Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Юрій Фальоса: «Немає жодного артиста ні в Україні, ні в Росії, що пробились без грошей»

Зараз Фальоса активно працює над продюсуванням молодої дружини – співачки Маші Гойї.

Усі новини про розпад сімейного тандему називає брудними плітками, що заважають працювати у й так нелегкі часи для українського шоу-бізу. Спокійне сімейне життя, як розповів продюсер «ВЗ», йому не цікаве і голосистою дружиною не натішиться. А от неспокійні подробиці з минулого Фальоса згадувати не захотів: «Говорити про Ані Лорак буду тільки, якщо отримаєте її особисту згоду», — відрізав.

- Юрію, коли ви починали свій шлях у шоу-бізнесі, поняття «продюсер» ще не існувало. Де набиралися хисту відшукувати таланти?

— Це люди почали називати модними словами те, чим займаюся зараз. «Продюсер» взагалі поцуплене з кіношного сленгу, і мається на увазі людина, котра щось випускає. Більш влучне слово «менеджер», бо, створюючи нову зірку, я займаюсь і її музичним репертуаром, і іміджем, і розкруткою. Задовго до появи усіх цих модних слів була кар’єра музиканта. Навчаючись у Магадані, я закінчив музичне училище, клас баяна. А з 1978 року, навчаючись у Київському авіаційному інституті, паралельно виступав на танцмайданчиках у складі київської групи «Крок». Грав на гітарі й був вокалістом. Успіх гурту став справжнім випробуванням — мали по три концерти в день, виступали на стадіонах... Покинув усе це і почав грати в ресторанах, платили там набагато більше — 500 рублів у місяць, для студента сума захмарна на ті часи. Напевно, та неостаточна музична реалізованість змусила мене зупинити вибір на цій професії, хоча з легкістю міг залишитись працювати в авіації чи юриспруденції (крім авіаційного інституту у Києві, Юрій закінчив Хабаровський політехнічний інститут і Московський інститут іноземних мов. — «ВЗ»).

- Формуючи український шоу-бізнес у 90-х і розвиваючи його тепер, які бачите плюси та мінуси?

— У 90-х ми спостерігали кризу — політичну та економічну. Період був надважкий, тим паче для розвитку музики. Артисти не мали можливості заробляти взагалі. Але той депресивний час виховав новий пласт виконавців-бійців: молодих, нестандартних, а головне — витривалих. Вони одним махом відсунули радянську естраду на другий план. На музичний Олімп зійшли Таїсія Повалій, Іра Білик, Ані Лорак, Олександр Пономарьов. Артисти, яких знала уся країна, — Іво Бобул, Василь Зінкевич, Ауріка Ротару — несподівано відійшли. Музика, яку вони виконували, вже не відповідала вимогам музичних каналів, радіостанцій, світовим трендам. В таких спартанських умовах «загартовувався» український шоу-бізнес. Хоча серед цих виконавців є люди, які зуміли вчасно перебудуватись на новий лад. Сім’я Білоножків, наприклад. Шоу Віталика і Світлани «Пісня двох сердець» збирає аншлаги. Іво Бобул викладає в інституті, концерти організовує — у нього теж все гаразд… Знаєте, яка помилка стала фатальною для старшого покоління іменитих виконавців? Вони не розуміли, навіщо платити десятки тисяч доларів за зйомки кліпів. А молодь швидко “просікла”, що ось він — рекламний ролик пісні.

- Тобто в 90-х українського шоу-бізнесу ще не було?

— Він остаточно сформувався у 2000 році. Тоді було підведено планку, сформовано основні риси та принципи українського шоу-бізнесу, за якими живемо й зараз. Для виконавців це був «золотий період». З’явились справжні зірки та справжні гонорари — біля влади був Кучма, який дуже любив музику. Виконавці зуміли правильно розставити акценти і почали знімати дорогі, якісні кліпи. А потім… артисти почали заробляти за кордоном, гонорари впали втричі.

- З чим пов’язана криза шоу-бізнесу?

— Падіння відбулось через «кучкування» артистів: хто з ким і хто проти кого. Головну роль у цьому відіграла заполітизованість шоу-бізнесу. Політика відібрала у артистів роботу, вони почали заробляти на корпоративах та “заказухах”. Слухачі ж остаточно звикли до «халяви» та розівчилися платити гроші за концерти. Філармонічний пласт музичної культури в Україні щез, натомість з’явилася маса людей, охочих «скосити бабла» на низькоякісних і короткотривалих проектах.

Лише з 2012 року ситуація покращилась, стало легше працювати. Але це для «старої гвардії», а молодим один шлях, щоби пробитись, — Інтернет. Талановитої молоді в Україні — валом, гляньте лише на усі ці талант-шоу. Інша річ, що талант-шоу нічого не дають артистам, а лише створюють рейтинги телеканалам. Це називається «хвилина слави»: потішився — і до побачення. Багато талановитих співаків після таких проектів ламаються. Деякі приходять до мене, але талант-шоу зараз так багато, що я навіть не знаю, хто ці виконавці. Кажу їм, щоб поставили свої пісні, а вони вмикають вже сто разів переспівані композиції. Такі співаки не мають жодних шансів.

- Чому вважаєте, що молодий артист може розраховувати лише на Ютуб?

— За все інше потрібно платити: теле- і радіоефіри, обкладинки журналів… Вмикаєш телевізор, а там на кожному каналі одна й та ж фігня! Культури чи творчості й близько нема. Навіть серйозні виконавці почали заливати свої відео в Інтернет — кажуть, за телеефір платити не хочуть, але насправді платити їм ні з чого. У наших слухачів теж в кишенях не густо. Українська сім’я може собі дозволити піти на концерт раз на місяць, і то, якщо Валера Меладзе приїде чи закордонна зірка.

- Як визначаєте, що з цього юного таланта може вийти зірка, а з іншого — ні?

— Харизма та індивідуальність. Усе інше можна доопрацювати, підтягнути. Якщо юний талант мені говорить «як скажете, так і співатиму», — я з ним прощаюсь одразу.

- То, виходить, не зі всіх можна зірку зробити?

— Я можу зробити зірку і з прибиральниці тьоті Маші, а розкрутити — навіть швабру, але цікавим все це буде рівно рік. Чи готовий я щороку створювати по проекту? Звичайно, ні.

- Своїх Галатей шукаєте в українських глибинках, невже у столиці менше талантів?

— Таке враження складається, бо найтривалішими моїми проектами були Ані Лорак, з якою працював 11 років, та Міка Ньютон — 7 років. Повірте, якщо б я стільки часу пропрацював з іншими артистами — вони б досягли не менших успіхів. Зараз Маша Гойя (дружина Юрія Фальоси. — «ВЗ») цих успіхів досягає за три роки в Росії, там чомусь легше потрапити в телеефіри.

- А ви погоджуєтесь з твердженням: «Якщо співака визнає Росія — визнає й Україна»?

— Такий наш менталітет. Але чекаємо не конкретно російського визнання, а щоб хтось з-за кордону нам сказав, що отой український співак класний. Тоді вже й ми можемо своїх похвалити. Виконавців, які стали знаменитими завдяки визнанню українського глядача, можна на пальцях перелічити: Повалій, Білик, Ані Лорак, Пономарьов… Навіть «Океан Ельзи», «ВВ» і «Бумбокс» переросли із маргінальних у всенародних після того, як «бомбанули» у Росії.

- Це тому Міка Ньютон, дівчинка з Франківщини, раптом почала розмовляти і співати російською?

— Коли ми починали працювати з Мікою Ньютон, зняти кліп коштувало 25 тис. доларів. Уявляєте, скільки потрібно артистові відпрацювати концертів з гонорарами по дві тисячі гривень, аби заробити на новий кліп? Я вкладав у проект свої кошти, поки вони не вичерпались. На щастя, пісні Міки Ньютон «вистрілили» в Росії, знайшлася російська компанія, яка підтримала проект і вклала у нього ще півмільйона. Ось так Міка Ньютон стала популярною. Немає жодного артиста ні в Україні, ні в Росії, що пробились без грошей. Земфіра, Лагутенко, Лепс, Ваєнга пробивали лобом стіни, поки поруч не опинилась людина, яка сказала: «Так, скільки тобі потрібно? Бери і працюй».

- Ви вигадали псевдонім Міці Ньютон?

— Усім співачкам, яких продюсував, вигадував псевдонім, імідж, продумував репертуар… Оксану зустрів на дитячому пісенному конкурсі у Скадовську, підписав контракт про співпрацю і почав створювати їй модний тоді молодіжний образ. Це була така українська Авріл Лавінь. Тільки Лавінь сама писала свої тексти, а Міці Ньютон — інші автори.

- Чому ваша співпраця припинилась?

— Напевно, популярність запаморочила дівчині голову або хотілось більше грошей, мати свій будинок, машину… Це той випадок, коли вкладаєш в людину мільйон, отримаєш

200 тисяч натомість, а виконавиця вважає, що ти присвоїв її кошти. Наприклад, перші три роки продюсер лише вкладає і вкладає — гонорари мізерні, а артист отримує тисячу доларів зарплати. Минає п’ять років, гонорари суттєво зросли, а виконавець отримує все ту ж тисячу доларів. Артист не розуміє, що борги не відпрацьовані, потрібно оплачувати кліпи, записи — починаються образи і підозри. Ось чому серед олігархів зараз не прийнято вкладати гроші у співаків — невигідно, надійніше вкладати кошти в супермаркет. Міка пішла зі значними боргами. Тоді як Ані Лорак відпрацювала усі вливання коштів, що були у неї вкладені, і навіть більше, ніж ми очікували.

- Що Міка Ньютон робить у Штатах?

— Поняття не маю. Знаю тільки, що записує новий альбом, працює з цікавими продюсерами, знаю, хто і скільки грошей у неї вливає… Якщо б мені вручили таку суму, то в Україні було б ще двадцять талановитих артистів.