Передплата 2025 «Добрий господар»

Щасливий день? Чи день обману?

29 листопада у світі - «чорна п’ятниця»

Фото pexels
Фото pexels

Традиційно, у світі остання п’ятниця листопада називається «чорною». Народ «розпорює панчохи» і дістає звідти відкладені на «чорний день» заощадження, щоб придбати омріяну річ, на якій ще дві-три тижні тому зашкалював цінник. Бо у «чорну п’ятницю» розмір знижки сягає 50, 70 та навіть 80 відсотків. Ну, це якщо вірити цінникам.

Як відомо, деякі магазини почали «розігрівати» покупців заздалегідь, і вже зараз радують відвідувачів акційними пропозиціями, адже «цінопад» найчастіше діє не лише в останній день робочого тижня, а й за кілька днів до і після нього. Бо у продавців, як з’ясувалося, існує ціла тактика підготовки до «чорної п’ятниці», аби видурити у вас якомога більше грошей.

«Чорна п’ятниця» (Black Friday) народилася у середині ХХ сторіччя. Вперше вона з’явилась у США, а звідти її, як флешмоб, підхопили по всьому світу. Не оминула ця «мода» і Україну.

Хоча, насправді, «батьком» цієї традиції «шопоголізму» вважають американця Френка Вулворта. А все через те, що наприкінці XIX століття країну охопила економічна криза, яка вплинула на кожного підприємця. Власник маленького магазину Френк Вулворт теж мав певні труднощі з продажем. Через брак грошей на утримання сім'ї він вирішив одного дня продати всі товари в магазині за ціною… 5 центів.

До вечора Вулворт здивувався: магазин отримав тижневу виручку. Інші підприємці швидко підхопили цю ідею, влаштовуючи власні акції. Вулворт став відомим як «батько розпродажів». Проте справжня «Чорна п’ятниця» з’явилася значно пізніше.

У середині XX століття останній крок до формування «Чорної п’ятниці» стався після Дня подяки 25 листопада у США. Залишався лише місяць до Різдва, тому люди кинулися у магазини, створюючи натовпи.

Назвали п’ятницю «чорною» поліцейські із Філадельфії, оскільки в цей день транспортні потоки фактично зупинялися через натовпи, що мчали до магазинів. Воно й не дивно, адже в деяких країнах люди навіть ночують під магазинами з четверга на п’ятницю, аби встигнути урвати омріяні товари за вигідними цінами щойно заклад відчиниться.

В Україні «чорна п’ятниця» з’явилася лише 2013 року. За цей час українські магазини сформували власні традиції розпродажів. Сьогодні українці заздалегідь цікавляться цією подією та шукають найкращі пропозиції, хоча той перший розпродаж в нашій країні був невеликим.

Втім, як би не заманювали продавці веселковими вивісками увійти у магазин, обіцяючи великі мінуси на кожен товар, покупцям у цей період знижок необхідно бути особливо обачними. По-перше, необхідно розуміти, що жодний бізнес не буде працювати собі у збиток, тому знижки понад 70 відсотків — це, найімовірніше, просто маніпуляція. Тут є кілька варіантів: або продавець намагається привернути увагу до старого і менш якісного товару, який можна віддати в «нуль» заробітку, або, банально, його реальна вартість насправді суттєво менша за ту, що вказана на ціннику до знижки.

Торік я також з нетерпінням чекала тої «чорної п’ятниці». На початку листопада на одному з торговельних ринків, який давно отримав назву «місто шопінгу у місті», в одному з павільйонів побачила пальто «своєї мрії». Вже себе уявляла у ньому. Але ціна була таки захмарною — 7200 гривень. Мила продавець так щиро мене вмовляла, що саме ця модель, ніби за моїми мірками пошита, і якщо я його не куплю, буду страшенно шкодувати. «Пані, та грошей завжди бракує. Але ж ви подивіться на себе — ну, та ви в ньому зовсім інша жінка!», — щебетала вона, поправляючи комір на справді елегантному пальті. Може, цей трюк би і спрацював, якби попереду світ не накривала «чорна п’ятниця». Подумала: навіть якщо буде мінімальна знижка 10 відсотків, «моє» пальто витягне з мого гаманця 6500 гривень.

Я запам’ятала вивіску на павільйоні і з нетерпінням чекала дня, що мав стати у моєму житті одним з найщасливіших. І от той щасливий день настав. Примчала у «місто шопінгу у місті», заледве знайшла той павільйон (бо там справді можна загубитися!). Очима знайшла «своє» пальто і моя мрія розлетілася, як вода у мильній бульбашці. На ціннику вартість речі була 9000. Червоним маркером позначка — «- 20%». На моє запитання, як це так, бо ще два тижні тому вартість пальта була 7200 і така ж сума вийде у «чорну п’ятницю», мила «щебетушка"-продавець обурилася: «А то що я ціни піднімаю? Все дорожчає - бензин, закупка, долар… От власниця і підняла ціну».

Я не сперечалася. Так. Все дорожчає - це правда. Але довіру не купиш, зате «продати» її можна легко.

Чи піду 29 листопада шукати знижок? Не впевнена…