Розриті могили
Українське село Бігалі (тепер Польща) лежить в Надсянні, за якихось 1015 км від теперішнього українськопольського кордону. Недалеко від села Краківець, де тепер розташовано прикордонний пункт пропуску між обома державами. Колись шумне типове українське село... Звідти походить і пам’ятає себе до 16ти років мій батько Іван. Там він пас корову, пішов до початкової школи, від’їхав до міста Ярослава у гімназію. Але у 1945 році українська родина 45літнього Федора Соколовського і 39літньої Анастасії Соколовської (мої дідусь і бабуся) з шістьма дітьми (серед них найстаршим був мій 16-річний батько) були виселені зі свого села.
Це були перші українці, які виїжджали зі східних теренів Польщі відповідно до домовленостей Сталіна і президента Польщі. Дідусь розповідав, що йому пропонували вибирати: їхати на Схід, до українців, чи на Захід — на німецькі землі. Вибрав перше. Хоч і страшно було їхати в СРСР, але все ж до українців, до «своїх». Розраховував, що пробуде там дватри роки і повернеться назад — не судилося, померли у 1980му і у 1990му, так і не побувавши у рідному селі Бігалях. Дідусь перед від’їздом з батьківщини навіть залишив гроші полякові, аби той доглядав пилораму (тартак) в лісі, який дідусь прикупив перед війною. Їхали поїздом через РавуРуську до Радянської України (документи оформили у селище Борщовичі на Львівщині, але, як казав дідусь, «п’яна советська залізниця» все переплутала і завезла в містечко Борщів на Тернопільщині — мовляв, «похожие названия»).
Серед іншого пам’ять мого батька зафіксувала вшанування його діда (мого прадіда) коли ставили пам’ятник на дідовій могилі в 1938 році. Батько, тоді 10річний хлопчик, зробив помилку, коли вибивав напис на кам’яному надмогильному пам’ятнику (хрест з білого пісковику). Батько вибив «Тут спочває...» замість «Тут спочиває…»: пропустив літеру «и».
Завдяки цій помилці на сільському цвинтарі, що розкинувся в ліску коло дороги, неподалік сільської церкви, ми знайшли згадану могилку. Загалом могил з родини Соколовських українською мовою було кілька. Українських могил було більшість, що свідчило, що Бігалі булитаки українськими. Причому давно — щонайменше кілька століть. Ця перша моя поїздка до батьківського села відбулася у 1988 році, ще за часів СРСР, коли вже дід Іван із 34річним сином (тобто мною) і 10річним онуком Олегом, моїм сином, поїхали до села Бігалів вперше після виселення в 1945 році.
По дорозі до Бігалів зупинилися, щоб у перехожого, чоловіка років 60ти, перепитати дорогу. У відповідь на запитання мого батька польською мовою чоловік відповів місцевою українською говіркою. Українець!
Після відвідин цвинтаря заїхали до костьолу, у який перетворена наша грекокатолицька церква. Потім поїхали у село. Батько показав, де була їхня хата, яку спалили поляки в 45му році, відразу після виїзду родини Федора Соколовського.
Вдруге на цвинтарі у Бігалях я побував через десять років, навесні 1998го, з дружиною Лідою. Тоді працював у Києві, в Міністерстві закордонних справ України, начальником управління міжнародного економічного і наукового співробітництва.
Знайшли могилу з татовою помилкою. Але помітили, що написи на пам’ятниках нашої родини були пошкоджені побиті! Промайнула думка, що йдеться щонайменше про неповагу до українців (і похоронених, і живих). Йдеться про нашу пам’ять, історію! Це не вкладалося у дух добросусідства, яке розбудовували президент України Кучма і президент Польщі Кваснєвський. Про це навіть розказав послу Польщі в Україні, з яким підтримував добрі стосунки. Він пояснив все побутовими причинами.
Втретє я побував у Бігалях щойно, тобто у вересні 2013 року, з генералом Віктором Гвоздем, колишнім (при українському президенті Ющенку) начальником військової розвідки України. Його батько походив з сусіднього (від Бігалів) села Щуткова. Там знайшли двох літніх дядьків, які пам’ятають і Гвоздевого дідастоляра, і тата. Вони показали, де була хата «Гвоздиків» так називали родину Гвоздів. Також розповіли, що коли закладали Гвоздикам фундамент, знайшли пляшку із запискою, яка свідчила, що хата збудована на місці старої хати... Соколовського. На Щутківському цвинтарі багато пам’ятників з українськими написами, щонайменше п’ятьсім могил Соколовських.
Далі заїхали на сільський цвинтар. І ось тут я пережив шок! Поперше, не знайшов могили мого прадіда і взагалі українських могил (є пам’ятник Соколовським полякам). На місці колишніх українських захоронень свіжі могили померлих поляків. Подруге, кілька давніх українських надмогильних хрестів поставлено коло огорожі і не зрозуміло, з яких вони могил, — написи збито.
Цвинтар впорядкований, тут багато польських дорогих гранітних пам’ятників. Складається враження, що на цьому кладовищі ніколи й не було українських поховань. Тільки польські. Але це ж Бігалі, українське село! Принаймні до виселення звідти українців, поза їх волею, у 40х роках минулого століття. А значить, і ховали наших людей там століттями.
Виникають запитання до поляків. Зокрема, чи випадково у 1998 році надмогильні хрести моєї української родини були побиті? Чи це була підготовка до того, щоб українські хрести згодом викинути з цвинтаря як пошкоджені? Невже політики, що опікуються Бігалями, не розуміють, що нищити могили щонайменше не похристиянськи, і цим лише сприяють тим, хто приніс на наші землі ворожнечу між українцями і поляками адже до 1937го наші люди жили дружно? Чи тепер українці мають нищити старі польські поховання на Волині, Львівщині, ІваноФранківщині, Тернопільщині, Харківщині та інших українських землях? Свідки тих захоронень скоро повністю відійдуть в інший світ. І ніщо нікому не нагадуватиме про те, що села в Надсянні були здебільшого українськими — нема могил, не було тут і українців! Ніщо більше не тягнутиме і мене в Бігалі. Невже ви, поляки, щиро вірите в те, що, руйнуючи українські могили, стверджуєте себе європейцями? Наступними, треба думати, будуть німці, яких багато було у Східній Пруссії, котра сьогодні належить Польщі. Чи страшно воювати з німецькими могилами, а з українськими можна?
Водночас маю багато запитань і до української сторони. Насамперед — до себе. Чому ми, нащадки переселенців, так рідко відвідували батьківщини наших предків і таким чином створили юридичну підставу для ліквідації українських могил? Ми себе не поважаємо і хочемо, аби хтось за нас оберігав нашу історію? Що робить наша влада? Чи тепер там нема українців взагалі? Чому на Волині, Львівщині чи ще денебудь в Україні і в Польщі, поряд з польськими «вони загинули від УПА» не встановлено українських пам’ятників на кшталт «вони загинули від АК»?
Список таких «чому» можна продовжувати. Але все зводиться до одного: треба себе поважати і шанувати. Тоді цього можна вимагати від сусідів!