Його картини на склі плекали патріотів, перевиховували манкуртів
Твори сільського художника Івана Сколоздри досі вражають простотою і геніальністю
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/377664/skolozdra111.jpg)
Однією з родзинок фестин, які у найближчу суботу справлятимуть у районному Миколаєві на Львівщині, буде виставка живописних картин на склі, які з’явилися на світ з-під пензля уродженця цього Дністрового краю — знаменитого народного майстра Івана Сколоздри. Так само, як колись Володимир Івасюк будив національну свідомість українців своїми піснями, цю ж місію — але вже шедеврами, мальованими у 70−90-ті роки, виконував цей самобутній художник зі села Розвадова, нащадок козака Шкла, сільського війта, бійця УГА. Уже десять літ нема Івана Миколайовича з нами. Почуваюся щасливим, що близько знав цього великого чоловіка, спостерігав, як він малює, слухав його філософські оповіді, куштував яблук з його саду…
ЮНЕСКО внесло Івана Сколоздру до списку сотні найталановитіших митців ХХ століття. Вітчизняні культурологи записали його ім’я в енциклопедії. Кіностудії зняли кілька унікальних фільмів. Першу державну премію «Визнання», яку встановили для українців, що особливо прославили нашу державу у світі, разом з оперною дівою Євгенією Мірошниченко, музейником Борисом Возницьким, актором Богданом Ступкою, композитором Юрієм Рибчинським, спортсменом Сергієм Бубкою, вручили «майстру народного примітиву» Івану Сколоздрі. Його роботи вважали за честь мати у своїх колекціях президенти, прем’єри, демократи-дисиденти, бізнесмени, письменники і актори, колекціонери з Європи і США. Декому він їх дарував. Дехто їх крав, повідомляючи, що по дорозі після чергової виставки у столиці кілька творів «розбилися». Чимало «креативних» видавців наживалися на його славі, штампуючи з репродукцій Сколоздри ілюстрації до підручників, дитячих книжок, вітальних поштівок, календариків. І не віддячилися йому за це жодною копійкою. Хоча іноземці, які переступали поріг його хати, ошелешені побаченим, казали, що за океаном він був би мільйонером…
Сколоздру деякі його односельці називали диваком. Не створив сім’ї, не мав доброго будинку і великого городу — а, «наче дітвак», з ранку до ночі малював «якісь коники і квіточки». Лише згодом, коли на це подвір’я почали ступати світові знаменитості, розвадівці збагнули, що під боком у них живе ледь не геній. Це ж треба додуматися: в одну підводу, якою кермує Тарас Григорович, посадити Лесю Українку, Івана Франка, Василя Симоненка! Або ж із зір на небі викласти воза чумаків, що везуть із Криму сіль. Чи з розплетеної дівочої коси сотворити весняну ріллю. А цвіт на яблунях замінити великодніми писанками!
Він малював пензлем, який робив з білчиного хвоста. Фарбами, які часто розмішував на домашній олії. Малював «навиворіт», з тильного боку скла — зображення оцінював у приставленому дзеркалі. Кожний мазок мав бути досконалим, бо поправити хибну лінію неможливо. Ховав свої полотна у приставній тумбочці до дивана чи у шафі, прикриваючи їх вишиванками. Але частіше «галереєю-сейфом» слугувала холодна стодола із символічним замком, поруч з картоплею. Найбільше боявся, щоб там не завелися миші, яких любив ганяти його улюблений кіт. Після таких котячих перегонів розпалася на друзки не одна удача Майстра. І він змушений був творити нове неабищо, ще краще, ніж попереднє. Готові роботи виносив на оглядини у сад. У сонячних променях вони набували додаткової магічності…
Багато митців вимагають цілковитого спокою, аби щось утяти неординарне. А коли малював Сколоздра, кожні півгодини повз його хату вихором мчали поїзди. У тріщини, що утворювалися від цієї тряски, можна було запхати пальці. Обігріти таку хату за його пенсію було годі. Керівництво залізниці обіцяло дати Івану Миколайовичу двокімнатне помешкання у львівському мікрорайоні Сихів. А він відмовлявся. Не раз казав мені: «У місті у чотирьох стінах я буду чути хіба що каркання ворон. І не почую рідних моїх соловейків та зозулі, не побачу туманного Дністра…».
Вся вітальня, веранда Івана Сколоздри та інші його закапелки «по вінця» були заставлені книгами. У тому числі — про мистецтво. Він начитував на диктофон свої новели, творив власні молитви. Умів ткати, мріяв взятися за гобелени. Виліпив багато скульптур з місцевої глини — серед них і Великий Кобзар, і Ейнштейн, і розвадівські троїсті музики. Частину робіт розставляв у квітниках на дворі. Пригадую, якось звернув увагу Івана Миколайовича (він тоді працював кіномеханіком у Будинку культури «Цементник»): чому при воротях поставив фігурку знаменитого коміка Юрія Нікуліна? А сільський митець у властивій йому жартівливій манері відповів: «Ось прийшли гості до мене, подивилися, поговорили, вже збираються додому. А Нікулін їм на виході бере та й каже: «А чому так скоро?».
Своїми живописними шедеврами на склі Іван Сколоздра давав українцям уроки історії, культури, духовності, навчав патріотизму. Перевиховував манкуртів. Тих, що забули про своє коріння, навертав до їхніх витоків. Одна жінка з Донецька, що відпочивала у Трускавці, після екскурсії до його домашньої галереї у сльозах зізналася, що завдяки цим картинам згадала забуту українську мову, якою розмовляла у дитинстві…
Любові до отчого краю картини Івана Сколоздри навчатимуть і наступні покоління українців.