Передплата 2024 ВЗ

Рити чи не рити?

Після протестів науковців, студентів і громадськості проект підземного паркінгу навпроти входу до головного корпусу ЛНУ відхилено

У Львові тривають запеклі «баталії» щодо будівництва підземного паркінгу навпроти входу до головного корпусу ЛНУ ім. І. Франка. Нагадаємо, кілька років тому мерія задалася амбітними планами облаштувати під усією площею, що між головним входом до Франкового вузу і пам’ятником Каменяру, підземну автостоянку на 350 паркомісць. Це мав бути інвестиційний проект з реконструкції площі, з будівництвом підземного майданчика для паркування (розробник — державний Інститут проектування міст).

Ухвалу з цього приводу депутати міськради прийняли ще 2015 року. Нова споруда мала би вирішити питання паркування на довколишній території. Адже відомо, що Львів задихається від автівок, а паркувати їх нема де. Площу перед університетом місто бачить публічним простором — із зеленими насадженнями, вільним Інтернетом та всіма іншими благами цивілізації. Детально про нову ідею розповів головний архітектор Львова Юліан Чаплінський, у спеціальному відеоблозі з візуалізацією.

Цікаво, що ідею облаштування громадського простору із можливістю будівництва підземного паркінгу першими висунули студенти ЛНУ ім. І.Франка. При тому казали, що їх підтримує ректор Володимир Мельник. Це було кілька років тому. Але ближче до «часу Ч» вектор думки університетської спільноти розвернувся в інший бік. Тепер «універ» — категорично проти. Це підкріплено висновками вченої ради ЛНУ ім. І. Франка, де профільні науковці більш ніж переконливо обґрунтували, чому паркінг будувати не можна. Головні тези: парк Франка — природно-заповідний об’єкт, один із найдавніших парків України, будувати там заборонено законом «Про природно-заповідний фонд України». Ділянка проектованого будівництва — у складних інженерно-геологічних умовах.

Раніше тут були озера і болота, оскільки сюди стікали потоки аж від костелу Марії Магдалини (біля «Політеху»). Досі у цих ґрунтах є суцільний водоносний горизонт, який залягає на глибині 2,6−4 метри. Будівництво паркінгу (на глибині 6 метрів) потребуватиме штучного зниження рівня цієї води. А це призведе до формування так званої депресійної лійки (штучно осушеної частини водоносної породи). Тож на поверхні землі підуть западини, а це може призвести до тріщин у фундаменті не лише корпусу університету, а й прилеглих будинків, які є пам’ятками архітектури. Крім того, зневоднення рано чи пізно знищить унікальний парк, дерева почнуть хворіти, сохнути.

Доктор філологічних наук, професор ЛНУ ім. І. Франка, завкафедри радіомовлення і телебачення факультету журналістики Василь Лизанчук розповсюдив відкритого листа до громадськості Львова. Заявив, зокрема, що з приводу будівництва паркінгу «триває зухвалий морально-психологічний тиск львівської влади на професорсько-викладацький і студентський колектив ЛНУ ім. І. Франка».

У четвер, 5 липня, у Дзеркальній залі Франкового вузу відбувся потужний «круглий стіл», де обговорювали долю паркінгу. Головував на цьому форумі ректор ЛНУ ім. І. Франка Володимир Мельник, булла присутня академічна спільнота, громадські діячі, журналісти.

Спікери, зокрема, крім технічних питань, висунули версію, чому мерія так хоче побудувати перший у Львові підземний паркінг саме перед університетом. Мовляв, це робиться на догоду готелю, який відкрили неподалік «універу» і якому до «п'ятизірковості» не вистачає саме підземної автостоянки…

Після такої «інформаційної атаки» риторика мерії змінилася. Головний архітектор міста Юліан Чаплінський у своїй промові заявив, що він «не є апологетом паркінгу». А також зазначив: «Нас цікавило порушити дискусію, щоб показати, що є новітні технології. Мій відеоблог (про доцільність будівництва паркінгу.Авт.) — моя приватна ініціатива, це не офіційна позиція міської ради. Ми ніколи не відкидали факту, що будувати на цій території важко. Єдине, на що орієнтуємося — на закордонний досвід, який дозволяє таке будівництво. Щойно повернувся із Відня. Там у центрі міста, на таких самих заболочених ґрунтах, як і у Львові, — семиповерховий паркінг. Побудований 25 років тому… Поділяю думку про екологічний аспект. Але ті 250 авто, які паркуються довкола університету, так чи інакше будуть витіснені звідти. Бо на довколишніх вулицях будуть виділені смуги для громадського транспорту і для пішоходів. А паркуватися вже не буде де…».

Схожі новини