Хотів навчити хлопців грати на музичних інструментах, а став для них татом
Андрій і Галина Яцківи взяли в родину дорослих хлопців зі сиротинця
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/420165/simia-yatskiv-.jpg)
Про Академічний інструментальний ансамбль «Високий Замок» Львівської національної філармонії я писала неодноразово, бо мала нагоду побувати з музикантами на гастролях у Польщі, Німеччині та Сербії. На власні очі бачила, як сприймають високопрофесійний львівський колектив під керівництвом Андрія Яцківа. Але лише недавно довідалася, що талановитий аранжувальник і музикант-віртуоз, диригент і продюсер, який отримав престижну американську музичну нагороду Grаmmy — за найкращий саундтрек 2019 року (серіал «Чорнобиль»), кілька років тому взяв зі сиротинця на виховання двох хлопчиків. Тоді їм було 11 і 12 років. Зараз Володя — студент Львівської політехніки, а Руслан навчається у художньому училищі.
У невеликій двокімнатній квартирі подружжя Галини та Андрія Яцківих — затишно. У кімнаті, де розмовляємо з батьками та дітьми, — фортепіано, на якому розмістилися сопілки. Високі й красиві парубки називають Галину та Андрія мамою і татом…
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/09/Simia_Yatskiv-1.jpg)
Ідея взяти дітей на виховання у Галини та Андрія визрівала давно. Не маючи власних діток, вирішили пригорнути і віддати свою любов чужим, які потребували батьківської опіки. Завдяки колишній директорці Лапаївського ліцею імені Георгія Кірпи, завучем у якому працює Галина Яцків, зав’язалася дружба з «Родинним Домом «Покрова», який заснували отці-салезіяни, що у Львові на вулиці Личаківській. Роксана Оранюк, колишня директорка, яка, на жаль, передчасно відійшла у засвіти, часто організовувала зустрічі хлопців з того сиротинця зі школярами Лапаївського ліцею. Якось запропонувала пану Андрію виступити з ансамблем «Високий Замок» перед хлопцями зі сиротинця.
Андрія Яцківа вмовляти не треба: зібрав музикантів, спакували інструменти, серед яких керівник взяв багато сопілок, і поїхали у «Родинний Дім «Покрова». Після концерту — фотосесія з музикантами. Вишикував хлопчиків, роздав їм ті сопілки, а одному з них, який Андрієві особливо сподобався, вручив унікальний інструмент — флейту Пана (до цього інструменту музикант не дозволяє нікому навіть дотулитися. — Г. Я.).
Коли повернулися додому, Андрія не покидала думка про того гарненького пухкенького хлопчика. Захотів з дитиною познайомитися ближче. Минав час, а хлопчик і далі не виходив Андрієві з голови. Запропонував дружині відвідати дитину.
— Він був невисокого зросту, виглядав на учня третього класу. Насправді, Іллі тоді було майже 15 років, — згадує Андрій Яцків. — Розповів про те, що хотів би ближче познайомитися саме з цим хлопчиком, директорові сиротинця отцеві Михайлові Чабану. Може, навіть і взяти в сім’ю…
Отець Михайло порекомендував придивитися ще й до інших хлопців, мовляв, у сиротинці є багато чудових дітей. Директор дозволяв забирати хлопців чи на прогулянку, чи у гості додому. Андрій запросив Іллю і молодшого на чотири роки Володю. Забирали хлопчиків не лише додому погостювати і перейтися містом, а й возили до родини — «притертися» і більше пізнати одне одного. З дружиною остаточно вирішили, що саме ці два хлопчики стануть незабаром їхніми синами. Для цього подружжю довелося закінчити спеціальні курси з психології для прийомних батьків і одержати відповідні сертифікати.
— Ви цих хлопчиків усиновили чи взяли під опіку?
— Якщо дорослих дітей усиновлювати, треба пройти не сім кіл пекла, а, мабуть, ще більше. Бо доведеться, окрім стосів документів, ще змінити прізвище дитині, а це — дорослі хлопці. Тож це ще додатковий стрес. Тому наші діти у нас під опікою.
— А чому взяли хлопців, а не дівчат? Дівчата для мами — неабияка підмога.
— Та ми така підмога, ще більша від усіх дівчат, — втрутився у розмову Володя. — Ми мамі все допомагаємо: і прибираємо, і навіть речі складаємо, і на кухні, якщо треба.
— Насправді, у мене навіть думки не було, що ми будемо брати дівчинку. У нашу школу приїжджали хлопчики з «Покрови», у мене був до тих дітей якийсь сентимент, — каже пані Галина.
Андрій пригадує, від самого початку знайомства вирішив навчати хлопців зі сиротинця грати на музичних інструментах. Отець Михайло поставився до того дещо скептично, бо багато волонтерів безуспішно намагалися це зробити. Але Яцків все-таки зібрав дітей: «Будемо робити оркестр. Хто на чому хоче грати?». Розумів, що ніхто на жодному інструменті не вміє, але всі хотіли навчитися.
— Я тоді записав вісім скрипалів, шість гітаристів, трьох клавішників, п’ятьох барабанщиків, вісьмох сопілкарів. Одне слово, оркестр мав не поступатися у майбутньому філармонійному. Розписав вправи, однак з усіх дітей лише близько 15 осіб приходили на заняття регулярно. А вже через пів року ми дали перший концерт у Шевченківському гаю. Ілля грав на ксилофоні, а Микола Сивулич, тепер студент 3 курсу музичного коледжу, — на контрабасі.
Іллі та Володі сподобалося бувати вдома у Яцківих, відвідувати концерти і виставки. А одного разу взимку Андрій повів хлопців на стадіон. Зачепився за снігову кучугуру і впав, а хлопчиська підбігли і почали «милити» снігом чоловіка. Коли Андрієві вдалося вирватися від хлопців, Володя втік, а Іллі дісталося за двох — був з головою «скупаний» у кучугурі…
Андрій не знав, чи хочуть хлопці назавжди стати їхніми з Галиною синами. Попросив допомоги в отця Михайла. Яким було здивування Андрія та Галини, коли отець Михайло дав відповідь — обидва хлопці відмовилися.
— Ми не розуміли, у чому річ, — каже Андрій. — Ми ж прийшли у «Покрову» з добрими намірами. І дуже хотіли, щоб діти саме з цього сиротинця стали нашими. Мене надихнув біблійний вираз із соборного послання св. апостола Якова: «Чиста і непорочна побожність перед Богом і Отцем є: зглянутися над сиротами і вдовицями в утисках їхніх, себе ж берегти чистим від світу». Нас це пройняло. І коли ми почули відмову, були трохи шоковані. Ми знали усіх дітей з сиротинця, бо, окрім того, що я навчав їх гри на музичних інструментах, ще грав з ними у футбол, вчив їздити на власному мікроавтобусі. Тож вирішили з дружиною взяти до себе того, який захоче.
Отець Михайло порадив придивитися до Руслана. Цей хлопчик був у Андрія першим учнем по сопілці. Учитель дав йому свій власний інструмент, написав ноти, акорди на гітару. Наступного разу, коли Андрій прийшов у «Покрову», остовпів: сопілка тріснута і склеєна. Ноти — невідомо де.
— Ми його взяли на прогулянку до міста, потім ще раз, а на третій нашій спільній прогулянці Руслан запитав у дружини: «А чого ви мене берете? Хочете мене взяти?». Галина ствердно кивнула головою, і дитина втішилася: «І я цього хочу».
Зібрали всі документи, обійшли всі районні і міські комісії, які одні наперед інших приходили додому перевіряти умови, в яких буде жити дитина. Нарешті, настав день, коли майбутні батьки приїхали за 12-річним Русланом.
— Ми йшли подвір’ям, а він нам махав з вікна, — каже Галина. — Речі давно були спаковані. А Володя у той час грав неподалік у футбол і вдавав, що нас не зауважує. Вихователька пані Іра розповіла, що Володя — сам не свій, так переживає. Підійшли до нього, пообіцяли, що будемо його тут навідувати. І раптом Володя каже: «Я також хочу, щоб ви мене забрали». Тієї миті ми зрозуміли, що у нас все-таки буде «двійня». І знову пів року тривало оформлення документів, і Володя також став нашим сином.
— Коли хлопці почали називати вас мамою і татом?
— Кожен наш син має свою передісторію, — каже Андрій. — У Руслана так склалося, що він не знав, що таке батьківські почуття до нього, поки ми не з’явилися. Не знав, хто його батьки. З Будинку маляти потрапив у дитячий будинок, а потім — у «Покрову». Коли ми приїхали з Русланом додому, відразу почав називати нас мамою і татом. У Володі інша історія. Його мама померла, коли Володі було 9 років. Тобто він пам’ятає той час, коли найріднішу людину називав «мамою». До речі, його мама за нього дбала і вміла так «організувати» навчальний процес, що Володя за один день вивчив табличку множення.
— Так, це була магія, — сміється Володя. — Треба було лише забрати від мене комп’ютер, і до вечора я вже знав табличку множення. Бо так хотів знову бавитися в ігри. Мені йде 18-й рік, але цю табличку я знаю назубок (сміється. — Г. Я.).
Біологічний тато у Володі є, але він не брав участі у вихованні сина. Зате у хлопця є хрещена мама, яка вболіває за долю дитини. Андрій лише згодом зрозумів, чому хлопчик тоді сказав «ні», коли вони з дружиною хотіли його забрати. Бо сподівався, що його все-таки забере рідний тато.
— Для Володі я значно довше був «пан Андрій». Йому було складніше назвати нас мама і тато. А ми на цьому й не наполягали. Уже був у нас добрих пів року, поїхав відпочивати у табір. А коли повернувся, зайшов зі словами «мама і тато».
— А чому взяли старших хлопців, а не маленьких?
— Ну, ми ж не на базар приїхали, щоб перебирати! Дітей з «Покрови» знали давно, сказали отцю Михайлу про свої наміри… І все сталося природно. Тільки не думайте, що у нас двоє синів. Вдома живуть, як ми кажемо, два стаціонарні, а ще є два сини-заочники. Один з них Ілля, про якого я розповідав. Уже пізніше він зізнався отцю Михайлу, що зовсім не те мав на увазі, коли відмовлявся. Виявляється, також хотів до нас.
Ілля вже одружився. Андрій з Галиною на весіллі були старостами. Потім в Іллі народився син, і подружжя Яцківих були почесними гостями на хрестинах. По пораду і фінансову підтримку Ілля знає, до кого можна прийти, — пан Андрій і вислухає, і підкаже, і порадить.
Подружжя має ще одного «сина-заочника». Микола, який колись грав на контрабасі у Шевченківському гаю, написав листа до святого Миколая і попросив… контрабас. Інструмент отримав, і Андрій Яцків почав серйозно займатися з Миколою музикою. Підготував хлопця до вступу у музичний коледж. За пів року Микола вивчив усе сольфеджіо, яке діти вчать протягом п’яти років! Зараз хлопець уже на третьому курсі.
— Як караєте синів, коли не слухають?
— У нас, як і в кожній родині, було різне, — каже мама. — І уроки не хотіли робити, і дозволяли собі голос підвищити. Але з часом все владналося, стали дорослішими. Хоча, зізнаюся, у підлітковому віці з ними було нелегко. Чи ми карали? Намагалися комп’ютер вимикати, але ременя ніколи не прикладали. В основному багато говорили з дітьми, пояснювали…
— Ліпше би мене відлупцювали, — каже Володя, — аби тільки не слухати тих томів зі серії «виховання». Біль мине за дві секунди, а слухати нотації іноді доводиться і по 40 хвилин.
— Я садив хлопців на диван і пояснював, чому не можна так казати, чи так поводитися, — каже тато. — Вони і бурчали, і очі закочували, бо я їм такі лекції читав не один десяток разів.
— Не виникало бажання повернути їх назад, коли уривався терпець?
— Терпець часом уривався, були такі моменти. Але щоб повернути їх у сиротинець — жодного разу, — каже мама.
На моє запитання — до мами чи до тата насамперед хлопці йдуть з проблемами чи з проханнями, Володя сказав:
— Якщо я з ночівлею хочу поїхати з друзями, відпрошуюся у тата. Бо у мами — дуже чутливе серце. Вона за все переживає і боїться, що може щось трапитися. Якщо маю прохання у матеріальному плані, вирішуємо на сімейній раді.
Мама хвалить обидвох хлопців, обидва люблять пограти на фортепіано, але не може натішитися, що Руслан ще й на сопілці вміє і любить куховарити. Каже, що син часто готує їм сюрпризи, коли батьки повертаються пізно з роботи. На столі не просто парує смачна вечеря, а й по-ресторанному оздоблена.
— Діти між собою сваряться?
— Різне буває, — усміхається мама. — Але водночас один за одного стоять горою. Бо вони вже давно родина…