«Чому уряд не підтримує українських виробників автобусів?»

У мерії шукають перевізників, які за два роки оновлять автопарк. Конкурс обіцяють оголосити до кінця травня

Сергій Бабак. Фото з архіву «ВЗ»

Управління транспорту Львівської міської ради наразі не може оголосити конкурс на пошук перевізників для автобусних маршрутів. Нагадаємо, конкурс був запланований на кінець квітня, а дедлайн — перша декада травня.

Причина — поліція Львова перевіряла паспорти маршрутів і знайшла низку недоліків, які управління транспорту має виправити. Коли виправлять недоліки (переважно це технічні речі, які стосуються паспортів зупинок), оголосять конкурс. Заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак сказав «ВЗ», що кастинг серед власників маршрутів планують на кінець травня, переможців оголосять у липні.

«Можливо, прийдуть інші перевізники, буде конкуренція та збільшиться кількість маршруток на ринку, — розповів Сергій Бабак. — Сьогодні автобусні маршрути обслуговують п’ять компаній — ЛКП „АТП-1“, ТзОВ „Фіакр“, ТзОВ „Міра і К“, ПАТ „АТП-14 630“, ТзОВ „Успіх-БМ“. Раді бачити перевізників з інших міст. Але трохи сумнівно, що хтось з інших міст України прийде до Львова на конкурс. Бо ситуація з цим бізнесом складна по всій Україні — стара техніка, нових гравців на ринку немає. З липня у Києві піднімуть тарифи на проїзд в автобусах. Витрати збільшуються, бізнес перевезень занепадає».

— Нова постанова Кабміну ставить вищу планку до конкурсу перевезень. Чи можна сподіватися, що з липня сервіс перевезень у місті Лева покращиться — водії не зриватимуть графіків руху, «на лінії» випустять необхідну кількість транспорту?

— Справді, нова постанова змушує власників маршрутів задуматися над тим, чи зможуть вони виконати усі умови. Одна з вимог — придбання великогабаритних автобусів. До 2020 року має бути не менше 50% нових автобусів. Тобто тепер перевізник може виграти конкурс і зі старою технікою, але за два роки мусить оновити автопарк. На нарадах власники цього бізнесу кажуть мені, що в складних економічних умовах цю вимогу Кабміну складно виконати… Доведеться брати кредити.

Мені подобається приклад Білорусі. Якщо власник маршруту купує техніку національного виробника, уряд відшкодовує 8% від суми кредиту. Чому український уряд нічого не робить для підтримки своїх перевізників і виробників? Чому не надають пільги комунальним і приватним власникам маршрутів? Усе кидають на органи місцевого самоврядування… Не можна частину місцевого бюджету витрачати на пільговиків.

— Яке покарання передбачено для перевізника, який виграє конкурс, але за два роки не придбає транспорт?

— Це є підставою для дострокового розірвання договору з ним. Штрафуватимуть також за інші порушення, зокрема за невихід на маршрут, зрив графіка — від 1700 до 3000 гривень.

— Чинні перевізники кажуть, що після результатів конкурсу тариф за проїзд має подорожчати на дві гривні (з 5 до 7 грн.).

— Зараз про це складно говорити… Тариф точно не зменшиться! Закон передбачає: якщо якась складова тарифу дорожчає, тоді треба підвищувати ціну на проїзд. Після конкурсу нові перевізники подадуть свої розрахунки. Ми перевіримо ці цифри. В Україні постійно щось дорожчає — проїзд у потязі, комуналка, одяг, харчі, ліки… Щойно піднімають питання про подорожчання плати за проїзд у маршрутці, усі чомусь обурюються, бо думають, що перевізники мають працювати собі у збиток.

— Бо знають реалії — після подорожчання сервіс не покращиться.

— Наведу приклад. Три роки тому корвалол коштував 10 гривень, зараз — 15. І його якість не покращилася… Якщо тримаємо тариф за проїзд на мінімумі, який покриває поточні витрати, складно говорити про покращення сервісу.

Знаєте, що можу гарантувати? Якщо проїзд у Львові буде коштувати, як у Європі, — півтора-два євро, тоді за кілька років сервіс буде хорошим. Ще одна умова — жодних пільговиків.