«Політики, як і телебачення, „працюють“ на те, щоб відвернути увагу українців від важливих державних проблем»
Заслужений артист України Олексій Гнатковський — про всесвітньо відому комедію «Про що мовчать чоловіки…», освіту політолога і особисте життя
/wz.lviv.ua/images/interview/_cover/378817/gnatkovskij-2.jpg)
Ким тільки не працював Олексій Гнатковський, перш ніж стати актором драми: телевізійним журналістом, театральним піар-менеджером, навіть… артистом балету. На моє здивування, його перша вища освіта — політолог. Брав участь у Революції гідності. Курирував театральний фестиваль Porto Franko-2018. Він — єдиний в Україні актор, який моновиставу «Про що мовчать чоловіки, або Дикун FOREVER» грає українською мовою. Об’їздив з нею чимало міст України: Рівне, Вінницю, Львів, Івано-Франківськ, Дніпро. Вжився у різні за темпоритмом та психологією образи: дружини та її чоловіка, його друзів та її подруг. Кому завдячує своїми творчими успіхами? Чому, вперше побачивши сина на професійній сцені, батько зарікся більше ніколи не приходити на його вистави? Що, на його думку, заважає українському народу жити достойно? Про це розмова із заслуженим артистом України, актором Івано-Франківського академічного обласного музично-драматичного театру ім. І. Франка Олексієм Гнатковським.
— Олексію, дивилася «Про що мовчать чоловіки…» і приємно дивувалася: дві години ви тримали увагу залу, ні на мить не давали глядачеві розслабитись. Ваші монологи часто переростали в діалоги з глядачами. Здавалося, вони забули, що сиділи у залі, бо вихлюпували сплеск емоцій, феєрверк найнесподіваніших реплік на запитання вашого персонажа. Ця комедія підкорила 8 мільйонів глядачів у 50 країнах світу (навіть в Індії). Однак коли латвійський режисер Давис Колбергс запропонував вам зіграти «…Дикуна FOREVER», ви спочатку відмовились. Чому?
— Засумнівався в якості матеріалу. Вважав, це антреприза низької якості. А я акторським заробітчанством не займаюся, — з мистецтвом це не має нічого спільного. Колбергс, звичайно, був здивований. Думав, буду в захопленні від його пропозиції. Адже у світі є театри, які грають лише цю моновиставу. Це п’єса американського сімейного психолога Роба Беккера увійшла в театральну Книгу рекордів як найбільш тривале шоу одного актора. На її честь названа одна з вулиць Нью-Йорка.
Моновистава отримала найпрестижнішу світову театральну премію Olivier Awards (театральний аналог «Оскара»). Лише на Бродвеї зіграна понад 700 разів. П’єса написана в середині 1990-х. Українською мовою зазвучала вперше (досі йшла російською у Києві, Харкові та Одесі), а персонажів нарекли українськими іменами. Два роки Колбергс шукав україномовного «персонажа» (кастинг пройшло безліч акторів). Коли я зрозумів, що це один із найуспішніших проектів у світі, погодився взяти в ньому участь.
— «Сильна половина» у глядацькому залі з вашим персонажем була солідарна. А «прекрасна половина» на запитання «Жінки не сковані логікою?» чи «Жінки сковані логікою?» дружно вимагала… третього варіанта…
— Дуже люблю спілкуватися з глядацьким залом. В Україні — мудрий, інтелігентний глядач. Бо тема — насущна: як знайти точку дотику між двома «світами» і «примирити» їх. Здавалося б, граю буденні сімейні сцени та діалоги між подружжям: «Кохана, нині йди на вечірку сама, я втомлений», «Так і знала: ти мене не любиш, бо нікуди ходити зі мною не хочеш»; або «Я за цілий вечір перекинувся з товаришем кількома словами, а дружина принесла додому цілий кошик новин про своїх подруг»; «Я збираюся на вечірку за п’ять хвилин, дружині треба цілу годину»; «У дружини — дві проблеми: Олексію, потрібна ще одна шафа для мого гардероба» і «В мене повна шафа одягу, а вдягнути нема що». «Тоді як чоловік зосереджений лише на телепередачі, дружина тим часом ще й примудряється теревенити з подругою телефоном і в’язати шарф». Погодьтесь, такі розмови можна почути в багатьох сім’ях. Публіка заходиться сміхом, бо кожен бачить себе збоку.
Сентенції, які звучать зі сцени, однаково сприймаються у всіх країнах світу. На одні і ті самі репліки реагують однаково в Україні і за кордоном. Але коли драматурги написали таку саму історію від імені жінки, вистава не була популярною. Чому? У виставі багато самоіронії. Коли чоловік над собою іронізує — сприймається легко, а коли жінка — ні. Нещодавно моновиставу дивився мій товариш, режисер з Франції. Української не знає, та сюжет зрозумів за принципом акторської гри.
— То все-таки жінки «сковані» чи «не сковані» логікою?
— У жінок краще розвинена інтуїція, вони мислять об’ємніше (про кілька речей одночасно). Чоловіча логіка кардинально інша. І в цьому — кайф життя…
— Ви згадували про акторські заробітки. Наскільки акторська професія дозволяє жити достойно?
— Театральні актори працюють на телебаченні, знімаються у фільмах, — це частина нашої професії. Але можна зніматися в якісному, а можна — в неякісному «продукті», в україномовній або російськомовній кінострічці, гроші на яку надходять з Росії. Оце вже залежить від актора, його шляхетності. Для мене це принципово. Мені не раз пропонували взяти участь у російськомовних телепроектах. Відмовився — і не шкодую про це.
— Як ставитеся до запровадження контрактної системи в театрі?
— З кожним актором контракт підписують індивідуально. З одними — на рік, з іншими — на два-три роки. Контрактна система, з одного боку, болісно сприймається митцями, з іншого — вона потрібна. Дозволяє позбутися в театрі баласту. Бо особливо у великих театрах є актори, які на рік грають в одній-двох виставах. А зарплату ж отримують. Одне слово, з цим пов’язана низка проблем… Контрактна система дозволяє кращих акторів залишати в театрі, набирати обдаровану молодь. Актори, з якими контракт не підписано, мають можливість показати акторську майстерність в інших театрах.
— Ви закінчили політологічний факультет. Політолог і артист — професії такі різні…
— У школі вчився на відмінно. Пам’ятаю, приніс батько перелік університетських факультетів. Я переглянув — й обрав політологію. Вступати поїхав у Києво-Могилянську академію. Вступив. Та скоро зрозумів, що Київ — не моє місто. Мегаполіс не гріє моє серце. Він здався мені велетенським мурашником, в якому всі женуться за грошима й із-за цього втрачають свою органічність. Повернувся до рідного Івано-Франківська, і за два дні мене вітали із вступом на політологічний факультет Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.
— Жодного дня не працювали за спеціальністю, а пішли в артисти балету…
— У школі, університеті танцював у колективах. Пам’ятаю, товариш, який працював в Івано-Франківському музично-драматичному театрі ім. Франка, каже: «Олексію, в театр потрібен артист балету. Підеш?». Погодився. Спочатку режисери задіювали мене у разових виставах. А десь за півроку підходить до мене режисер: «Який красивий юнак! Слухай, постій у моїй виставі і просто усміхайся!».
Поволі режисери почали довіряти мені ролі, а я — втягуватися в акторську професію. Зрозумів: сцена — це моє. Вступив в Інститут мистецтв Прикарпатського національного університету імені Стефаника на курс народного артиста України Ростислава Держипільського (директор-художній керівник Івано-Франківського академічного обласного музично-драматичного театру ім. Івана Франка. — В. Ш.).
— Як батьки поставилися до акторської професії?
— Вони — інженери. Підтримують мене в будь-яких починаннях. Спочатку думали: моє акторство — це так собі, несерйозно. Мовляв, попрацює трохи — і займеться якоюсь серйозною справою. Потім зрозуміли: театр люблю і ним живу.
— Коли батьки вперше прийшли на виставу, як сприйняли сина на великій сцені?
— Розізлилися. Чому? Це була вистава «Маруся Чурай» за Ліною Костенко. Я виконував роль Гриця. Батьки дивилися виставу, затамувавши подих. Та коли дійшло до сцени з похороном Гриця, навколо у квітах, тато страшенно розізлостився. Сказав, що більше на жодну мою виставу не прийде. Тепер батьки мною пишаються.
— В акторів, до речі, існує чимало забобон. Побоюються грати в сюжетах, пов’язаних з магією, або сценах зі смертю, мовляв, поганий знак…
— Актори — справді забобонні. Якщо на репетиції ненароком падає текст, то вважається, що на нього спочатку треба сісти, потім — підняти. Деякі актори так і роблять: напівжартома, з іронією. Я не забобонний і в такі перестороги не вірю. Не маю ні амулетів, ні талісманів, ні оберегів.
— Які риси в людях не сприймаєте?
— Чим старшим стаю — тим важче сприймаю людей недалеких, неосвічених, з низьким інтелектом. Люблю освічених, інтелігентних. Найбільше, мабуть, не сприймаю хамства, особливо в жінках. Мене відштовхує від таких жінок.
— Якось ви сказали: «Вдячний факультету політології за гарні знання (в нас були класні викладачі) і… за дружину Ольгу»…
— Ольга, слава Богу, не актриса. Моя одногрупниця. Вона — політолог. Красива, розсудлива, розумна (для мене це важливо). У неї на все — своя думка і свій смак. Моя муза, порадниця і моральна підтримка. Вважаю, підґрунтя вдалого шлюбу — це, насамперед, однакові релігійні та політичні погляди подружжя.
— До слави вас не ревнує?
— Колись головний художник нашого театру, геній, якого я знав особисто, Олександр Семенюк казав: «Дружина може чоловіка створити, а може — знищити». Ольга надихає мене на творчість. Мої творчі успіхи — заслуга не лише моя, а й моєї дружини.
В акторів закохуються жінки, і це логічно. Буває, я півмісяця — на гастролях. Ольга знає: на залицяння жінок не ведуся. Не даю приводу для ревнощів, тому дружина мені вірить. Так само, як і я їй. Окрім того, ми обоє по природі своїй не ревниві і впевнені у собі люди.
— Як би ви продовжили фразу: «Ми навчилися літати, як птахи, плавати, як риби, але не навчилися…».
— …жити, як люди…
— Це, до речі, вислів відомого італійського філософа, священика Бруно Ферреро. Ви — однієї з ним думки. Ферреро завершив фразу так: «…але ми не навчилися жити, як брати». …Олексію, ви брали участь у Революції гідності. Чи змінилися, на вашу думку, українці після Майдану?
— Змінилися. Люди зрозуміли: свобода є, вони мають на неї право і можуть її відстояти. Чимало людей усвідомили: українська — єдина державна мова. Ми відкрили в собі таку прекрасну рису, як гідність. Але… Багатьом здавалося, що після революції настане «рай». Е, ні… Для цього ще так багато працювати треба! Свободу вибороли — а що з нею робити, не знаємо. На Революцію гідності їздив разом з моїм другом Ростиславом Держипільським. Відіграв виставу, на потяг — і до Києва. Пам’ятаю, починалися криваві події на Майдані. Телевізор не вимикався в нашій квартирі. Я був як сам не свій. Дружина все зрозуміла і підійшла до мене: «Олексію, ти не зможеш туди не поїхати». «Не зможу, Олю». «Тоді їдь!». Ольга із шестирічним сином Остапом щодня молилися за мене.
— Як ставитеся до того, що артисти (наприклад, Святослав Вакарчук, Володимир Зеленський) мають намір висунути свої кандидатури на пост президента України? Відомі люди, в яких доводилося брати інтерв’ю, висловлюють думку, що митці можуть стати інструментом у політичній технології…
— Сучасна політика — це яскраве шоу. Кожен з нас зайнятий його спогляданням, а не вирішенням насущних проблем. Телебачення виконує величезну диверсійну роботу. Погодьтеся, дуже багато передач на різних телеканалах працюють на отупіння, деградацію народу. Політики, як і телебачення, «працюють» на те, щоб відвернути увагу українців від важливих державних проблем. Що більше в політиці шоу — то довше будемо борсатися у труднощах і бідах.
Ні Вакарчук, ні Зеленський ще не висунули свої кандидатури на пост президента (хоча за законом мають на це повне право). На мою думку, спекуляції щодо висунення їхніх кандидатур на високий державний пост є частиною політичного шоу, своєрідним «розхитуванням» електоральних настроїв, маніпуляцією нашою свідомістю. Тому не бачу сенсу реагувати на такі «вкиди» провокативної інформації.
— Що, на вашу думку, найнебезпечніше для розхитування ситуації в державі?
— Людська дурість, неосвіченість. Дитину важливо змалку вчити мислити, аналізувати. Бо в кого аналітичний розум, той швидше розбереться і в скрутних ситуаціях, і в проблемах, і в тих, хто будує собі з них вигоду.