Чорна п’ятниця: головне – заманити покупця
Як пережити передноворічні розпродажі і не позалазити у борги
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/401154/50c256b-chernaya-pyatnitsa-810x456.jpg)
Реклама шалених розпродажів Чорної п’ятниці взяла нас в облогу. Знижки до Black Friday обіцяють навіть аптеки. І хоча Чорна п’ятниця — назва умовна, і у багатьох магазинах розпродажі тривають усі вихідні, а то й тиждень, дехто навіть планує 29 листопада відпроситись з роботи, аби встигнути оббігати усі торгові центри.
До речі, У США це звична практика, коли на Чорну п’ятницю люди беруть вихідний і ще з ночі займають черги у великих торгових центрах. Грандіозні розпродажі в четверту п’ятницю листопада — це саме американська традиція. Є дві версії того, чому цю п’ятницю назвали Чорною. Річ у тім, що у четвертий четвер листопада у США святкують День подяки — велике свято, яке прийнято відзначати з найріднішими. Оскільки більшість американців не живуть з батьками, але їдуть на День подяки, то наступного дня на дорогах утворюються кілометрові затори, повернутись у місто на роботу важко. Тому для автомобілістів це чорний день. Ті, кому до батьків далеко, беруть вихідний, і таким чином виходять чотириденні канікули. Після Дня подяки у США традиційно починалась підготовка до Різдва, тож торгові центри вирішили саме у цей день влаштовувати великі розпродажі. Тепер це найприбутковіший день у році для магазинів. А оскільки у бухгалтерських звітах у США збитки позначають червоним кольором, а прибутки — чорним, то й п’ятницю після Дня подяки почали називати Чорною. За даними компанії Shopify, на піку розпродажів Чорної п’ятниці американці витрачають близько мільйона доларів за хвилину.
Звичайно, передсвяткові розпродажі дають шанс придбати товар за зниженими цінами. Але для покупця це аж ніяк не економія, а шанс накупити речей, які йому насправді не потрібні. Чимало екоактивістів закликають компанії відмовитись від розпродажів Чорної п’ятниці, оскільки вони стимулюють невиправданий попит. Цього року до цієї кампанії приєднались майже 300 виробників одягу. «Сучасний процес споживання — дуже спотворений. Люди купують не тому, що їм це потрібно, а тому, що потрапляють під вплив і маніпуляції. Ми ж хочемо, щоб вони зосередились на тому, що вже мають у своїх шафах, і купували лише те, що справді необхідно», — заявив один з активістів Ніколас Роп. Утім, навряд чи торгові центри відмовляться від цієї практики, адже саме такі акції дозволяють їм отримувати надприбутки.
«Приблизно третина продажів компаній припадає на грудень. Тобто увесь рік йде рівно, а потім шалений сплеск. Логічно, що компаніям хочеться, аби цей сплеск був триваліший у часі, тому передноворічні розпродажі починають анонсувати ще у середині листопада. Таким чином можна попрацювати з тими, хто довго думає, сумнівається, і отримати з них більше грошей. Це головна економічна причина таких розпродажів, — каже засновник Міжнародної маркетингової групи Дмитро Роденко. — Якщо хочете купити щось дороге, то такі розпродажі — хороший час. Але до такої покупки треба підготуватись. Кожен магазин робить більшу знижку на певний товар чи на певний асортиментний ряд. Тому напередодні можна зайти на кілька сайтів, у магазини подивитись, скільки цей товар коштує і чи справді анонсована знижка є знижкою. На обмежений асортимент у магазині знижки будуть дуже великими. Компанії використовують свій маркетинговий бюджет, аби показати привабливість цього магазину. Наприклад, у вас в магазині тисяча асортиментних позицій. Ви вибираєте умовно одну-дві позиції, у цій позиції берете по 100 одиниць і даєте на них знижку 80%. Але на інші товари знижок немає або є незначні. Чому люди збираються о четвертій ранку? Щоб встигнути вхопити ту невелику кількість товарів за майже шаровими цінами. Тут головне — заманити покупця у магазин. Є простий закон — що більше часу людина проводить на торговельній площі, тим з більшим чеком вона виходить. Чому будують шопінг-моли? Щоб людина сиділа там, поки гроші не закінчаться. Порозважались, поїли, подивились кіно, пішли щось придбали і так по колу. Тому головне, аби людина туди зайшла. І починається: а сюди треба докупити батарейки, а туди треба піддон, там ще щось треба, беріть комплектом, так дешевше. На таких дрібницях базуються високомаржинальні продажі, на яких компанія повністю відбиває усі ті витрати, яких вона зазнала на просування невеликої кількості товарів, яка йде за знижками».
Як правильно «шопитись» на розпродажах?
— «Складіть список потрібних речей. Якщо маєте час, то краще промоніторити ціни на бажані товари до початку акцій. Дуже часто продавці роблять знижки з завищених цін — насправді товар стільки ніколи не коштував» — радить засновниця маркетинг студії «ФАЙТА» Наталія Головачко.
— Звертайте увагу на ціну, а не на знижку. Наприклад, продають блузку зі знижкою 50% - була 1500, стала 750 гривень. Покупець бачить «750 грн економії». Але ж 750 грн треба заплатити. І тут уже питання, чи варта та блузка тих грошей? Адже на розпродажі часто виставляють невдалі фасони, кольори чи речі, які трохи потріпались від частих примірок.
— Розраховуватись краще готівкою. Коли ми платимо карткою, то гірше контролюємо витрати. Якщо ж все-таки звикли розраховуватись карткою, краще встановити на неї ліміт витрат на один день. Якщо у вас на картці є кредитна лінія, стежте, аби не зайти в мінус. Якщо ж все-таки скористались кредитними коштами, то не забудьте вчасно потім поповнити картковий рахунок.
— Купуючи онлайн, будьте вдвічі пильнішими. Нерідко продавці хитрують і роблять знижку лише на певний колір чи розмір. Якщо ж ви оберете інший розмір, ціна може автоматично змінитись.
— Через великий попит в онлайн-магазинах можуть виникнути проблеми з оплатою. Скажімо, 11 листопада, коли влаштував розпродажі китайський AliExpress, українці так активно скуповували товари, що банки не могли справитись з усіма трансакціями. Тож платежі зависали подекуди на годину. Тому якщо ваш платіж «висить», не треба панічно тиснути по кілька разів на Еnter, а то гроші можуть списати кілька разів. Тим більше, що, оплачуючи товари на деяких іноземних сайтах, не треба вводити код-підтвердження трансакції, який приходить на телефон.
— Якщо ви ніколи раніше не купували на іноземних сайтах, але цієї Чорної п’ятниці вирішили спробувати, то заздалегідь зареєструйтесь у поштовому сервісі, який доставить товар в Україну. Тоді в адресі доставки вказуєте адресу складу поштового сервісу в тій країні, з якої замовляєте. Без такої адреси ви не зможете здійснити замовлення з більшості західних інтернет-магазинів.