… І коли вже була біля його машини, він натиснув газ і поїхав далі. Я тоді дуже злякалася.
До речі, за час моєї роботи вдалося познайомитися з багатьма дівчатами-далекобійницями. Часто з ними зустрічаюся у дорозі. У нас є своя група (ми бачимо одна одну на картах). Це дуже круто, коли одна дівчина заїжджає на фурі, інша… Всі щасливі, обіймаються. Іноді ми перетинаємося на дорозі, але не бачимо одна одну. А потім тобі скидають відео, як ти їдеш за кермом… Такі яскраві моменти теж трапляються у дорозі.
— Інші водії уже звикли до того, що за кермом фури — жінка?
— Коли я тільки прийшла у цю професію (це було майже сім років тому), тоді реагували на жінку-далекобійницю з великими очима… Зараз уже ні. Це не дивина. Багато жінок починає їздити на фурах. Цьому я дуже рада (усміхається. — Авт.). Є, звісно, люди, які дивляться на тебе із захопленням, з цікавістю. Але переважно спокійно реагують. Інколи, щоправда, чоловіки-водії здивовано дивляться, коли заїжджаю під рампу… Є категорія чоловіків, які досі сумніваються у водійських здібностях жінок. Але, на щастя, таких небагато (усміхається. — Авт.).