Передплатити

«Хай бензин буде навіть по 40 гривень, але щоб був!»

Попри зростання цін на бензин і дизель, на автозаправках і надалі гостро бракує пального


Зараз знайти бензин чи дизель на АЗС – справжній квест. Фото автора

На вулицях поменшало автомобілів, “по нулях” – на стелах автозаправок. В Україні й надалі бракує пального, навіть попри те, що воно трохи подорожчало. Аби подолати ринковий дефіцит, Кабмін минулої п’ятниці, 29 квітня, підвищив граничну маржу від продажу бензинів та дизельного пального на АЗС: для бензинів з 4,55 грн до 6,5 грн/л, для дизелю – з 5 до 7 грн /л. Відповідно роздрібні ціни на ці нафтопродукти у період від 29 квітня по 2 травня підвищилися.

Як свідчать дані консалтингової групи «А-95», середні ціни на бен­зин марки А-92 збільшилися на 1,11 грн/л – до 35,12 грн/л, А-95 – на 1,5 грн/л, до 36,13 грн/л, на преміаль­ний А-95 – на 1,67 грн/л до 37,24 грн/л. Роздрібні ціни на дизель збільшилися на 1,66 грн – до 40,81 грн/л, на скраплений газ – на 0,29 грн/л, до 30,87 грн/л, пові­домляє “Інтерфакс-Україна”. Уряд також дозволив АЗС без обмежень встанов­лювати ціну на «брендове преміальне» пальне – за умови, що вони також про­дають пальне за цінами, регульованими державою. Раніше роздрібні ціни «брен­дового» пального не могли перевищува­ти регульовані державою роздрібні ціни більш ніж на 5%.

Давали по 10 літрів в один бак, тепер дають по 5

Однак подорожчання пального не зняло його дефіциту. Тож тепер типовий день багатьох автомобілістів складаєть­ся з катання від заправки до заправки у пошуках, де б то заправитися. Буквально ще вчора на автозаправних станціях да­вали 10 літрів пального на автівку, а потім обмежили ліміт до 5 літрів.

Журналістка “ВЗ” з вікна тролейбуса побіжно оглянула наявність/відсутність пального та ціни на нього на заправ­ках Львова. Дизельного пального немає практично ніде. На заправках ОККО був лише найдорожчий бензин – Pulls 95 по 37,85 грн/літр. На АЗС WOG – лише газ по 30,98 грн/л, бензин А-95 та А-92 – за безготівку.

У такій ситуації деякі львів’яни поста­вили свої авта “на прикол” і їздять на ро­боту громадським транспортом. Але є ситуації, коли без машини – ніяк. Як ви­кручуватися у такій ситуації, як “вполю­вати” бензин чи дизель?

“Після початку війни про вся випа­док намагаюся тримати повний бак, – розповідає львів’янин пан Іван. – Тепер треба поїздити по заправках, щоб зна­йти пальне. Як правило, є тільки найдо­рожче. Але я ще раніше дійшов висно­вку, що мені економніше користуватися саме найдорожчим бензином, бо роз­хід пального менший, тож у цьому пла­ні для мене нічого не змінилося. Я на преміальному бензині вийшов на розхід по місту 9,1 літра на 100 км. Це менша цифра, ніж у паспорті мого старенького авто... Хай би бензин був навіть і по 40, але був! Учора побачив, як на заправ­ку SOCAR приїхав бензовоз із пальним. Давали по 10 літрів в один бак. Бензо­воз розійшовся за дві години... Зараз найприкріша ситуація для власників ве­ликих джипів. Якщо він має реальний розхід по місту 16-18 літрів на 100 кіло­метрів, то ті 5 літрів ліміту для нього вза­галі нічого не означають”.

«Найбільша проблема – доставка пального з-за кордону»

Про причини і перспективи паливної кризи “ВЗ” уже неодноразово писав. На­гадаємо, перед війною 60 відсотків укра­їнського ринку нафтопродуктів йшли з бі­лорусі та росії. Через російську агресію Україна від них відмовилася. А внаслідок російських бомбардувань Україна втра­тила Кременчуцький нафтопереробний завод. Уряд прийняв рішення завозити нафтопродукти з-за кордону, від країн-партнерів.

Читайте також: На заправках Львова гостро бракує дизельного пального

«Зараз найбільша проблема – достав­ка пального з-за кордону, – сказав у роз­мові з «ВЗ» директор департаменту ПЕК Львівської ОВА Богдан Кейван. – Немає ні залізничного, ні морсько­го транспорту. росія заблокувала для нас усі морські порти. Щодо залізниці, то, як відомо, європейська колія вужча, ніж українська, і переставляти вагони на інші колісні пари на кордоні – це видатки. Тому залишився тільки автотранспорт. Наші компанії-постачальники завозять пальне «з коліс», тобто автоцистернами (бензовозами). Зараз постачальники не наповнюють нафтобази, натомість бен­зовоз заповнюється просто на автоза­правці та везе нафтопродукти в Україну, на АЗС. Везуть пальне з різних напрям­ків – з Польщі, Литви, Угорщини, Румунії. Але це все йде автотранспортом. Тому об’єми пального – недостатні. Зараз на­лагоджуються логістичні ланцюжки по­стачання нафтопродуктів в Україну авто­мобільним транспортом».

Пільги дали – пільги забрали

Ще одна з можливих причин дефіци­ту пального в Україні – колапс на кор­донах через запроваджене урядом “ну­льове розмитнення”. Цей закон був прийнятий, аби пожвавити українську економіку у період воєнного часу. Але він спрацював “з точністю до навпаки”. Олії у вогонь підлив наказ із польської сторони: пускати усі автівки у загаль­ну чергу (раніше тих, хто віз «гуманітар­ку», скеровували на окрему смугу руху). Це призвело до того, що на українсько-польському кордоні стояти в черзі на розмитнення треба було декілька днів. Причому у черзі стоять і волонтери з гу­манітарними вантажами, і бізнесмени, які ввозять машини для власного корис­тування («євробляхери»), і ті самі бензо­вози з пальним.

Зважаючи на армагеддон на кордо­ні, влада “дала задню” і запустила про­цес скасування “нульового” розмитнен­ня автівок. Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики на своєму засіданні 29 квітня схвалив законопро­єкт «Про внесення змін до Податкового кодексу та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєн­ного, надзвичайного стану». Документ скасовує низку податкових пільг, запро­ваджених на початку квітня. Про це пові­домив у своєму каналі в Telegram перший заступник керівника комітету, нардеп Ярослав Железняк.

Як пише пан Железняк, депутати пого­дились зберегти пільгове оподаткування реалізації пального та пільги тільки в разі розмитнення повнопривідних джипів до 2017 року випуску – для потреб Збройних сил України. При цьому скасовуються піль­ги з ПДВ, акцизу та мита під час ввезення транспортних засобів для всіх інших кате­горій. «На жаль, цією опцією почали багато користуватися, аби дешево завозити люк­сові іномарки, тому довелося прибрати», – написав Ярослав Железняк. Подальшу долю документа визначить Верховна Рада. Цілком можливо, що нульові податки на ввезення автомобілів усе-таки скасують.

Вас може зацікавити: Помилки, які краще виправляти і не повторювати

«На кордоні стояла три дні у черзі»

Тим часом, як повідомила “Українська правда” з посиланням на “Інтерфакс-Україна”, згідно із даними “Держприкор­донслужби”, в останній день квітня було також зафіксовано рекордне від почат­ку війни число транспортних засобів, що пройшли через кордон, – 19 тисяч. «Це може бути пов’язано з очікування­ми закриття вікна з пільгового ввезення в Україну автомобілів – у зв’язку з внесе­ним до ВР відповідним законом», – за­значає видання.

“Приїхала сусідка з Польщі, тяжко працювала там з чоловіком, були там з дітьми, – розповіла “ВЗ” львів’янка пані Анна. – Купили без посередників, у власника, “Пежо” 2008 року випуску (машину пригнали з Німеччини) за 3 ти­сячі злотих. Хотіла ввезти авто в Україну, користуючись “нульовим” розмитнен­ням. Стояла на кордоні в черзі три дні й три ночі. Уночі діти спали в машині на сидіннях, а вона мусила пильнувати чер­гу, тож не спала практично три доби. Але машину ввезла. У Львові така коштує 6 тисяч доларів”.

Читайте також«Хто заїхав на ПП, того й розмитнюють»