Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Львів «насмічує» за рік 80 тисяч тонн

Проблема рекультивації сміттєзвалища вирішується як мокре горить

У проблемі Грибовицького сміттєзвалища нібито з’явилося світло в кінці тунелю. У жовтні-листопаді у Львові планують оголосити міжнародний конкурс на визначення компанії, яка проведе рекультивацію сміттєзвалища. Наразі триває робота над завершенням проекту рекультивації. Частину коштів на ці роботи місто очікує з державного бюджету. На 2014 рік у міському фонді охорони навколишнього середовища передбачено майже 1,9 млн. грн. — на проект та власне початок робіт з рекультивації сміттєзвалища. Наразі, хоча сміттєзвалище і переповнено, сміття з вулиць Львова вивозять більш-менш справно.

Львівська міська рада, громада і приватний бізнес нібито нарешті порозумілись щодо питання вивезення сміття. У 2010-му тендер на збирання відходів виграла чеська фірма AVE. На сьогодні вона обслуговує всі райони, окрім Личаківського. Личаківський — фірма “Спецавтотранс”. Відтоді кожне ЛКП укладає договір із компанією, яка, своєю чергою, надає тару та все необхідне обладнання. Оплачують послуги мешканці міста — відповідні суми вказано у квитанціях. І все, здавалося б, добре, та кількість відходів у Львові за останні чотири роки виросла вдвічі (з сорока до вісімдесяти тисяч тонн на рік). Фірми-перевізники нарікають, що їм досі не окупилися контейнерні парки.

Директор ЛКП «Старий Львів» Ігор Савка розповів журналісту «Леополіса», що раніше працювати з приватниками було складніше. Стара логістика передбачала підрахунок контейнерів, а не фактичного сміття. Тобто до 2010-го все, що було в контейнері, машина забирала, а все, що навколо контейнерів — лишала. Тепер же бригада сміттєвоза отримує зарплату не за кількість баків, а за вагу. На ЛКП «Збиранка» зважують машини зі сміттям після кожного рейсу, вираховують вагу сміття. Загальний тоннаж за місяць ділять на площу, яку охоплює певне ЛКП, і визначають коефіцієнт — ціну, яку платить мешканець за вивіз сміття — в розрахунку за один квадратний метр житлової площі. Остаточну цифру в квитанціях отримують, множачи коефіцієнт на кількість квадратних метрів житлової площі.

Отут, каже пан Ігор, якраз і виникає проблема: «Сміття викидають не лише мешканці будинків, а й комерційні структури (ресторани, магазини). У кожного з таких закладів має бути окремий договір із фірмою-перевізником, яка вивозить сміття. Але не кожен із таких закладів цей договір укладає. Відтак де-юре виходить, що мешканці оплачують і вивіз сміття за ці фірми. Це обкрадання мешканців. Тому ми організовуємо для закладів, які відмовляються платити за вивіз сміття, перевірки санстанції та інші неприємні сюрпризи в межах нашої компетенції. Наразі на території ЛКП «Старий Львів» порушників залишилося не більше ніж 4%».

Керівник служби логістики фірми AVE Юрій Демцьо проводить мене парком компанії. Тут чотири види спеціалізованих автомобілів — два різногабаритні для збору сміття, два для транспортування на звалище. Також є

8 різновидів контейнерів ємністю від 1,1 до 5 метрів кубічних. Усього таких баків для різних призначень і з різного матеріалу на фірмі понад п’ять з половиною тисяч. Згідно з планом, затвердженим у 2010 році, до 2015-го вони мали би окупитися. Поки що, зазначає пан Юрій, до цього ще далеко: «Ми майже не заробляємо на розподілі сміття — це неприбутково. У нас можна ще довго популяризувати цю ідею, та доки люди не збагнуть, що це важливо, про реалізацію вторинної сировини говорити марно. В Європі переробляють геть усе: там навіть відбирають одяг, який у більш-менш нормальному стані, а потім скеровують його в дитячі будинки”. Пан Юрій каже, склотару крадуть безхатченки, зриваючи з контейнерів замки, а деколи машини доводиться відсилати на одну точку двічі, бо просто біля контейнерів львів’яни паркують свої автівки. Тим часом в Європі сміття у мешканців викупляють, а за право власності фірми-перевізники та міські адміністрації змагаються у судах.

Для центральної частини міста актуальним залишається ще й питання логістики. В одному місці церква чи історична пам’ятка, в іншому — завузький для в’їзду провулок. «У середньому людина викидає за рік близько двадцяти одного кілограма сміття, — каже пан Юрій. — Від цього й відштовхуються переважно в інших країнах, коли йдеться про кількість тари. Складно також вдало розмістити контейнери. Наша фірма навіть подавала заяву на пілотний проект — встановлення підземних сміттєбаків. Так роблять у багатьох країнах. Проте у нас на це поки що не вистачає коштів».

Схожі новини