Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Традиційні університетські лекції перейдуть в онлайн»

Про переваги освіти по той бік монітора – у розмові з одним із «батьків» перших в Україні масових відкритих онлайн-курсів Іваном Примаченком.

Понад рік тому в українців, незалежно від віку, статі та фінансів, з’явилася унікальна можливість безкоштовно прослуховувати онлайн-курси на різноманітну тематику. Єдина умова — доступ до Інтернету. Стартував проект Prometheus із чотирьох курсів: “Фінансовий менеджмент”, “Історія України: від Другої світової війни до сучасності”, “Основи програмування” та “Розробка і аналіз алгоритмів”. Нині Prometheus — це кілька десятків онлайн-курсів від викладачів найкращих українських вузів. А слухачами проекту є майже 200 тисяч людей. Після завершення лекції складаєте онлайн-тест, а по завершенні курсу — онлайн-екзамен. В разі успішного завершення отримуєте безплатний сертифікат або платний, якщо хочете, - верифікований (доступний не для усіх курсів). Детальніше про платформу масових відкритих онлайн-курсів та бачення реформ у системі української освіти розповідає співзасновник Prometheus Іван Примаченко.

- Іване, як виникла ідея проекту та наскільки важко було реалізувати задумане?

- Був одним із перших слухачів американських онлайн-курсів програмування. Будучи гуманітарієм, з нуля навчився програмувати. Після цього зрозумів, що онлайн-курси — справж­ня революція в освіті. І взявся це реа­лізовувати в Украї­ні. У нас не було ні грошей, ні ресурсів, ні досвіду. Але величезна кількість людей захотіла допомогти, у тому числі — найкращі викладачі України. Усі працювали на волонтерських засадах.

- Як вдалося заохотити викладачів працювати безплатно?

- Вони зацікавлені у тому, щоб поширювати свої знання. На курс “Фінансовий менеджмент” викладача Олексія Геращенка зареєструвалося близько сорока тисяч людей, а завершили його понад три тисячі. Це набагато більше, аніж студентів, які слухають цей курс в університетах. Онлайн-курси Prometheus — хороша особиста реалізація викладачів. Вони стають відомими людьми на всеукраїн­ському рівні.

- Скільки нині є підписників онлайн-курсів?

- Маємо понад 180 тисяч зареєстрованих осіб. Найпопулярніші курси з основ програмування, тестування програмного забезпечення. Це щодо технічних курсів. Що ж стосується бізнес-курсів, то популярними є бізнес-англійська, підприємництво, курс про те, як створити стартап. Третім блоком я б назвав курси, що можна охарактеризувати як такі, що важливі для усіх. До прикладу, “Психологія стресу та способи боротьби з ним”. Розподіл за статтю майже рівний. Найбільше у нас молодих людей від 25 до 40 років.

- На своїй сторінці у «Фейсбуці» ви написали, що про Prometheus знають у США...

- Співзасновник Prometheus Олексій Молчановський — випускник програми міжнародного обміну та навчання імені Фулбрайта, яку фінансують США. Щомісяця вони обирають найкращого випускника міжнародних програм обміну. Востаннє ним став саме Олексій Молчановський. Їхню увагу привернув Prometheus. Prometheus доступний жителям усіх держав. Його регулярно відвідують люди з понад сімдесяти країн. Топ-п’ятірка — це Польща, Росія, США, Канада та Німеччина. Мова про сотні людей. Очевидно, що це українці, які виїхали за кордон навчатися-працювати, можливо, хтось із діаспори.

- У «Фейсбуці» ви інформуєте про ті чи інші можливості навчання за кордоном. Скільки часу повинно минути, щоб у світі почали рекомендувати українські навчальні заклади?

- Нам потрібно активніше реформувати власну систему освіти. Класична реформа освіти, яку нині намагаються впровадити, непогана, і її треба застосовувати, проте на це підуть десятиліття. У нас немає стільки часу.

Поряд із системними класичними змінами необхідно змінювати освіту за допомогою змішаного навчання. Що маю на увазі? На першому етапі створюються масові відкриті онлайн-курси від найкращих викладачів України. На другому, сподіваюся, ці курси інтегруються у навчальний процес в університети. Лекції замінюються на онлайн-лекції, у цьому ж режимі виконуються поточні завдання. А у стінах університету залишається індивідуальна робота зі студентами, фінальний контроль, і ті роботи, які немає сенсу переносити онлайн. Така змішана освіта продемонструвала чудові результати у багатьох американських університетах. Для впровадження змішаної освіти в Україні вистачило б п’ять-сім років, а не двадцять, як при класичних реформах. Уже зараз на Prometheus є курси, цікаві за кордоном. До прикладу, на нашій платформі запускатиметься курс викладача Українського Католицького Університету Ярослава Грицака “Проблемні питання європейської історії”. Мені відомо, що польські університети зацікавилися у тому, щоб перекласти цей курс.

- Чи плануєте запроваджувати онлайн-курси з української мови?

- Так, ми хотіли б запустити курси української на Prometheus. Але формат масових відкритих онлайн-курсів найскладніше адаптувати саме для викладання мов, тому це буде серйозною і довгою роботою.

- Розкажете про майбутні курси, які ще не анонсовані на сторінці Prometheus.

- Цьогоріч велику увагу приділимо англійській. Буде щонайменше один додатковий курс, присвячений цій мові. Другий напрям — запуск циклу курсів із аналізу даних. Це дуже актуальна та сучасна дисципліна, яка дозволяє аналізувати інформацію, що накопичується у нашому суспільстві, і на її основі покращувати усі процеси — від освіти і до державного управління, охорони здоров’я. На Заході ця дисципліна стрімко розвивається. В Україні її майже ніде не навчають. Буде і третій напрям — перший в Україні державний масовий відкритий онлайн-курс від одного із наших найпрогресивніших міністерств.

А тим часом...

Багато “просунутих” компаній (закордонних або з іноземним капіталом) під час перегляду резюме велику увагу звертають на курси, що їх відвідав, прослухав пошуківець роботи. Часто наявність курсів оцінюють на рівні (якщо не вище) із дипломом про освіту.

Довідка «ВЗ»

Іван Примаченко, 25 років, співзасновник платформи масових відкритих онлайн-курсів Prometheus, історик за освітою, неодружений, живе у Києві. Захоплюється літературою та кінематографом.

Схожі новини