Передплата 2024 «Добрий господар»

Антимонопольний в курсі, який в операторів курс?

Курс, за яким оператори розраховують вартість туру, в середньому на гривню вищий за банківський

Цього року бронювання турів на літо-2020 стартувало як ніколи рано. Долар та євро значно дешевші, ніж були торік, тож за ту саму суму у гривнях можна дозволити собі або кращий готель, або більше днів відпочинку. Однак, коли ви вже вибрали тур і хочете внести аванс, виявляється, що курс, за яким вам рахують вартість туру, суттєво відрізняється від того, за яким можна купити валюту у банку. Тож лише на різниці курсу оператори заробляють понад тисячу гривень на одній путівці.

Так само, як банки, туроперато­ри змінюють свій курс щодня. Ціка­во, що у трьох основних гравців рин­ку курси ідентичні — до копійки. Скажімо, за станом на 3 грудня, коли у банках мож­на було придбати долар по 24,05−24,25 грн, а євро по 26,65 і 26,70, Tez Tour, TUI та Coral Travel рахували долар по 25,16, а євро по 27,61 гривні. На копійку нижчий був курс у Pegas Touristik — 25,5 грн/до­лар та 27,6 грн/євро. Найнижчий курс був у Anex tour — 25,1 та 27,5 грн відповідно.

«Така ситуація виникла кілька років тому, коли були суттєві коливання кур­су. Туроператори купують валюту на між­банку. Були ситуації, коли вони взага­лі не могли купити валюту. Тобто гривні у них були, а для того, щоб розрахуватись з іноземними партнерами, не могли купи­ти валюту. В результаті виходило, що клі­єнт оплатив сьогодні у гривнях, коли курс був один, а оператор за кілька днів купу­вав валюту вже за значно вищим курсом. Відповідно, вони почали встановлюва­ти для клієнтів власні курси, які б покри­вали ризики, — каже директор Центру розвитку туризму Володимир Царук. — Однак впродовж останнього року курс відносно стабільний, але оператори, за звичкою, встановлюють свій курс, значно вищий за ринковий. Звичайно, коли клі­єнт купує тур вартістю кілька тисяч дола­рів, то різниця відчутна. Мені важко сказа­ти, хто мав би врегулювати цю ситуацію. Гадаю, ініціатива мала б іти від тураген­цій. Бо вони спілкуються безпосередньо з клієнтами. І саме агентам доводиться по­яснювати людям, чому треба розрахову­ватись за зовсім іншим курсом, ніж у бан­ку. До речі, відповідно до законодавства, туроператори взагалі не мають права на­зивати ціни у валюті — лише у гривнях. У нас же у договорах вказують ціну у валюті з поміткою, що розрахунок відбувається у гривнях за курсом на момент оплати».

«Більшість клієнтів, які часто подоро­жують, уже змирились з таким курсом. Ті, хто звертається вперше, м’яко кажу­чи, дивуються. Були випадки, що мене на­віть звинувачували у шахрайстві, — каже менеджер туристичної агенції Вікторія Тиміш. — Як нам пояснювали наші парт­нери, річ не лише у можливих коливаннях курсу. За придбання валюти на міжбан­ку оператори сплачують комісії, є також комісії за перерахування коштів сторо­ні, що приймає. Усе це закладають у за­вищений курс. Хоча, як на мене, було б простіше, якби оператори ці витрати за­кладали у вартість туру, а не в курс. Бо справді клієнти часто почуваються обду­реними. Особливо, якщо мають лімітова­ний бюджет на відпочинок, а через зави­щений курс виявляється, що на тисячу-дві гривень не вкладаються у бюджет. Зараз агенції і так втрачають клієнтів через те, що багато хто відмовляється від пакетних турів, а бронює проїзд і проживання са­мостійно на онлайн-ресурсах. Скажімо, якщо раніше відпочинок у Греції броню­вали в основному через агентів, щоб не оформляти самостійно візи, то тепер ця проблема відпала. Тепер до нас все час­тіше звертаються лише для того, аби ми допомогли підібрати найвигідніші пере­льоти та забронювати прокат авто. Тому операторам варто бути лояльнішими до клієнтів і не відлякувати завищеним кур­сом».

На думку президента Української асоціації туристичних агенцій Антона Рудіча, проблеми не було б, якби ціни ви­значались у національній валюті, як того вимагає законодавство. «Зрозуміло, що операторам зручніше розраховувати ціни у валюті, адже саме у валюті йдуть розра­хунки з готелями за кордоном. Коли курс постійно змінювався, треба було постій­но перераховувати вартість турів у гривні, тому показували ціни в доларах. Зараз у нас курсова стабільність, тому особливої потреби показувати курс у валюті немає. Якби декларували у гривні, то у клієнта не було б питань, за яким внутрішнім курсом це розраховують і які ризики закладені у вартість, — каже Антон Рудіч. — Часто бу­ває, що клієнт бачить вартість у доларах і хоче розрахуватись доларами. А так не можна. Відповідно, йому доводиться об­мінювати долари на гривні за банківським курсом, а платити за тур уже виходячи із зовсім іншого курсу. Клієнтові це не вигід­но. Звичайно, турагентам доводиться по­яснювати, чому такий курс в операторів, але не думаю, що це велика проблема. Навряд чи хтось відмовлятиметься від по­їздки через невигідний курс. Сподіваюсь, найближчим часом цю проблему врегу­люють. Наскільки знаю, Антимонополь­ний комітет займався цим питанням, але не знаю, чим це закінчилось».

Власне, Антимонопольний комітет може застосувати санкції до операторів не стільки через те, що вони беруть курс зі стелі, скільки через те, що він завище­ний однаково. Адже якщо у провідних гравців курс змінюється синхронно, це може бути ознакою монопольної змови.

Коментар для «ВЗ»
Олексій Хмельницький, голова Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України

Київське обласне територіальне відділення АМКУ за власною ініціативою проводить дослідження щодо дотримання учасниками ринку туроператорської діяльності законодавства про захист економічної конкуренції.

За результатами аналізу офіційних сайтів туроператорів Tez Tour, TUI, Join UP!, Coral Travel, Anex Tour, Pegas, TPG Відділенням встановлено, що курси валют зазначених туроператорів впродовж тривалого часу є завищеними у порівнянні з курсом НБУ. При цьому завищені на однаковий відсоток, що може свідчити про наявність у діях таких туроператорів можливих ознак порушення, передбаченого статтею 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання) та/або статтею 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (поширення інформації, що вводить в оману). Наразі вищевказане дослідження триває. За результатами проведеного дослідження Відділенням буде вжито заходи, передбачені чинним законодавством.

Варто розрізняти

Туроператор — компанія, яка створює ту­ристичний продукт: формує тури, бронює готе­лі, перельоти, організовує екскурсії тощо. Туро­ператором може бути лише юридична особа, яка має ліцензію на туристичну діяльність.

Турагент — юридична чи фізична особа, яка лише здійснює посередницькі послуги. Тобто продає тури, сформовані оператором. Турагенція не веде переговорів з готелями чи авіакомпаніями. Тому, бронюючи тур, звер­тайте увагу насамперед на туроператора.

Схожі новини