Що таке профвигорання та як з ним боротись
“Йду вранці на роботу і думаю, як було б добре послизнутись, впасти і зламати руку. То ж можна майже два місяці не ходити на роботу”, – зізналась якось знайома.
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/404162/vyhorannia.jpg)
За усіма мірками робота у неї хороша — працює у банку, зарплата суттєво вища за середню, є медичне страхування. Однак вона все частіше каже, що хоче, аби її звільнили. Бо сама звільнитись ніяк не наважиться. За усіма ознаками це наслідок професійного вигоряння. Останніми роками це явище набуло такого поширення, що його навіть внесли до Міжнародної класифікації хвороб.
За визначенням МКХ, це синдром, який виникає внаслідок перманентного стресу на робочому місці. Основними симптомами є відчуття втоми та підвищення дратівливості, байдужість та апатія до роботи, безпідставне відчуття професійної неспроможності та невпевненості, часті головні болі, безсоння.
Команда експертів hh.ua/grc розібрала основні причини та симптоми професійного вигорання. Серед основних причин — високий рівень багатозадачності і постійне хвилювання з приводу неможливості встигнути виконати все. Часто це виникає, якщо у компанії оптимізують штат і на працівників «навішують» забагато функцій. Велика завантаженість, відповідальність і, як наслідок, постійний стан нервового напруження часто призводять до емоційних розладів.
Часто емоційне вигорання є результатом отримання низької заробітної плати. При цьому рівень незадоволеності зростає, якщо на працівника покладають більше обов’язків за ті самі гроші, або якщо він дізнається, що хтось за таку роботу отримує значно більше. Буває, щоб мотивувати персонал, встановлюють зарплату, яка значною мірою залежить від виконання планів. При цьому план встановлюють малоймовірний до виконання. Усе це призводить до професійного вигоряння працівників.
Будь-яка робота з часом набридає. Особливо, якщо вона сама по собі нудна. Якщо ж робота, яка свого часу подобалась, у якийсь момент стала нецікавою аж настільки, що важко себе змусити прийти вчасно на роботу, можливо, людина її просто переросла. У такому випадку варто просити підвищення або навіть кардинально змінювати сферу діяльності.
Більший ризик професійного вигоряння і у тих, хто працює у недружному колективі. Погані стосунки на роботі негативно впливають не лише на продуктивність, а й на емоційний стан загалом.
Аби уникнути цього нездорового синдрому, експерти радять не поспішати звільнятись, а змінити підхід до роботи. Не варто працювати у вихідні, ввечері та відповідати на листи під час відпустки. Форс-мажори, звичайно, бувають, але це має бути виняток, а не правило. Важливо також вміти казати «ні» — як керівництву, так і колегам, які просять допомоги. Допомагати, звичайно, варто, але не тоді, коли не виконані свої безпосередні завдання. І найголовніше — повноцінний відпочинок, бажано на свіжому повітрі. А якщо у вас сидяча «кабінетна» робота, то для балансу у вільний час обов’язкова фізична активність.