Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

Невичерпна криниця Василя Зінкевича

70 років тому зазвучав голос видатного українського співака

   Його голос уперше пролунав над світом рівно 70 років тому. Сталося це на благословенному Поділлі, у селі Васьківці Ізяславського району. Сьогодні цей неповторний голос знають і люблять усі, впізнають одразу, як замовкають при  цім солов’ї – від заздрості.    Упродовж десятиліть цей співак ніколи не виступає 1 травня, у свій день народження. Якщо концерт відбувається напередодні, організатори знають: слід подбати, щоб уродинника будь-що, будь-як, з будь-якої точки Всесвіту доправити у його рідні Васьківці – хоч поїздом, хоч літаком, хоч на волах чи ракеті. В цей день він завжди з мамою.

   1 травня 1983 року, в один з таких приїздів, коли сади у Васьківціях вкрилися білопінним квітуванням, Василь Зінкевич власноруч викопав у рідній садибі криницю – для мами. Вже в літах вона була, від найближчого колодязя важкувато з повними відрами ходити. От і подарував уже тоді знаменитий співак мамі криницю. А вода у ній – смачна, мов травневий мед, жива, цілюща, чиста, як його синівська любов до матері, як її материнська любов.

   Може, якраз у цьому вчинкові-символі і криється той секрет геніальності Василя Зінкевича? Хай пишуть про нього монографії та дисертації, але, мабуть, нікому не розгадати цієї таїни, навіть самому Маестро. Її знає тільки Всевишній.

   У нього – бездоганний мистецький смак і немає випадкових пісень. Над кожною – титанічна праця розуму, таланту, серця, яка іноді триває місяці, а то й роки. Зінкевич гранично вимогливий до себе і до інших, до кожного свого жесту на сцені, до кожної ноти, до кожного слова. Якось він попросив автора тесту пісні замінити одне-єдине слово в куплеті (на що той жартома сказав: «Маестро, та ви ж можете заспівати навіть телефонний довідник!»), і щойно одинадцятий (!) варіант припав співакові до смаку. Тому «Червона рута» і «Марічка», «Шлях до Тараса» і «Квітка з полонини», «Скрипка грає» і  «Ніби вчора», «Два кольори» і «Новий день над Україною» у шедевральному виконанні Василя Зінкевича – то золотий фонд національної культури, а сам він – називаймо все своїми іменами! – живий класик українського пісенного мистецтва.

   Наприкнці травня 1989 року Василь Зінкевич першим з метрів естради благословив до вершин мистецтва Руслану. На вщерть заповненому стадіоні «Україна» відбувався концерт Маестро у супроводі його ансамблю «Світязь», на якому організатори запросили виступити лауреатів та дипломантів обласного туру першого фестивалю «Червона рута». Серед них була і солістка дитячого ансамблю «Усмішка» 16-річна Руслана Лижичко. Василь Іванович уперше в житті побачив і почув її тоді. Перед фінальною «Червоною рутою», яку співали всі учасники концерту і тисячі глядачів, Зінкевич узяв її за руку і промовив на весь стадіон у мікрофон: «Запам’ятай, Львове, цю дівчинку! Вона прославить і тебе, і всю Україну!» Дивився не як просто у воду – у мамину криницю.

   «Ви, ваш голос, ваша пісня прийшли в моє життя разом з маминою піснею, гріють мене всі роки, звідти я черпаю силу і снагу, — так написала якось у листі до Маестро одна з його шанувальниць. – Пам’ятаю, співала «Червону руту» так, що луна озивалася у хаті. Це були найкращі хвилини мого дитинства. Все життя носитиму повагу до Вас, до Ваших посестер і побратимів у мистецтві. Сотні разів чула від інших, що концерти Ваші якісь особливі, дорогі людям. Ви вмієте торкнутися найтонших струн серця, поговорити піснею з кожною людиною окремо. Вас слухають, не ховаючи сліз, і сльози ці – любові.  Ви по праву заслужили їх...».

   Скінчився концерт. Він стомлено сидить у кріслі в маленькій кімнатці, не в силі бодай розплющити очей, віддавши там, на сцені, всього себе. Тихо шипить вентилятор, струмені жаркого повітря погойдують пелюстки троянд, подарованих співакові. Їх кілька відер. В одному з букетів – дві цукерки-льодяники. Їх вручила Зінкевичу на сцені маленька дівчинка – по-дитячому щиро, так, як це можуть робити тільки діти. Подарувала все, що було в неї тієї миті найдорожчого...   Нечутко гойдаються пелюстки троянд, на стільці висить його мокра до нитки – хоч викручуй – сорочка концертного вбрання. Дивлюся на Зінкевича, який усе ще сидить у кріслі, і думаю, звідки ж він візьме сили, щоб вийти на сцену у завтрашньому концерті. Але точно знаю, що наступного дня він так само легко вийде настріч хвилі овацій зі своєю піснею – як правдою, як клятвою. І знову віддасть на сцені всього себе. Бо ті тисячі людей, яким він щойно віддав не частку, а все своє серце, повернули йому сили сторицею.

   Не знаю тільки, не наважуюся спитати в Зінкевича, де він узяв сили, щоб співати на концерті у Ковелі ввечері 22 травня 1979 року. В той день у Львові ховали Володимира Івасюка. Зінкевич був на похороні, ніс труну, плакав. Концерту не відмінив, хоча, звісно, ніхто не дорікнув би йому за це. А потім, увесь чорний, просто від воріт Личаківського цвинтаря, мчав двісті кілометрів крізь неймовірне горе. Там, у Ковелі, люди знали, що сталося. Ніхто не підвівся з крісла і не здав квиток. Коли Зінкевич вийшов на сцену зі сльозами на очах, переповнений зал плакав з ним... Улітку 1995-го з таким же чорного кольору обличчям у Чернівцях він ніс свого побратима Назарія Яремчука...

   Рідко кому суджена така вдячна доля – роками, десятиліттями лишатися на вершині успіху. Тільки тим, хто знає: ця вершина – тільки підніжжя ще вищої. Василь Зінкевич пошанований усіма найвищими відзнаками – Національною премією імені Тараса Шевченка, яку 1994 року отримав першим з-поміж українських естрадних виконавців (символічно, що одночасно, тим же Указом Президента таку премію було посмертно присуджено Володимирові Івасюку як композитору), титулом народного артиста України, званням Героя України. Та найбільша нагорода – любов і шана народу. Можливо, її якоюсь мірою символізують оті оберемки квітів після концерту, а в них – льодяники від маленької дівчинки.

   Коли на початку 1990-х у Луцьку перейменовували вулицю, де мешкав Василь Зінкевич, вона отримала нову назву – Світла. Можливо, це випадковість, але й закономірність теж.

Схожі новини