«Наче сама глина кликала: «Подивись на мене, зачепи мене…»
Митцеві присвоїли звання народного художника України
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/384586/yaremchuk-2.jpg)
Напевно, нема у Львові людей, які б не бачили пам’ятника Михайлові Грушевському на початку проспекту Шевченка, скульптурну композицію «Жайворонки» та «Струмок»… Руці митця належать багато меморіальних таблиць не лише у нашому місті, а й у Володимирі-Волинському — пам’ятники Володимиру Великому, Ярославу Мудрому із Всеволодом та Ярославу Осмомислу (комплекс «Слов'янський сад»). До створення цих та інших пам’ятників причетний народний художник України Любомир Яремчук (на фото). Власне «народним» він став не так давно, коли на урочистостях до 100-ліття проголошення Акта Злуки вручали відзнаки та урядові нагороди митцям.
— Пане Любомире, чи очікуваним було для вас звання народного художника України?
— Це для мене було несподіванкою, хоча кожен, кого висувають на звання чи нагороди, сподівається на щось. У мене історія трохи затягнулася, бо висунули на «народного» ще 2008 року, потім знову треба було поновлювати документи. Але це збуджує певні події: у мене була серія виставок — у музеї Богдана-Ігоря Антонича в Бортятині, у Львові в галереях «Меланка-арт» та «Велес», виставки на Тернопільщині плюс наші Весняні та Осінні салони, які проходять у Палаці мистецтв. Приємно, що нагороди і відзнаки вручали у гарній святковій атмосфері на сцені Львівської опери. Були чудові виступи акторів, співаків, у супроводі прекрасного балету Ірини Мазур «Життя»…
— Розкажіть про своє дитинство і про те, що саме вас спонукало вибрати фах скульптора?
— Мої батьки — вчителі молодших класів. Коли я був школярем, вчителі для найменших учнів робили пояснення деяких уроків у вигляді малюнків. Батьки мене просили допомогти в цьому, я їм малював якісь плакати. Потім були шкільні виставки, мені давали якісь грамоти, скромні подарунки, книжечки, — адже дітей треба заохочувати. Було відчуття, що тобі приділяють увагу. У Судовій Вишні ми жили недалеко від потічка, а поруч був глиняний кар’єр. Ми, дітлахи, бігали там, купалися, навколо були ліси, чудова природа… Уявіть собі: струмок і невеличкий водоспад, вода б’є по глині, а з тієї глини щось утворюється — уже були готові твори. Наче сама глина кликала: «Подивись на мене, зачепи мене»… У природі так є — щось побачиш, і воно тебе зачепить. Сталося так, що місце мого народження сприяло тому, що я обрав саме цей фах. І, звісно, батьки розвивали в мені потяг до творчості, хоча вони хотіли, щоб я був музикантом. Я вчився грати на різних музичних інструментах: на флейті, на струнних, на баяні, на акордеоні, але все-таки мене тягнуло до пензля, до глини…
— Те, що ви займалися музикою, вам потім у житті пригодилося?
— Однозначно! Мистецтво — синтез поезії, музики, живопису… Це є одне ціле. Пластика — та ж музика, якщо ти її відчуваєш, це допомагає, підказує. Я закінчив восьмий клас і вступив у Львові в училище прикладного та декоративного мистецтва ім. Івана Труша, тепер це коледж. І моя музична «кар'єра» на цьому закінчилася. Мені дуже пощастило на вчителів — як у школі, так і пізніше, в училищі й інституті. У школі у нас були різні гуртки — і художні, і театральні, нас залучали до різноманітних акцій, навіть до археологічних експедицій.
— Тобто ви у школі вчилися добре?
— Я не міг погано вчитися, адже батьки — вчителі, дисципліна була вчительська. Це було святе. Звісно, щось давалось важче, щось легше. Як не дивно, мав потяг до математики.
— Після училища відразу вступили до інституту?
— Ще в училищі хотів вступати на живопис, але вийшло так, що мені запропонували вступати на кераміку, але оскільки це та ж глина, з якою я весь час працював, то це було теж моє. А коли освоїв гончарний круг, отримав неймовірне задоволення! Я тоді багато речей зробив суто для себе на гончарному крузі. І дипломна робота в мене була на основі гончарного круга: триптих, який зображував весну, любов, сім’ю. Навчаючись ще на останніх курсах училища, в мене з’явився інтерес до скульптури. Але в інституті тоді ще не було факультету скульптури, а предмета скульптури найбільше було на кераміці, тому я й вступив на кераміку. Хоча працював і в живописі, і в скульптурі, і в кераміці, але настав момент, коли довелося обирати щось одне. Це сталося уже наприкінці навчання. Був у нас Тарас Драган — викладач, якого ми дуже любили. Саме він порадив мені познайомитися зі скульптором Дмитром Крвавичем. Хоча на нашому курсі Крвавич не викладав, але я намагався ходити на його лекції.
— Ви закінчували інститут у ті часи, коли були розподіли, — випускників скеровували на роботу, часто навіть в інші міста. Як було у вас?
— Ще навіть під час навчання ми літо використовували з користю. Коли я після восьмого класу фактично став львів’янином, відтоді намагався не надто залежати від батьків. Після інституту мав скерування на роботу, але мене забрали до війська. Але ж прагнув жити у Львові. І тут мені допоміг випадок. Іду якось львівською вулицею, а назустріч мені мої викладачі — Дмитро Крвавич і Володимир Овсійчук. Питають, чому я такий сумний. Кажу, що у мене багато ідей, думок, але наразі не маю де працювати. Що робить Крвавич? Не роздумуючи, дістає з кишені ключа і каже: «Любку, знаєш, де моя майстерня? Маєш ключ — іди працюй!». Це фантастично! Чи хтось сьогодні здатен на такий жест?
— Пам'ятаєте свою першу роботу, яку у вас купили?
— Тоді для нас, художників, головне було — виставки. Це був стимул. При Спілці художників України була молодіжна секція, і молодим митцям давали одноразову грошову допомогу, яка на той час була суттєвою. Продати свою роботу — це завжди несподіванка і, як правило, таке трапляється на виставці. Одну роботу в мене купили у Києві — дирекція художніх виставок, а ще до того приїхала делегація з Третьяковської галереї з конкретною програмою — закупити роботи львівських художників. А я на той час зробив портрет свого вчителя Дмитра Петровича Крвавича, і ця робота десь на виставці «прозвучала». Люди з відділу скульптури Третьяковки прийшли до мене з пропозицією купити цю роботу. Я спочатку погодився, а потім передумав: чому моя робота має їхати у Москву? Може, це й фраєрство, але я їм відмовив. Борис Возницький десь про це почув, прийшов до мене, опустив голову й каже: «Любомире, я не маю так багато грошей, як Третьяковська галерея, але я хочу, щоб портрет Крвавича був у Львівській картинній галереї». Таким чином ця робота залишилася у Львові. Я тоді був непрактичний. Мені прийшов офіційний лист з рекомендацією перелити портрет у бронзу, але я чомусь на нього не відреагував.
— Сподіваюся, ви про цей вчинок не пошкодували?
— Частково. Але парадокс у тому, що тоді, будучи молодим скульптором-початківцем чи навіть ще студентом, я у фінансовому плані краще почувався, ніж зараз. Тоді можна було заробити, і непогано почуватися. Ми студентами могли собі дозволити у якісь вихідні сісти у літак і полетіти на виставку в Ленінград чи ще кудись, — для нас це не було проблемою. Були зручні потяги на Прибалтику із зупинками в Ризі, Вільнюсі… Тоді це для нас була Європа! Був у мене такий дивовижний випадок відразу після армії: приходить переказ коштів — 900 рублів — «за репродукцію твору такого-то». Це з виставки у Києві. А потім мені прислали набір листівок «Молоді художники України», куди потрапила і моя робота. На той час для молодого хлопця це були шалені гроші! Були закупівельні комісії від міністерства, від дирекції виставок… Зараз це буває вкрай рідко.
— Тепер багато ваших скульптурних робіт і пам’ятників прикрашають міста і села не лише України, є вони і за кордоном, зокрема у Відні. Найвідоміші — пам’ятники Грушевському, на могилах Людкевича й Івасюка — були виготовлені у співавторстві з іншими скульпторами та архітекторами. Як виглядає така співпраця?
— З пам’ятником Людкевичу була така історія. Відбувся конкурс, який оголосило Товариство охорони пам’яток. Я брав участь у трьох турах. В кінцевому результаті переможцями стали три проекти: мій, Посікіри і Скакуна. Оскільки ми знали один одного, вирішили зробити один проект на основі тих ідей.
— А з Івасюком як було?
— Коли я працював у майстерні Крвавича, батьки Володі Івасюка звернулися до Миколи Посікіри, він почав роботу, але ситуація була така, що тривалий час не дозволяли ставити пам’ятник Івасюку. І коли «лід зрушився», приїхав з Чернівців батько Володі — Михайло Іванович — і знову підняв цю тему. Микола Посікіра запропонував мені працювати разом і довершити скульптуру.
— З яким матеріалом найбільше любите працювати?
— Колись була бронза. Був період, коли була потреба в пам’ятниках, — Шевченкові, Франку, Лесі Українці… Кожне місто, кожне село хотіло мати пам’ятник. Та й фабрика тоді працювала на повну силу, і ливарники — йшов технологічний процес, в якому було задіяно багато людей. Зараз залюбки працюю з каменем.
Довідка «ВЗ»
Любомир Яремчук народився 15 серпня 1954 року у Судовій Вишні Львівської області. Лауреат обласної премії ім. О. Гаврилюка. Член Національної спілки художників України (1984). Заслужений художник України (1999). Працює в галузі станкової та монументальної скульптури. 2018 рік — обласна премія в галузі образотворчого мистецтва ім. Івана Труша. У січні 2019 року отримав звання народного художника України.