«Під час карантину ми просто спалювали електроенергію...»
Громадський транспорт Львова у суттєвих мінусах і може зупинитися
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/413955/transport.jpg)
Якщо перевізникам не компенсують збитки, які вони накопичили під час карантину через відсутність нормального пасажиропотоку, громадський транспорт Львова може зупинитися… Такі невтішні прогнози оприлюднив директор комунального перевізника — АТП № 1 — Орест Хамула.
«Автотранспортне підприємство зазнає значних збитків, бо зменшилась кількість випуску машин на маршрути і через зменшення пасажиропотоку, — каже пан Орест. — Згідно з постановою Кабміну, перевозимо малу кількість людей — спочатку 10 пасажирів, а тепер лише сидячі місця. Тому виручка впала в рази, і це впливає на наш фінансовий стан. А випускати машини ми повинні! Технічні служби повинні працювати, заробітну плату необхідно виплачувати, оренду платити, платити податки… Коштів, на жаль, на це не вистачає. Тому, якщо не буде дофінансування з бюджету, ресурс закінчиться, і ми можемо зупинитися».
Заступниця міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Ірина Маруняк додала: через коронавірусні карантинні збитки комунальному автотранспортному підприємству бракує коштів на виплату лізингових платежів (за придбані нові автобуси). Каже, у разі припинення лізингових виплат банк забере автобуси.
Цифри збитків доволі сумні. На виплату зарплати водіям комунальних маршруток бракує 42 мільйони гривень. Місячний платіж за лізинг — 15 мільйонів гривень (гроші на це є лише до липня). Загалом до кінця року АТП № 1 потрібно 117 мільйонів гривень.
У кризі також ЛКП «Львівелектротранс». Під час карантину за кожен кілометр їзди трамвая та тролейбуса з бюджету міста доплачують по 20−25 гривень. За три місяці карантину «Львівелектротранс» накопичив аж 47 мільйонів гривень мінусів.
«З фінансового звіту „Львівелектротрансу“ побачили, що зарплату за травень вони ще змогли виплатити, а вже за червень коштів на виплату заробітної плати немає, — відзначила Ірина Маруняк. — Необхідно, щоб підприємства отримали кошти і для заробітної плати, і для виплати лізингу. Для цього депутати повинні проголосувати за ухвалу, і ми отримали від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) 20 мільйонів євро кредиту».
Водій трамвая Наталія Калітовська розповіла «ВЗ» про емоційно складні будні під час коронавірусного карантину: «Було важко працювати. Насамперед важко емоційно… Ніхто з водіїв не знав, як це вплине на здоров’я. Працівники просилися у відпустки, а також просили, щоб закрити підприємство на час карантину… Та склалося так, що нашому підприємству випала місія забезпечити життєдіяльність міста і перевозити людей у час карантину. За останні три місяці ми зазнали величезних збитків. Немає пасажиропотоку — немає дохідної частини. В час карантину ми просто спалювали електроенергію, курсуючи майже порожнім вагоном. Але ми це робили для тих людей, які все ж їздили на роботу».
Директор ЛКП «Львівелектротранс» Андрій Свіщо каже, через коронавірусну кризу на підприємстві заморозили проєкт щодо модернізації трамваїв для маломобільних груп населення. «Ці трамваї будуть зі системами кондиціонування, з новими фасадами, новою системою керування та німецькими двигунами, — підкреслив пан Андрій. — Якщо цей проєкт запустити, то в найближчі три-чотири роки ми зможемо модернізувати весь руховий склад. І такий варіант у чотири рази дешевший, ніж закуповувати нові трамваї. Це вкрай важливо в умовах кризи».
У депутатів Львівської міської ради своя думка на цю тему. Мовляв, у Ратуші не вміють оптимізовувати видатки і про зарплати водіїв маршруток та трамваїв думають в останню чергу. «На сесії просували питання гарно розпіареного душу для чиновників-велосипедистів за понад 700 тисяч гривень (через спротив громадськості від цієї ідеї довелося відмовитися. — Авт.), — дивується депутат міської ради Ігор Зінкевич. — Що пріоритет — «золотий» душ чи зарплата працівників комунальних підприємств? Пріоритетом мають бути люди! Нам пропонували голосувати за консалтингові опитування, і на це просили 150 тисяч гривень… При тому чиновники мерії говорять, що немає за що платити зарплату водіям. Невже нетермінові проєкти не можна перенести на кращі часи?