«Усе включено» буде! Але їжу туристи самі не набиратимуть
Чартерні рейси з України до Туреччини можуть розпочатись уже з 1 липня
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/413401/turkey-alanya-dsc1381r.jpg)
Українці зможуть цього року відпочити за кордоном, однак лише у декількох країнах. Але раніше липня валізи пакувати не варто. «Цього тижня були перемовини між Туреччиною та Україною стосовно вильотів. Туреччина сказала, що вони відкриють своє небо для українців з 1 липня, хоча раніше йшлося про 15 липня. Кіпр, Мальта, Греція також, швидше за все, будуть відриті для українців цього літа», — повідомив «ВЗ» президент Української асоціації туристичних агенцій Антон Рудіч.
Турецькі готелі почнуть приймати гостей уже з початку червня. Але поки що це будуть лише внутрішні туристи. Саме на них випробують відпочинок в епідемії. Запрацюють не всі готелі. Адже у цьому сезоні приймати гостей зможуть лише ті заклади, які мають спеціальний «сертифікат здоров’я». Туреччина першою розробила спеціальну програму сертифікації для готелів, яка складається з понад сотні пунктів. Серед основних: більша відстань між лежаками (тобто їх буде значно менше), повсюдна розмітка для дотримання соціальної дистанції. Крім того, на території готелю має бути окреме приміщення, відведене під ізолятор для тих, у кого підозрюватимуть коронавірус. Ймовірно, тестуватимуть усіх туристів, які прибуватимуть у Туреччину. Наразі не відомо, чи тести планують робити в аеропорту, чи уже на території готелю. Такі ж карантинні зони будуть і в єгипетських готелях. Щоправда, коли Єгипет дозволить приймати іноземних туристів, наразі не відомо.
«Щодо шведського столу, за який так люблять Туреччину українські туристи, то він буде. Хоча раніше йшлося про те, що ресторани працюватимуть лише „a la carte“. Щоправда, набирати їжу відвідувачі будуть не самостійно. Вони лише вказуватимуть на те, що хочуть, а накладати буде хтось з персоналу, — каже Антон Рудіч. — Не підтвердилась також інформація про те, що середні крісла у літаках залишатимуть порожніми. Авіакомпанії порахували, що такі рейси або будуть збитковими, або доведеться надто піднімати вартість. Тож у результаті від цієї затії відмовились».
Щодо українських туристичних агенцій, то для них зараз дуже непростий час. Адже агенти заробляють на комісійних від проданих турів. А зараз продажів дуже мало. Основна робота агентів нині — перебронювання та скасування тих турів, які забронювали до карантину. Утім, за словами Антона Рудіча, оператори кажуть, що навіть зараз вони мають по кілька нових бронювань. Тобто переконані, що перельоти от-от відновлять і планують відпочинок за кордоном.
«Більшість туристів, які мали ранні бронювання на літо, приблизно до початку травня вичікували. А тепер почали масово переброньовувати на осінь або навіть на наступний рік, — каже турагент Наталія Кудлик. — Дехто обурюється, чому не може повернути завдаток, адже за два тижні до вильоту можна скасувати тур з мінімальними втратами. Але якщо раніше оператор брав лише невеличкий штраф за ануляцію, то тепер „зависає“ увесь аванс. Оператор посилається на форс-мажор і те, що кошти перераховані партнерам. Утім, більшість туристів розуміють, що саме завдяки тому, що оператори не повертали аванси, вони втримались на плаву. В Україні не збанкрутував жоден оператор. Але умови перебронювання в усіх різні. Одні дозволяють переносити на будь-який період цього року і наступного. Інші — лише до кінця цього року. От у мене клієнти мали вилітати в Кемер на початку червня. Але вильотів немає. Переброньовують на серпень. А оператор каже, треба доплатити, бо у серпні вартість проживання вища. Вони обурювалися, бо мусять переносити час не з власної вини. Крім того, у Кемері в серпні надто висока вологість. Фактично різниця майже дорівнює авансу. Тож вони досі нічого так і не вирішили. Але їхні друзі через іншого оператора перебронювали на серпень без доплат. Тож вони мають претензії і до оператора (який, до речі, вважався одним із найнадійніших), і до мене, хоч я лише посередник. Маю сумнів, що наступного разу вони до мене повернуться».
Жінка каже, зараз вона, як і її колеги, працює з дому. Їхня фірма не закрилась, але з приміщення виїхала, аби не платити за оренду. Власник погодився зробити лише 20% знижки на час карантину, тож вони вирішили працювати з дому. Наскільки їй відомо, керівник фірми ще навіть не почав шукати нове приміщення. «Мені зручно працювати з дому, а коли відкриються кафе, з клієнтами можна зустрічатися там. Однак люди не матимуть довіри до фірми, яка навіть не має власного приміщення», — каже Наталя.
Що робити, якщо турагенція збанкрутувала?
Далеко не усі туристичні агенції переживуть цей карантин. Та що робити, якщо агенція, через яку ви бронювали тур, припинила діяльність? «Тур ви купуєте в оператора, а турагенція — лише посередник. Головне, мати на руках договір. Звичайно, неприємно, коли агент зникає і неможливо навіть зателефонувати. Але тур не пропав. Просто звертаєтесь зі своїм договором до оператора, і всі питання надалі вирішуєте безпосередньо з ним», — каже Антон Рудіч. За його словами, щороку в Україні припиняє діяльність 20−30% туристичних агенцій, і приблизно стільки ж відкривається нових.