Прощавайте, жеки!
Житловий фонд Львова до кінця року спишуть із балансу місцевих рад. Львів’янам залишається півроку, аби визначитися, хто управлятиме їхніми будинками
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/379175/osbbkarik.jpg)
Питання створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (як альтернатива — передачі будинків на обслуговування управлінським компаніям) знову постало на порядку денному. Депутати Львівської міської ради на останній сесії ухвалили одне з найважливіших рішень, яке стосується кожного, — «Про врегулювання питання управління багатоквартирними будинками та їх обслуговування у Львові». Це черговий крок, аби сказати «па-па» радянським комунальним відносинам між мешканцями та жеком.
До 1 січня 2019 року районні адміністрації мають списати житлові будинки з балансу місцевих рад. А мешканці — визначитися щодо подальшої форми управління будинком: або створити ОСББ, або передати будинок на обслуговування управлінській компанії, або взяти будинок на самообслуговування.
Поки мешканці визначатимуться з формою управління будинком (тобто до кінця року), будинок буде і надалі обслуговувати ЛКП (колишній жек. — Авт.). Бо ще діють угоди, укладені між мешканцями і ЛКП на обслуговування будинків комунальної власності. Таких будинків у Львові 7644. Після нового року ЛКП вже не буде обслуговувати ці будинки, натомість мешканці матимуть на визначення ще три місяці — до 1 березня 2019 року. Якщо й доти не визначаться, тоді Львівська міська рада оголосить конкурс, у результаті якого буде визначено і призначено управителя кожного будинку.
«Ця реформа насправді вже почалася у Львові, — доповідала з трибуни сесії директор департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Ірина Маруняк. — У нас назагал є 9471 будинок: з них 7644 — у комунальній власності і 1268 ОСББ. Щотижня створюється 2−3 нові ОСББ, 45 будинків — уже на обслуговуванні в управлінських компаніях, 266 — на самообслуговуванні. Є будинки, де створено ЖБК».
За словами депутата Валерія Веремчука, ця ухвала стосується 70% мешканців Львова. Аби львів’яни активніше визначалися із подальшим управлінням будинком, на сайті міськради розмістять інформацію про всі чинні управлінські компанії, які є у Львові. Ухвала покликана змінити філософію ставлення власників квартир до спільного майна. Усі мешканці багатоквартирного будинку відповідальні за те, що робиться у під’їзді, біля будинку, ця ухвала дає їм право вибирати, хто буде обслуговувати цю територію.
«Досі існувала колізія — будинок у комунальній власності (деякі — у державній), а всі квартири приватизовані, — виступала на користь ухвали депутат ЛМР Любов Давидович. — Це нелогічно. Що дає ухвала? Будинок списується з балансу міста, але це дає можливість людям створити ОСББ чи інші форми управління. ОСББ матиме можливість брати участь у програмі „Теплі кредити“ (утеплення будинків, кошти на яке пропорційно виділяються з держбюджету, бюджету місцевих рад та за кошти мешканців, яким пропонують взяти кредит. — Авт.)».
Незважаючи на те, що загалом депутати підтримали «доленосне» рішення, запитання до його творців у залі були. Депутат Олег Сорочкін поцікавився, за який кошт утримуватимуться будинки історичного ареалу міста, але поза зоною ЮНЕСКО: «Переважно програмами підтримки ОСББ користуються великі будинки, розташовані на Сихові та в інших районах. У Львові є великий історичний ареал, де розташовані класичні будинки, побудовані у другій половині ХІХ століття. Є такі будинки на 2−3 поверхи, де є 8−10 квартир. Там люди не матимуть достатньо коштів на утримання будинків. Чи після списання з балансу місто вкладатиме достатньо коштів у ремонт будинків, яким більш ніж 100 років? Зараз левова частка цих будинків ремонтується за титульними списками (це перелік будинків, у яких необхідно провести роботи із капремонту. Кошти на проведення капремонту виділяє виконком ЛМР щороку, відповідно до цих титульних списків. — Авт.). Бо гроші, які мешканці платять за квартирні послуги, не перекриють того, що районні адміністрації включають у титульні списки. Якщо місто не буде вкладати коштів у ремонт цих будинків, то через 10−20 років вони будуть масово валитися. Тому пропозиція — розробити програму підтримки належного стану житлових будинків у межах історичного ареалу Львова».
Ірина Маруняк повідомила, що на сьогодні у Львові діють дві програми фінансування ремонтів у житлових будинках. Перша — програма співфінансування, де 70% коштів виділяє місто, а 30% - мешканці (члени ОСББ). Друга — програма «Теплий дім», якою можуть скористатися також будинки ОСББ. Ці програми діятимуть і після списання будинків із балансу міста.
…Отже, львів’янам залишається півроку, аби визначитися, хто управлятиме їхніми будинками. Далеко не усі в захваті від таких реформ. 60-річна мешканка високоповерхівки у Сихівському районі пані Ганна обурюється: «Нам кажуть — тепер ви господарі у своєму будинку, відповідаєте за всі приміщення, які є у ньому, в тому числі місця загального користування. Навіщо мені таке господарство? Наш багатоквартирний дев’ятиповерховий будинок не ремонтувався з радянських часів. Підвали підтоплюються, дах протікає. У будинку живуть самі пенсіонери. Зараз голова ОСББ чи управлінської компанії „заспіває“, що треба шалені кошти на ремонт. Скажуть, що маємо брати кредит. А як не зможемо виплачувати, то нас із квартир повиселяють?»