«Хай бензин буде навіть по 40 гривень, але щоб був!»
Попри зростання цін на бензин і дизель, на автозаправках і надалі гостро бракує пального
На вулицях поменшало автомобілів, “по нулях” – на стелах автозаправок. В Україні й надалі бракує пального, навіть попри те, що воно трохи подорожчало. Аби подолати ринковий дефіцит, Кабмін минулої п’ятниці, 29 квітня, підвищив граничну маржу від продажу бензинів та дизельного пального на АЗС: для бензинів з 4,55 грн до 6,5 грн/л, для дизелю – з 5 до 7 грн /л. Відповідно роздрібні ціни на ці нафтопродукти у період від 29 квітня по 2 травня підвищилися.
Як свідчать дані консалтингової групи «А-95», середні ціни на бензин марки А-92 збільшилися на 1,11 грн/л – до 35,12 грн/л, А-95 – на 1,5 грн/л, до 36,13 грн/л, на преміальний А-95 – на 1,67 грн/л до 37,24 грн/л. Роздрібні ціни на дизель збільшилися на 1,66 грн – до 40,81 грн/л, на скраплений газ – на 0,29 грн/л, до 30,87 грн/л, повідомляє “Інтерфакс-Україна”. Уряд також дозволив АЗС без обмежень встановлювати ціну на «брендове преміальне» пальне – за умови, що вони також продають пальне за цінами, регульованими державою. Раніше роздрібні ціни «брендового» пального не могли перевищувати регульовані державою роздрібні ціни більш ніж на 5%.
Давали по 10 літрів в один бак, тепер дають по 5
Однак подорожчання пального не зняло його дефіциту. Тож тепер типовий день багатьох автомобілістів складається з катання від заправки до заправки у пошуках, де б то заправитися. Буквально ще вчора на автозаправних станціях давали 10 літрів пального на автівку, а потім обмежили ліміт до 5 літрів.
Журналістка “ВЗ” з вікна тролейбуса побіжно оглянула наявність/відсутність пального та ціни на нього на заправках Львова. Дизельного пального немає практично ніде. На заправках ОККО був лише найдорожчий бензин – Pulls 95 по 37,85 грн/літр. На АЗС WOG – лише газ по 30,98 грн/л, бензин А-95 та А-92 – за безготівку.
У такій ситуації деякі львів’яни поставили свої авта “на прикол” і їздять на роботу громадським транспортом. Але є ситуації, коли без машини – ніяк. Як викручуватися у такій ситуації, як “вполювати” бензин чи дизель?
“Після початку війни про вся випадок намагаюся тримати повний бак, – розповідає львів’янин пан Іван. – Тепер треба поїздити по заправках, щоб знайти пальне. Як правило, є тільки найдорожче. Але я ще раніше дійшов висновку, що мені економніше користуватися саме найдорожчим бензином, бо розхід пального менший, тож у цьому плані для мене нічого не змінилося. Я на преміальному бензині вийшов на розхід по місту 9,1 літра на 100 км. Це менша цифра, ніж у паспорті мого старенького авто... Хай би бензин був навіть і по 40, але був! Учора побачив, як на заправку SOCAR приїхав бензовоз із пальним. Давали по 10 літрів в один бак. Бензовоз розійшовся за дві години... Зараз найприкріша ситуація для власників великих джипів. Якщо він має реальний розхід по місту 16-18 літрів на 100 кілометрів, то ті 5 літрів ліміту для нього взагалі нічого не означають”.
«Найбільша проблема – доставка пального з-за кордону»
Про причини і перспективи паливної кризи “ВЗ” уже неодноразово писав. Нагадаємо, перед війною 60 відсотків українського ринку нафтопродуктів йшли з білорусі та росії. Через російську агресію Україна від них відмовилася. А внаслідок російських бомбардувань Україна втратила Кременчуцький нафтопереробний завод. Уряд прийняв рішення завозити нафтопродукти з-за кордону, від країн-партнерів.
Читайте також: На заправках Львова гостро бракує дизельного пального
«Зараз найбільша проблема – доставка пального з-за кордону, – сказав у розмові з «ВЗ» директор департаменту ПЕК Львівської ОВА Богдан Кейван. – Немає ні залізничного, ні морського транспорту. росія заблокувала для нас усі морські порти. Щодо залізниці, то, як відомо, європейська колія вужча, ніж українська, і переставляти вагони на інші колісні пари на кордоні – це видатки. Тому залишився тільки автотранспорт. Наші компанії-постачальники завозять пальне «з коліс», тобто автоцистернами (бензовозами). Зараз постачальники не наповнюють нафтобази, натомість бензовоз заповнюється просто на автозаправці та везе нафтопродукти в Україну, на АЗС. Везуть пальне з різних напрямків – з Польщі, Литви, Угорщини, Румунії. Але це все йде автотранспортом. Тому об’єми пального – недостатні. Зараз налагоджуються логістичні ланцюжки постачання нафтопродуктів в Україну автомобільним транспортом».
Пільги дали – пільги забрали
Ще одна з можливих причин дефіциту пального в Україні – колапс на кордонах через запроваджене урядом “нульове розмитнення”. Цей закон був прийнятий, аби пожвавити українську економіку у період воєнного часу. Але він спрацював “з точністю до навпаки”. Олії у вогонь підлив наказ із польської сторони: пускати усі автівки у загальну чергу (раніше тих, хто віз «гуманітарку», скеровували на окрему смугу руху). Це призвело до того, що на українсько-польському кордоні стояти в черзі на розмитнення треба було декілька днів. Причому у черзі стоять і волонтери з гуманітарними вантажами, і бізнесмени, які ввозять машини для власного користування («євробляхери»), і ті самі бензовози з пальним.
Зважаючи на армагеддон на кордоні, влада “дала задню” і запустила процес скасування “нульового” розмитнення автівок. Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики на своєму засіданні 29 квітня схвалив законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану». Документ скасовує низку податкових пільг, запроваджених на початку квітня. Про це повідомив у своєму каналі в Telegram перший заступник керівника комітету, нардеп Ярослав Железняк.
Як пише пан Железняк, депутати погодились зберегти пільгове оподаткування реалізації пального та пільги тільки в разі розмитнення повнопривідних джипів до 2017 року випуску – для потреб Збройних сил України. При цьому скасовуються пільги з ПДВ, акцизу та мита під час ввезення транспортних засобів для всіх інших категорій. «На жаль, цією опцією почали багато користуватися, аби дешево завозити люксові іномарки, тому довелося прибрати», – написав Ярослав Железняк. Подальшу долю документа визначить Верховна Рада. Цілком можливо, що нульові податки на ввезення автомобілів усе-таки скасують.
Вас може зацікавити: Помилки, які краще виправляти і не повторювати
«На кордоні стояла три дні у черзі»
Тим часом, як повідомила “Українська правда” з посиланням на “Інтерфакс-Україна”, згідно із даними “Держприкордонслужби”, в останній день квітня було також зафіксовано рекордне від початку війни число транспортних засобів, що пройшли через кордон, – 19 тисяч. «Це може бути пов’язано з очікуваннями закриття вікна з пільгового ввезення в Україну автомобілів – у зв’язку з внесеним до ВР відповідним законом», – зазначає видання.
“Приїхала сусідка з Польщі, тяжко працювала там з чоловіком, були там з дітьми, – розповіла “ВЗ” львів’янка пані Анна. – Купили без посередників, у власника, “Пежо” 2008 року випуску (машину пригнали з Німеччини) за 3 тисячі злотих. Хотіла ввезти авто в Україну, користуючись “нульовим” розмитненням. Стояла на кордоні в черзі три дні й три ночі. Уночі діти спали в машині на сидіннях, а вона мусила пильнувати чергу, тож не спала практично три доби. Але машину ввезла. У Львові така коштує 6 тисяч доларів”.
Читайте також: «Хто заїхав на ПП, того й розмитнюють»