Безвідсоткових кредитів більше не буде!
За приховування справжньої їх вартості й надто дрібний шрифт у договорах банкам тепер загрожують штрафи
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/398434/kredyt.jpg)
Якщо вам обіцяли кредит під 0% річних, а насправді стягнули чималі комісійні чи змусили оформити кредитну картку разом із зарплатною, можете скаржитись до Національного банку України (НБУ). Верховна Рада ухвалила зміни до низки законів, які стосуються захисту прав споживачів фінансових послуг. Як повідомив голова НБУ Яків Смолій, за минулий рік до Нацбанку надійшло понад 13 тисяч скарг щодо порушення прав споживачів. Однак жоден банк так і не вдалося притягнути до відповідальності — не було механізму. Тепер у законодавстві чітко визначено, що банки не мають права робити, а також передбачені санкції за порушення.
Одна з найбільших проблем, з якими стикаються споживачі, — приховування реальної вартості послуг. Тепер до загальних витрат за споживчим кредитом включають усі витрати споживача, в тому числі додаткові та супутні послуги третіх осіб. Тобто йдеться не лише про комісії, плату за відкриття рахунку, а й, скажімо, про вартість страхування (наприклад, однією з умов придбання авто у кредит є оформлення КАСКО). А щоб клієнтам було зручно читати договір та додатки до нього, усі ці документи мають бути надруковані читабельним шрифтом (14 кеглем).
«Номінальні відсоткові ставки по кредитах можуть дуже суттєво відрізнятися від ефективних. Особливо це стосується споживчих та готівкових кредитів, де банки часто використовують дуже низьку номінальну відсоткову ставку — паралельно з досить високими щомісячними та/або разовими комісіями, — пояснює директор департаменту аналітики компанії „Простобанк Консалтинг“ Володимир Паюк. — За нашими даними, на кінець вересня цього року середня номінальна ставка за готівковими кредитами на 1 рік становила 19,05% річних, у той час як середня ефективна ставка, яка включає всі разові і щомісячні комісії, була на рівні 72,37%! Цілком можливо, що коли банки будуть розміщати у рекламних буклетах розмір ефективної ставки, якась частина людей відмовиться від оформлення таких кредитів».
Нав’язувати додаткові послуги банкам тепер теж заборонено. Наприклад, під час відкриття рахунку у державному банку, на який мали приходити «дитячі» гроші, мені добровільно-примусово «впихнули» поліс на страхування майна. Коштував він смішні 20 гривень, тож простіше було заплатити, ніж пояснювати, що формально я не є власником ані рухомого, ані нерухомого майна. Але ж таких клієнтів — тисячі! Тепер на це також можна поскаржитись у НБУ. Якщо ж певні банківські послуги все-таки потребують оформлення страховки, нотаріального посвідчення чи оцінки майна, банк не має права нав’язувати конкретних страховиків чи нотаріусів.
Нерідко буває, що на звичайні зарплатні картки банки підключають кредитний ліміт без згоди клієнта. Інколи його навіть про це не повідомляють. І людина випадково може залізти в мінус, а потім змушена сплачувати відсотки, а часом ще й пеню… Тепер за таку самодіяльність банкам також загрожує штраф.
Ще одна поширена проблема — поручительство за кредитом. Буває, телефонують з банку і питають, чи ви знаєте такого-то, чи справді він працює там-то. І ствердної відповіді часом вистачає, аби вас… вписали як поручителя. А інколи людина дізнається, що вона є поручителем особи, якої в очі не бачила! Однак тепер за неналежну оцінку позичальника, а також за обробку ваших персональних даних без вашої згоди (особливо, якщо їх передали колекторам), банк нестиме відповідальність. Більше того, за словами головного редактора Prostopravo.com.ua Катерини Гутгарц, аби записати особу у поручителі, потрібна не просто згода, а підпис під договором поруки.
«Наскільки виграють від нововведень споживачі? Залежить від того, як буде реалізована на практиці функція захисту прав НБУ. Як здійснюватимуть перевірки за скаргами споживачів, як накладатимуть фінансові санкції та вживатимуть заходів впливу на порушників, — каже Катерина Гутгарц. — Штрафні санкції за порушення прав споживачів встановлено у розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів (від 5100 до 10 200 грн), за деякі — від 500 до 800 (від 8500 до 13 600 грн), тож накладення такого штрафу на банк буде відчутним, тільки якщо матиме системний, а не поодинокий характер. На жаль, права споживачів банківських та фінансових послуг сьогодні порушуються досить часто, а самі споживачі далеко не завжди звертаються до відповідних органів (у тому числі судових) по захист порушеного права».
Куди скаржитись?
Якщо банки порушують ваші права споживача, уже зараз можна звернутись з письмовою скаргою до НБУ (надіслати паперовим листом). До кінця року на сайті Нацбанку має з’явитись спеціальна форма, тож скарги можна буде подавати онлайн. Крім того, в НБУ має запрацювати call-центр, через який можна буде не лише подати скаргу, а й отримати консультацію.