Думала, підняли зарплату. А то просто банк встановив кредитний ліміт...
Із 1 вересня банки зобов’язані повідомляти клієнтів про його встановлення чи збільшення
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/418824/669ba8be6b2e31a57c40a21b9dafe600-quality75xresizecrop1xallowenlarge0xw740xh400.jpg)
Уявіть, ви отримали зарплату. Відповідно приходить смс з банку, де вказано, що на ваш рахунок зараховано 10 тисяч гривень (саме стільки вам мав «кинути» роботодавець). А далі в смс вказано «доступно 20 тисяч гривень». Ви не розумієте, звідки взялись зайві гроші на рахунку, але на радощах біжите їх витрачати… А потім приходить наступне повідомлення, де вказано, що у вас мінусовий баланс рахунку.
Виявляється, ті зайві 10 тисяч — то був кредит, який банк вам запропонував, а не ваші особисті гроші. У НБУ кажуть, що до них постійно надходять звернення від українців, які скаржаться, що банки в смс-повідомленнях про залишок коштів на рахунку додають до загальної суми кредитний ліміт. Таким чином клієнт не розуміє, скільки фактично коштів на рахунку і може стати боржником банку, сам того не підозрюючи.
Загалом кредитний ліміт — послуга непогана. Тим більше, деякі банки пропонують пільговий період до 30 днів. Тобто якщо клієнт поверне кошти до місяця, то навіть відсотків не нараховуватимуть. Це зручно, якщо вам забракло грошей за тиждень до зарплати: просто знімаєте потрібну суму з картки. Потім, коли вам скинуть зарплату, банк автоматично спише потрібну суму. Але так схема працює лише у випадку, коли клієнт розуміє, що у нього та кредитна лінія є і як нею користуватись.
На жаль, часто банки підключають кредитний ліміт без відома клієнтів, тож люди можуть навіть не підозрювати, що витрачають не своє. Та найбільші проблеми починаються, коли людина перестає використовувати картку, не закривши рахунок. Наприклад, ви змінили роботу, там вам видали нову зарплатну картку, тож про стару ви просто забули. А на ній завис борг, про який ви не підозрювали. Банк починає нараховувати відсотки, комісію за користування рахунком, потім пеню. А смс про такі нарахування банк «забуває» надсилати. Відтак з кількох гривень може вирости борг у кілька тисяч.
Утім, вже з 1 вересня банки не зможуть вдаватись до таких маніпуляцій — наберуть чинності вимоги НБУ про розкриття повної інформації про послуги в рекламі та на вебсайтах банків. Серед іншого банки будуть зобов’язані чітко інформувати клієнтів у смс-повідомленнях, інтернет-банкінгу, месенджері чи електронною поштою (залежно від того, який канал зв’язку обрав споживач) — про суму коштів на поточному рахунку клієнта та окремо про розмір кредитного ліміту його картки. Окрім того, банки будуть зобов’язані вчасно повідомляти своїх клієнтів про встановлення, збільшення чи зменшення кредитних лімітів шляхом смс-інформування або іншими каналами комунікацій, які обрав клієнт. До речі, клієнт має повне право відмовитись від встановлення кредитного ліміту на дебетну картку, так само як і від інших послуг, які нав’язує банк.