Антимонопольний в курсі, який в операторів курс?
Курс, за яким оператори розраховують вартість туру, в середньому на гривню вищий за банківський
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/402045/tourkurs.jpg)
Цього року бронювання турів на літо-2020 стартувало як ніколи рано. Долар та євро значно дешевші, ніж були торік, тож за ту саму суму у гривнях можна дозволити собі або кращий готель, або більше днів відпочинку. Однак, коли ви вже вибрали тур і хочете внести аванс, виявляється, що курс, за яким вам рахують вартість туру, суттєво відрізняється від того, за яким можна купити валюту у банку. Тож лише на різниці курсу оператори заробляють понад тисячу гривень на одній путівці.
Так само, як банки, туроператори змінюють свій курс щодня. Цікаво, що у трьох основних гравців ринку курси ідентичні — до копійки. Скажімо, за станом на 3 грудня, коли у банках можна було придбати долар по 24,05−24,25 грн, а євро по 26,65 і 26,70, Tez Tour, TUI та Coral Travel рахували долар по 25,16, а євро по 27,61 гривні. На копійку нижчий був курс у Pegas Touristik — 25,5 грн/долар та 27,6 грн/євро. Найнижчий курс був у Anex tour — 25,1 та 27,5 грн відповідно.
«Така ситуація виникла кілька років тому, коли були суттєві коливання курсу. Туроператори купують валюту на міжбанку. Були ситуації, коли вони взагалі не могли купити валюту. Тобто гривні у них були, а для того, щоб розрахуватись з іноземними партнерами, не могли купити валюту. В результаті виходило, що клієнт оплатив сьогодні у гривнях, коли курс був один, а оператор за кілька днів купував валюту вже за значно вищим курсом. Відповідно, вони почали встановлювати для клієнтів власні курси, які б покривали ризики, — каже директор Центру розвитку туризму Володимир Царук. — Однак впродовж останнього року курс відносно стабільний, але оператори, за звичкою, встановлюють свій курс, значно вищий за ринковий. Звичайно, коли клієнт купує тур вартістю кілька тисяч доларів, то різниця відчутна. Мені важко сказати, хто мав би врегулювати цю ситуацію. Гадаю, ініціатива мала б іти від турагенцій. Бо вони спілкуються безпосередньо з клієнтами. І саме агентам доводиться пояснювати людям, чому треба розраховуватись за зовсім іншим курсом, ніж у банку. До речі, відповідно до законодавства, туроператори взагалі не мають права називати ціни у валюті — лише у гривнях. У нас же у договорах вказують ціну у валюті з поміткою, що розрахунок відбувається у гривнях за курсом на момент оплати».
«Більшість клієнтів, які часто подорожують, уже змирились з таким курсом. Ті, хто звертається вперше, м’яко кажучи, дивуються. Були випадки, що мене навіть звинувачували у шахрайстві, — каже менеджер туристичної агенції Вікторія Тиміш. — Як нам пояснювали наші партнери, річ не лише у можливих коливаннях курсу. За придбання валюти на міжбанку оператори сплачують комісії, є також комісії за перерахування коштів стороні, що приймає. Усе це закладають у завищений курс. Хоча, як на мене, було б простіше, якби оператори ці витрати закладали у вартість туру, а не в курс. Бо справді клієнти часто почуваються обдуреними. Особливо, якщо мають лімітований бюджет на відпочинок, а через завищений курс виявляється, що на тисячу-дві гривень не вкладаються у бюджет. Зараз агенції і так втрачають клієнтів через те, що багато хто відмовляється від пакетних турів, а бронює проїзд і проживання самостійно на онлайн-ресурсах. Скажімо, якщо раніше відпочинок у Греції бронювали в основному через агентів, щоб не оформляти самостійно візи, то тепер ця проблема відпала. Тепер до нас все частіше звертаються лише для того, аби ми допомогли підібрати найвигідніші перельоти та забронювати прокат авто. Тому операторам варто бути лояльнішими до клієнтів і не відлякувати завищеним курсом».
На думку президента Української асоціації туристичних агенцій Антона Рудіча, проблеми не було б, якби ціни визначались у національній валюті, як того вимагає законодавство. «Зрозуміло, що операторам зручніше розраховувати ціни у валюті, адже саме у валюті йдуть розрахунки з готелями за кордоном. Коли курс постійно змінювався, треба було постійно перераховувати вартість турів у гривні, тому показували ціни в доларах. Зараз у нас курсова стабільність, тому особливої потреби показувати курс у валюті немає. Якби декларували у гривні, то у клієнта не було б питань, за яким внутрішнім курсом це розраховують і які ризики закладені у вартість, — каже Антон Рудіч. — Часто буває, що клієнт бачить вартість у доларах і хоче розрахуватись доларами. А так не можна. Відповідно, йому доводиться обмінювати долари на гривні за банківським курсом, а платити за тур уже виходячи із зовсім іншого курсу. Клієнтові це не вигідно. Звичайно, турагентам доводиться пояснювати, чому такий курс в операторів, але не думаю, що це велика проблема. Навряд чи хтось відмовлятиметься від поїздки через невигідний курс. Сподіваюсь, найближчим часом цю проблему врегулюють. Наскільки знаю, Антимонопольний комітет займався цим питанням, але не знаю, чим це закінчилось».
Власне, Антимонопольний комітет може застосувати санкції до операторів не стільки через те, що вони беруть курс зі стелі, скільки через те, що він завищений однаково. Адже якщо у провідних гравців курс змінюється синхронно, це може бути ознакою монопольної змови.
Коментар для «ВЗ»
Олексій Хмельницький, голова Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
Київське обласне територіальне відділення АМКУ за власною ініціативою проводить дослідження щодо дотримання учасниками ринку туроператорської діяльності законодавства про захист економічної конкуренції.
За результатами аналізу офіційних сайтів туроператорів Tez Tour, TUI, Join UP!, Coral Travel, Anex Tour, Pegas, TPG Відділенням встановлено, що курси валют зазначених туроператорів впродовж тривалого часу є завищеними у порівнянні з курсом НБУ. При цьому завищені на однаковий відсоток, що може свідчити про наявність у діях таких туроператорів можливих ознак порушення, передбаченого статтею 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання) та/або статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (поширення інформації, що вводить в оману). Наразі вищевказане дослідження триває. За результатами проведеного дослідження Відділенням буде вжито заходи, передбачені чинним законодавством.
Варто розрізняти
Туроператор — компанія, яка створює туристичний продукт: формує тури, бронює готелі, перельоти, організовує екскурсії тощо. Туроператором може бути лише юридична особа, яка має ліцензію на туристичну діяльність.
Турагент — юридична чи фізична особа, яка лише здійснює посередницькі послуги. Тобто продає тури, сформовані оператором. Турагенція не веде переговорів з готелями чи авіакомпаніями. Тому, бронюючи тур, звертайте увагу насамперед на туроператора.