Нову школу нашвидкуруч будувати, що з моста у воду стрибати
- 25.10.2018, 13:57
- 1 887
Вчитель початкових класів з 30-річним стажем готова працювати по-новому, але бачить те, чого не видно з вікон Міністерства освіти
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/379468/img0041.jpg)
Кольоровий «Леґо», групові ігри, спільні проекти, що розвивають навички критичного мислення… Цьогорічні першокласники навчаються у реформованій новій українській школі (НУШ), тобто за новими правилами. Та чи справді усе так чудово та безхмарно, як розповідає Міністерство освіти? Спробуємо знайти відповідь на це запитання, відвідавши одну з львівських шкіл та побувавши на уроках у першому класі.
Вчитель початкових класів пані Наталя має стаж роботи понад 30 років. До нововведення уже звикла: «Кожен наступний набір першокласників не буває схожим на попередній, — каже. — Кожне нове покоління складніше та цікавіше. Тому вчитель завжди вчиться та змін не боїться. Я намагаюся працювати творчо. Постійно відвідую курси підвищення кваліфікації, проходжу атестації. Але нинішні освітні зміни надзвичайно стрімкі. Одного року надто мало, аби вчитель повністю змінив своє сприйняття освіти та школи».
Кожен день школяра розпочинається із ранкової зустрічі. Це так звана динамічна хвилина. Вчитель вітається віршем-діалогом з класом, усі сідають у коло, обіймаються і голосно вигукують свій девіз: «Разом ми сила! Разом сім’я! Ми — 1-А!». Діти виставляють свій настрій на сонечках, обговорюють попередньо вивчені теми, потім знову обіймаються і знову вигукують девіз. Такий початок дня заряджає дітей оптимізмом, зміцнює колектив, налаштовує на спільну роботу. Усе було б чудово, вважає пані Наталія, якби не кілька «але».
По-перше, шкільне приміщення дуже маленьке, тісне. Більшість простору займають одномісні парти, які, за новою реформою, обов’язково повинні бути у кожному класі, та старі книжкові шафи зі скляними дверцятами, замість яких повинні бути компактні та відкриті меблі. Нові одномісні парти у клас привезли на початку жовтня. «Коштів, які виділені на меблі для школи, заледве вистачило на дешевші і не зовсім зручні парти та стільці до них (їх, до речі, досі не довезли). На інші меблі коштів не залишилось. Вже не кажу про, наприклад, інвентар для занять фізкультурою. Його взагалі немає», — розповідає вчитель. Оскільки вільного місця у класі мало, ранкову зустріч діти проводять прямо біля вхідних дверей, які постійно відчиняють та зачиняють учні, що запізнились. Вони буквально переступають через своїх однокласників, бо спочатку йдуть вішати верхній одяг, а вже потім туляться серед своїх однолітків у коло. А після перерви у класі повний безлад. Парти зсунуті з місць, адже діти гасають, а одномісні парти не важкі, їх легко зсунути. Крім того, на парті місця мало, тому зошити та олівці падають…
По-друге, реформа спонукає до системної організації розташування предметів та матеріалів у класі. До прикладу, у приміщенні має бути місце для восьми навчальних зон (наказ МОН № 283). Пані Наталя не розуміє, яким чином це можна зробити, якщо вільного простору у класі майже не залишається?
«Для того, щоб краще засвоювались знання, доцільно ділити клас на дві групи: для вивчення мовно-літературної складової (письмо і читання) та іноземної мови. У моєму класі 26 дітей, а такий поділ передбачено для 28 і більше учнів. Тому вивчення вищезазначених предметів ускладнене, адже чим менша група, тим ефективніший психоемоційний зв’язок між вчителем і дітьми. Кожен маленький учень бажає бути почутим і вислуханим, кожен вимагає особистої уваги. Відтак знову страждають діти», — вважає педагог. Вона не розуміє: якщо за концепцією НУШ дитині має бути приділено максимальну увагу, то чому не поділити на групи класи, у яких менше, ніж 28 учнів?! Навіщо ця формальність?
Та, незважаючи на вищезгадані труднощі, уроки, на яких я побувала, пройшли жваво і весело. «Секрет успіху» — ігрова форма навчання. Діти вчили склад числа три з допомогою шести цеглинок кубиків «Леґо». А казка про жадібного птаха допомогла познайомитись зі знаками нерівності. Із побаченого роблю висновок, що великий педагогічний досвід наших вчителів може витримати будь-які реформи.
На перерві діти із захопленням розповідали мені про свої враження від школи. Комусь подобається на уроці малювати, комусь писати друковані літери та виконувати логічні завдання, хтось бачить різницю між грою та навчанням, а хтось просто бавиться.
У класі є діти, яким лише п’ять з половиною років, і є такі, яким вже «стукнуло» вісім. Пані Наталя каже, що менші дітки нову програму сприймають «на ура», старшим вона менш цікава.
Після уроків я поспілкувалася з батьками. «Хочемо, щоб наші діти були забезпечені усім найкращим. Але знаємо, що на усе необхідне обладнання для початкових класів державі грошей не вистачає, школі багато чого бракує, навіть найнеобхіднішого. Ми готові докупити те, чого бракує. Та, переглянувши офіційний сайт наукового центру „Укрдидактик“, були вражені космічними цінами на шкільне приладдя. До прикладу, лупа на сайті коштує 75 гривень, ми замовили її аж у Харкові, і вона обійшлась нам удвічі дешевше. Також зекономили близько 100 гривень на кожному боксі для зберігання шкільного приладдя, — каже голова батьківського комітету пан Володимир. — Допомагаємо школі чим можемо, але забезпечити дітей підручниками мала б держава, а їх досі немає. За батьківські кошти придбали зошити з друкованою основою, за якими діти й вчаться».
«А нам усе подобається! — каже мама іншого учня. — Головне, що не дають завдань додому. Сучасні батьки зазвичай дуже зайняті, тому не мають змоги сидіти вечорами над домашньою роботою з дитиною. Нова програма для першачків схожа на курси раннього дитячого розвитку, щоправда, ми з донечкою на них вже були».
Отже, пані Наталя робить висновок: «Для того, аби повноцінно впровадити реформу НУШ, Міністерство насамперед мало би підготувати належний ґрунт і для неї, і для педагогів, сворити відповідні умови, а не „стрибати з моста у воду“. Зокрема подбати про просторі класи, де б можна було розмістити усі вісім зон навчання, щоб вчитель міг повністю втілювати свої педагогічні задумки та творчі ідеї, а діти почувалися більш комфортно, забезпечити школи сучасними меблями, комп’ютерним обладнанням, дидактичними матеріалами, підручниками та зошитами». Пані Наталя користується власним ноутбуком, а телевізор, який є у класі, — подарунок її минулого випуску.
Анастасія Кішин