«Нам треба багато зробити як суспільству, щоб убезпечитись від популізму»
З лідером «Бумбоксу» ми зустрілись у Львові. Гурт після затяжного карантину відновив гастролі по Україні. Про творчість, політику та подорожі Андрій Хливнюк розповідає в ексклюзивному інтерв’ю для «ВЗ»
— Ви презентуєте альбом «Таємний код: рубікон», але далі працюєте над новими роботами. Є новини про спільну роботу зі Сергієм Жаданом: назва «Правда», знаючи творчість «Бумбоксу», точно неспроста.
— З Жаданом все добре: живий-здоровий. Жоден з нас у процесі цієї роботи не постраждав. Я готую до релізу спільну пісню зі Сашею Чемеровим (український та американський рок-музикант, фронтмен гурту The Gitas. — Ред.), яка буде називатись «Любила», готую до релізу з Жаданом пісню «Правда», на щось із цього ми вже зараз плануємо зняти відео. Під час туру в програму концертів, можливо, додадуться три нові пісні. Ось наразі і все.
— Чому «Правда», чому обрали Жадана для спільної композиції?
— Там є такий персонаж — «Правда». Пісня про нього. Йдеться про уявного капітана військового корабля, або, можливо, якогось експедиційного корабля. Це метафорика. «Правда» подорожує, щось бачить, щось зустрічає на своєму шляху, щось відкриває, кудись повертається…
— Морська тематика… Нещодавно ви опублікували анонс з маяком і написали, що влітку буде гаряче.
— Хочу записати живий концерт, але не у Будинку культури, не на сцені на стадіоні, а так, як було колись. Наприклад, біля багаття. Хочу зробити такий концерт.
— Локація — Одеса?
— Ні, чіткої відповіді ще немає. В Україні близько 90 маяків, багато з них на окупованих територіях, але їх є ще досить на півдні.
— Чи оберете маяк, який близький до Криму? Історію не повторите? (Гурт «Бумбокс» у 2018 році влаштував виступ «Концерт для вкраденої землі» на пункті пропуску Каланчак на підтримку політичних в’язнів Кремля і, зокрема, Олега Сенцова. Сцену встановили у полі і повернули до Криму. — Ред.).
— Ні, це не буде громадська акція, як тоді. Це буде суто мистецький проєкт.
— Щодо наступної роботи, яку презентуєте у червні. Розкажіть про неї.
— Вирішили зі Сашком записати ще одну пісню. Він настільки крутий поет-пісняр — що не напише, мені все подобається, я його фанат у хорошому сенсі. Послухав його нову пісню і запропонував зробити її більше ритмендблюзовою, а потім ми додали госпелу… Вона вийде в ефір 11 червня, зовсім скоро.
— В одному з інтерв’ю на питання про політичну ситуацію в країні після парламентських виборів ви відповіли: «Ми купили квитки у перший ряд. Спостерігаємо за шоу». Минуло два роки, як вам шоу?
— Іронії, яку мав тоді, вже майже немає. Нам треба багато зробити як суспільству, щоб убезпечитись від популізму. Але не скажу, що особисто докладаю до цього максимум зусиль, всім хочеться жити своїм життям. Домовимось, що його частину нам доведеться присвятити одне одному, а не тільки своїм бізнесовим, творчим та іншим планам. Інакше ця країна під загрозою, саме її існування. Якщо не хочемо опинитися десь далеко звідси або взагалі не існувати, мусимо бути громадянським суспільством.
Щодо реваншу, тут є питання. Хочеться більш швидких проєвропейських реформ, верховенства права. Україна не президентська, а парламентська республіка. Звісно, можна знайти собі спочатку ідола, посадити його на трон, а потім звалити все погане. Довлатов, чудовий письменник кінця радянської доби, емігрант, писав, що Сталін, звісно, був злодій і вбивця, але хто надіслав мільйони доносів? Що він мав на увазі? Якраз відсутність чи наявність громадянського суспільства, яке не дає змоги відкотитися назад. Якщо відбулися якісь зміни позитивні, їх треба зберігати. У нас тут набагато більше шансів, ніж у наших сусідів що з півночі, що зі сходу. Мусимо працювати далі…
— Ви брали участь у русі визволення бранців Кремля, а також політичних в’язнів. Десь у мистецький спосіб, десь фізично на протестах… Сенцов на волі, Ріф вдома, триває судовий процес…
— Річ не у цих людях. Те, що я їх особисто знаю, вірю їм, не це було для мене вирішальним. Річ у тім, що справедливість і презумпція невинуватості повинні бути доступними усім…
— Чи не вважаєте, що презумпція зараз зґвалтована?
— Не долучився б до цих акцій, якби так не вважав. Проблема не в Антоненку, Кузьменко, Дугарь чи Стерненку. Вони, на думку значної частини суспільства, мають бути нагороджені за свої вчинки, волонтерську і проукраїнську діяльність, а вони під судом. А у тому, що так склалося (це тягнеться ще від імперії зла), що можна будь-кого звинуватити у будь-чому, мене, вас, кого завгодно, і запроторити до буцегарні, не надавши жодних доказів вини суспільству.
— Як змінити цю ситуацію?
— Не мовчати, тиснути на тих, кому ми делегували владу, на тих, хто за наші з вами кошти повинен працювати як слід.
— Як буде виглядати ваша особиста боротьба?
— Буду говорити про це вголос.
— Куди в Україні хочеться повертатись знову і знову?
— Зараз хочеться повернутись на Південний Буг, ми того року там «недотисли» рафтинг… Зараз ідеальний час поїхати в Карпати або на Десну, поприбирати трошки… Тетерів — чудова річка. А так, де ми тільки не були з хлопцями, та навіть з дітьми об’їхали і світ, і країну.
— Як пережили коронакризу? Чи зіткнулись психологічно з тим, що тепер на концертах не аншлаг, але не через те, що зменшилось шанувальників, а через обмеження кількості людей?
— Колись я грав у клубах, де було від 30 до 100 людей…
— А колись збирали стадіони…
— Так, і зберу ще раз. Шоу-бізнес — така штука: ти декларуєш успіх і так далі. Але я вже років з десять ні з ким не конкурую і не сперечаюсь. І раптом неочікувано люди кажуть: «Легендарна група», а чому так вирішили? Мабуть, тому, що ви якось осередком йдете, не звертаєте уваги ні на що, працюєте і не берете участі у щурячих перегонах.
— Ви вважаєте український шоу-бізнес «щурячими перегонами»?
— Будь-яка конкуренція бізнесова — це щурячі перегони, шоу-бізнес не виняток.
— А яка загалом тенденція розвитку українського шоу-бізнесу?
— Якщо на слові «бізнес» ставимо наголос, то це хороший бізнес, там багато грошей крутиться.
Якщо «шоу» — теж нормально, наші кліпмейкери, режисери теж зростають стрімко. Якщо ж говорити про творчість, про реалізацію персональну, творчої особистості, то ніколи не буде кінця, не буде sold out…
— Чи стежите за «Євробаченням»?
— Ні, я не дивлюсь «Євробачення», це спортивна арена. Музика — це не спорт. Нехай на такому ажіотажному просторі вболівають ті, кому таке подобається.
— 16 років тому вийшла пісня «Супер-пупер», там є рядки: «Замість роботи в пластмасі, замість кохання в пластмасі… замість усього в пластмасі». Чи передбачали тоді, що все буде онлайн, і як у вас з телефонозалежністю?
— Ми всі тепер телефонозалежні. Чи то я передбачав? Ні. На пророка я не тягну.