«Під час розмови з клієнтом мусила постійно повторювати «магічні слова» — «вигідно», «тисячі доларів», «єдина можливість»…
Як я працювала у компанії-аферисті, яка «розводила» клієнтів на інтернет-трейдерстві
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/384517/broker.jpg)
Як і більшість студентів-заочників, яким не хочеться протирати штани вдома від сесії до сесії, я вирішила шукати роботу. Звісно, кожен хоче мати одразу високу заробітну плату, комфортні умови праці, два вихідні на тиждень, можливість росту та при цьому, як кажуть, не брати тяжкого до рук. Так мислила і я. Одне слово, шукала роботу своєї мрії.
Коли мені вчергове подзвонив невідомий номер, як я і думала, це був ще один рекрутер. Приємний голос дівчини пропонував мені т.зв. роботу на телефоні, щось на кшталт кол-центру, манив спокусливими обіцянками про зарплату у доларах, та ще й не дуже далеко їздити доведеться. Я одразу ж домовилась про співбесіду.
Просторий сучасний офіс із безліччю техніки, молодий колектив, постійний рух, шум та музика у приміщенні, велика кухня з холодильником, двома мікрохвильовками та кавомашиною (та ще й «халявними» кавою, цукром і молоком!). У мене аж очі загорілися: нарешті це те, що я так довго шукала! Дівчина, яка телефонувала та проводила співбесіду, розповіла про умови роботи. Ставка — 300 доларів, а також бонуси за кожен продаж. Щоправда, так і не пояснили, що й кому треба продавати. Але співрозмовниця запевнила: «Ми усього навчимо».
Менеджер спілкувалась зі мною російською мовою, пояснила, що клієнти не з території України, тому в компанії існують два «дески» (відділи) — для російськомовних і англомовних клієнтів. Вирішила спочатку спробувати сили російською.
Навчання тривало менш ніж тиждень. Зазвичай у кол-центрах навчання та стажування триває мінімум десять днів.
Білі стіни, посередині великий овальний стіл для конференцій та зручні чорні шкіряні офісні крісла, потужний комп’ютер та проектор — у такому кабінеті відбувалось наше навчання. «Оце так рівень! — подумала. — Пощастило! Треба показати, на що я здатна!». У мене було четверо конкурентів. Нарешті нам розповіли про специфіку роботи: залучати людей до трейдингу — торгівлі на русі активів на біржовій платформі цієї компанії. Активами можуть бути валюти, газ, нафта, вугілля, кава, акції великих компаній, криптовалюти (наприклад, Bitkoіn) тощо.
Компанія хоче залучити якнайбільше онлайн-трейдерів, тобто звичайних людей, яких треба переконати у тому, що для подальшого збагачення потрібно поповнити свій капітал мінімум на 250 доларів. Після цього таким трейдерам компанія активує онлайн-робота, який аналізує фінансові ринки, а також автоматично відкриває угоди на ріст чи падіння певних активів та вчасно закриває їх. Або ж компанія надає трейдеру спеціаліста, який навчить і допомагатиме торгувати й буде професійно радити.
Отже, моє завдання — зацікавити людей. Емоційно та з ентузіазмом продати їм послуги компанії, апелюючи до неминучого подальшого збагачення. Я була впевнена, що компанія працює з людьми, для яких 250 доларів — не захмарна сума. Вперше насторожилась, коли нам дали послухати запис розмови боса з клієнтом. Аби ми почули і зрозуміли, як треба продавати «ліду» (так у компанії називали клієнтів) шанс на краще життя. Цього разу «лідом» був колишній військовий із малесенькою пенсією, на яку ледь животів. Про це дідусь розповів у ході розмови. Він зареєструвався зовсім випадково, бо прийшло щось на електронну пошту, очевидно — спам (у більшості так відповідали всі клієнти). Казав, що не має жодного поняття про трейдерство і не хоче цим займатись. А Філіп (бос) розговорив пенсіонера, той розповів про свої фінансові труднощі, хвороби, раптову смерть дружини та про єдиного невдячного сина.
Тоді Філіп взявся до справи: почав «впарювати» йому переваги та можливості трейдерства, і таки «добив» дідуся — той, мабуть, з останніх заощаджень поповнив рахунок, а бос отримав свої бонуси.
Керівництво дотримувалось принципу — «Гроші є у всіх, а якщо немає, то їх можна знайти». І вони мали рацію — люди, які запалювалися ідеєю швидкого збагачення, знаходили гроші навіть за день. Хто не мав «заначки», брали кредити, швидкі позики, закладали речі у ломбарди… Навіть позичали гроші на тій же платформі.
Незважаючи на докори сумління, якими я мучилася, бо одразу зрозуміла, що це обман, все ж вирішила працювати. Надто спокусливими були умови праці. У нас були практичні заняття, де керівництво могло визначити, хто надається до роботи, а кому варто йти геть. Доводилось викладатись на всі сто, показувати емоції і, найголовніше, — якомога частіше вживати магічні «слова впливу» — «заробляти», «тисячі доларів», «вигідно», «єдина можливість».
Щодня з групи відсіювали по одній людині. Врешті-решт нас залишилося троє — я та ще двоє хлопців. В останній день навчання ми підписали контракти, взяли собі псевдо (всі працівники компанії називались клієнтам іншим ім’ям і навіть між собою ми теж одне одного знали лише за псевдонімом).
Компанія не реєструвала своїх працівників офіційно. Але якщо це було конче необхідно, то реєстрували на якусь зовсім іншу, невідому фірму. Я зрозуміла, що компанія податків не сплачувала. Одним із пунктів контракту була таємниця нерозголошення. Вхід в офіс — за магнітними картками, на вході — жодної вивіски чи вказівника.
До чого така секретність? Згідно із законом України, компанії-посередники між ринками Форекс, CFD, Крипто повинні мати відповідні ліцензії на свою діяльність, а також компанія зобов’язується діяти відповідно з нормами Закону «Про рекламу». Наша компанія мала ліцензію-регулятор IFSC. Але, як пишуть професійні трейдери у своїх блогах, цю ліцензію усім, хто бажає, продає Беліз (маленька країна поруч з Мексикою) — за 2500−5000 $ на рік. А згідно із Законом України «Про рекламу», компанія — не брокер не може безпосередньо гарантувати дохід від інвестицій і повинна попереджати своїх клієнтів про ризик. Однак стратегія залучення клієнтів до роботи на нашій платформі була якраз «з точністю до навпаки».
І ось я працівник компанії. Щодня телефонувала різним людям і бадьоро пропонувала їм наші послуги. За вісім робочих годин треба було зробити щонайменше 250 дзвінків. Це рахувала система. Два рази на місяць треба було працювати в неділю. Зазвичай люди кидали слухавку, коли я представлялась фінансовим консультантом або молодшим фінансовим експертом компанії. Були такі, які ввічливо просили не телефонувати. Дехто грубо «відшивав».
Траплялися люди, яким треба було виговоритись. Саме такі зазвичай вірять людині на іншому кінці проводу як рідній. Були люди, які вже були трейдерами на інших платформах та шукають (або не шукають) для себе нову платформу. Саме від них я почула, що у всіх брокерських компаніях клієнтам відмовляють у виведенні (переведенні в готівку) зароблених коштів, аналітики «зливають» з рахунків кошти клієнтів, онлайн-роботи діють зовсім не так, як було обіцяно.
Один клієнт мені розповів про аферистів-брокерів з іншої фірми. І якось на одному тренінгу, які наша компанія часто робила для своїх працівників, оператор випадково назвався фінансовим аналітиком… цієї фірми. Отож я зрозуміла, що наша компанія змінює назви, офіси, кадри, довго не затримується на одному місці. А працює близько 10 років. Тож яка потужна особа їх покриває і якими фінансами володіє, якщо може пересічному працівнику видати ставку 300 доларів (200 валютою, а решту гривнями) у конверті?
Компанія працювала з громадянами РФ, Молдови, Казахстану, Киргизстану, тобто країн колишнього СРСР. З українськими клієнтами компанія не працює (про це написано на її сайті), але офіс має саме в Україні.
У компанії головним слоганом було: «Більше позитиву, народ!». При цьому офіс був просочений негативом і цинізмом до незаможних людей, до «ліду». Врешті-решт я не витримувала постійного тиску керівництва та негативних емоцій від клієнтів. Крім того, за місяць мені так і не вдалося закрити «ліда», тобто вмовити клієнта розкошелитися. Попрацювавши місяць, отримала першу зарплату без жодного бонусу і більше на роботу не вийшла.