Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Деякі сцени з Мерилін Монро знімали аж із 49-го дубля…

60 років тому на екрани вийшла чорно-біла комедійна стрічка «У джазі тільки дівчата»

Наприкінці 50-х років минулого століття американський кінематограф знімав фільми у кольорі. Кольоровою мала вийти на екрани і комедія «У джазі тільки дівчата» (оригінальна назва — Some Like It Hot, «Деякі люблять гарячіше»).Однак після кількох екранних тестів від цієї ідеї відмовилися — через грим, що мав зелений відтінок навколо важкої косметики Кертіса і Леммона в образах Джозефіни і Дафни.

Картина отримала лише один «Оскар» — за найкра­щі костюми. І лише 2000 року американські кіноакаде­міки визнали фільм найкращою комедією за всю історію кіне­матографа Сполучених Штатів. Радянська цензура вирізала 25 хвилин матеріалу, серед яких більше половини поцілунків ге­роїні Мерилін Монро та інші сце­ни, близькі до еротичних. Попри те, що у фільмі нема жодної сце­ни з оголеними акторами, це одна з перших картин у світі, де експлуатується тема сексу.

Про значення цього філь­му для історії кіно написано чи­мало. І про блискучий сценарій Біллі Вайлдера та Ізі Даймон­да, в основі якого — французька комедія 1935 року і її ж німець­кий римейк 1951-го. І про те, що це перший фільм, зроблений за системою «вільного продю­сування», що дозволила зібра­ти зірковий склад акторів, а та­кож накрутити їхні гонорари аж до небес. Попри успішний про­кат, творці отримали лише 500 тисяч доларів прибутку, бо ле­вову частку віддали зірковим ак­торам.

Із найголовнішим жіночим персонажем — навіженою кра­сунею Душечкою — Даною Ко­вальчик у творців були найбіль­ші проблеми. Спочатку режисер мріяв віддати цю роль зірці мю­зиклів Мітці Гейнор. Однак Міт­ці не сподобалася продюсерам через «невідповідність образу». Режисер надіслав листа Мери­лін Монро. Попри те, що Вайл­дер знав про її примхи, звички сперечатися з режисером і зри­вати знімальні графіки, розумів, що успіх майбутнього фільму багато в чому залежить від учас­ті у ньому Монро. На той час Монро вже два роки не зніма­лася в кіно, але після прочитан­ня сценарію розізлилася — вона хотіла грати серйозні ролі, а не з’явитися вкотре в образі «тупої блондинки, яка навіть не може відрізнити чоловіка від жінки». І Мерилін відмовилася. Тоді роль Душечки почали «приміряти» на себе Елізабет Тейлор, потім Одрі Гепберн… Попри «зірко­вість», молодих красунь-актрис забракували: цим актрисам «ведмідь наступив на вухо», а у фільмі треба було співати!

Початок зйомок наближав­ся, а Душечки не могли знайти. Ситуацію врятував письменник-драматург Артур Міллер — чоло­вік Монро. Він прочитав сцена­рій і зумів переконати дружину в тому, що інші персонажі «не ро­зумніші» від Душечки, оскільки вони також не можуть розпізна­ти чоловіків, «замаскованих» у жінок…

На одну з головних чолові­чих ролей, красеня-саксофоніс­та Джо і Джозефіни, продюсери запросили оскароносного ак­тора, співака і музиканта Френ­ка Сінатру! Категорично проти його кандидатури виступив сам режисер. Вайлдер багато чув про нестерпний характер Сіна­три. Втім, великий Френк навіть не вважав за потрібне відгук­нутися на пропозицію (про що згодом шкодував). Тому моло­дий, але вже відомий Тоні Кертіс і з’явився на знімальному май­данчику фільму. Стати Дафною запропонували Джеку Леммону.

У фільмі не було складних по­становочних сцен, проте зніма­ли його з великими трудноща­ми. Причина була єдина: її ім’я Мерилін Монро. Секс-символ і «одна з найбільших комедій­них актрис свого часу» у житті була глибоко неврівноваженою, її зриви, депресії у Голлівуді до кінця 50-х вже стали легендар­ними. Запізнення на майданчик на дві-три години були для неї нормою, іноді вона пояснювала це тим, що заблукала дорогою на студію. З іншого — в ній про­кинувся диявольський перфек­ціонізм. Їй постійно здавалося, що вона щось зіграла не так, і потрібно перезняти сцену.

Мерилін Монро завжди носила зі собою віскі.
Мерилін Монро завжди носила зі собою віскі.

Сцени перезнімали десятки разів. Як пише біограф актри­си Дональд Спото, Монро мо­гла перервати сцену на півслові, не звертаючи уваги на увімкнені камери. Через неї Кертісу дове­лося протягом 42-х дублів над­кушувати ніжку курки, бо зірка не могла правильно зіграти сце­ну. Через це ж 47 дублів поспіль чоловіки стояли на високих під­борах, обливаючись потом під шовковими панчохами і наклад­ними бюстами. Це було під час зйомки епізоду, де Монро гово­рить одну просту фразу «Це я, Душечка». Вона плутала слова у цій короткій фразі.

Але це ще не був рекорд. Найлегендарнішою стала істо­рія про зйомки сцени, де сумна Душечка заходить у готельний номер, риється в ящиках столу і питає: «Де бурбон?». Монро по­стійно збивалася і казала: «Де віскі?», «Де пляшка?», «Де цу­керка (bonbon)?». Із «пляшкою» би зійшло, але Вайлдер пішов на принцип і вирішив домогти­ся від актриси тієї фрази, яка була у сценарії. Він поклав папі­рець зі словами «Де бурбон?» в ящик столу. Монро відкрила не той ящик. Тоді Вайлдер поклав папірці в усі ящики… Сцену зня­ли з 49-го дубля.

Знаменита фраза Тоні Керті­са «Цілувати Монро — все одно, що цілувати Гітлера» продикто­вана саме поведінкою Мерилін. Хоча, насправді, усе було тро­хи не так. Репортери перекрути­ли у своїх репортажах цю фразу. Під час зйомок любовної сцени з Мерилін Монро, як згадував пізніше Кертіс, у кімнаті було повно сторонніх людей. Натовп коментував кожен рух акторів у кадрі, все це не давало можли­вості зосередитися. І тоді Тоні Кертіс сказав журналістам, що почувається під їхніми погляда­ми, як у концтаборі. Ця фраза трансформувалася у висловлю­вання про «поцілунок Гітлера» і наступного дня з’явилася у всіх газетах.

Тоні Кертіс після смерті Мерилін Монро казав, що між ними був роман.
Тоні Кертіс після смерті Мерилін Монро казав, що між ними був роман.

Через три роки після вихо­ду на екрани комедійної стріч­ки легендарної Монро не ста­ло. А через 50 років, 2009-го, Тоні Кертіс приголомшив публі­ку визнанням, що у нього з Ме­рилін був роман. Почалися сто­сунки у 1949 році, а на зйомках «У джазі тільки дівчата» отрима­ли друге дихання. На той час у кожного були сім’ї. І чоловіко­ві Монро Міллеру про все стало відомо. Під час розбірок, коли в кімнаті були чоловік, дружина і коханець, Монро раптово ого­лосила, що вагітна. Кертіс вирі­шив, що від нього (і так вважав усе своє життя), Міллер заявив, що бути такого не може. А ще він запропонував Кертісу три­матися від них з Монро якомога далі… Вагітність Мерилін закін­чилася викиднем.

Схожі новини