Передплата 2024 «Добре здоров’я»

Резонансні трансформатори

  • 18.08.2015, 10:00
  • 5 883

Що ще стане засобом перешкоджання роботі «Укренерго»?

Внесення змін до Інвестпрограми ДП «НЕК «Укренерго» на 2015 рік та її реалізація викликали неабиякий ажіотаж у суспільстві. Ця тема стала об’єктом не лише жвавих обговорень, але й спекуляцій. На адресу «Укренерго» звучать звинувачення, які дуже часто не мають нічого спільного із реальним станом речей. Насамперед, йдеться про висловлювання представників законодавчої гілки влади, які мають стосунок до паливно-енергетичного комплексу. Саме тому Західна електроенергетична система, яка є відокремленим підрозділом компанії, змушена висловити свою позицію і навести кілька фактів, про які шановні депутати чомусь не згадують під час оприлюднення своїх необ’єктивних суджень.

Висловлювання колишніх енергетиків, а зараз депутатів, відверто дивують. Активне відстоювання «державних» інтересів у галузі енергетики окремими представниками Верховної Ради більше схоже на піар-кампанію для формування власного іміджу. А штучно створений ажіотаж навколо теми заміни автотрансформаторів, спрямований не на захист інтересів країни, а на перешкоджання роботі «Укренерго».

Раніше усі кошти, що передбачалися для галузі, йшли на розвиток та модернізацію теплових електростанцій, які належать наближеним до «відомої сім’ї» особам. Натомість фінансування державної компанії «Укренерго» проводилось за залишковим принципом. Незважаючи на це, були опрацьовані та підготовлені відповідні проекти щодо реконструкції та модернізації підстанцій. І хоча щорічний перегляд цих проектів та проведення відповідних експертних оцінок потребують додаткових коштів, їх реалізація була відкладена на роки.

З 2010 по 2015 роки у Західній енергосистемі був проведений комплекс робіт щодо заміни енергообладнання. Було здійснено заміну 78 вимикачів різних класів напруги від 6 до 750 кВ, 3 акумуляторних батарей та 17 щитів постійного струму. Замінено 362 трансформатори струму та напруги, а також 120 морально застарілих розрядників на обмежувачі перенапруг. Натомість, за цей же час замінено лише 2 фази автотрансформатора 750 кВ на ПС «Західноукраїнська», яка є найбільшою вузловою підстанцією Західного регіону. Факт реалізації у Західній ЕС лише одного проекту щодо заміни автотрансформатора протягом п’яти років пояснює плани на заміну 5 автотрансформаторів протягом 2015-2016 років. Крім того, відповідно до Інвестпрограми, у 2015-2016 роках Західна ЕС планує замінити частину морально застарілого та фізично зношеного обладнання. В планах провести заміну 14 вимикачів різних класів напруги від 6 до 330 кВ, 32 роз’єднувачів, напругою від 35 до 750 кВ, 3 акумуляторних батарей та 103 вимірювальних трансформаторів.

Тема заміни трансформаторів викликала резонанс та хвилю закидів від окремих депутатів. Один із таких закидів стосувався автотрансформатора на ПС «Мукачеве», який «уже декілька років лежить законсервований». Справді, автотрансформатор АТ-4 був закуплений ще у 2011 році. Проте намагання підприємства реалізувати проект щодо його встановлення були безуспішними. Лише зараз керівництву «НЕК «Укренерго» вдалося домогтися внесення змін до Інвестпрограми та передбачення коштів на реалізацію важливих для компанії проектів. Зокрема тих, які стосуються заміни автотрансформаторів та іншого застарілого енергообладнання, а також проекту щодо встановлення та введення в експлуатацію автотрансформатора на ПС «Мукачеве». Однак, у змінах до Інвестпрограми шановні депутати побачили лише заміну автотрансформаторів, проігнорувавши факт передбачення коштів на встановлення АТ-4. Звинувачуючи «Укренерго» у небажанні монтувати і підключати даний трансформатор, вони забувають пояснити чому мовчали протягом тих 4 років, поки трансформатор лежав на підстанції, чому не посприяли вирішенню цієї проблеми?

Так чи інакше, завдяки принциповій позиції керівництва компанії, роботи щодо встановлення АТ-4 розпочнуться ще цього року. Приєднання автотрансформатора забезпечить надійне електропостачання споживачів Закарпатського енерговузла та експорт електроенергії з «острова Бурштинської ТЕС» до країн Європейського союзу. Введення його в експлуатацію дозволить уникнути знеструмлення населення у зимовий період, а влітку дасть змогу проводити планові ремонтні роботи без погіршення надійності живлення споживачів. Гостра необхідність приєднання АТ-4 полягає в тому, що функціонуючий на підстанції АТ-3 перебуває у незадовільному технічному стані. Зокрема, система охолодження при значних навантаженнях та в умовах високих температур навколишнього середовища не забезпечує належний температурний режим роботи, що призводить до необхідності додаткового охолодження радіаторів струменем води. А незадовільний стан магнітної системи АТ-3 спричиняє збільшення втрат електроенергії. Аварійне вимкнення АТ-3 призведе до значного зниження напруги у Закарпатському енерговузлі і вимкнення споживачів, у результаті спрацювання протиаварійної автоматики на підстанціях 110 кВ ПАТ «Закарпаттяобленерго». Унаслідок цього буде майже повністю знеструмлено такі населені пункти, як Ужгород, Мукачеве, Тересва, Страбичево, Батєво. Крім того, вихід із ладу цього автотрансформатора створить складну ситуацію із значним завантаженням транзитної мережі 220 кВ, а наступне аварійне вимкнення двоколової повітряної лінії 220 кВ «Бурштинська ТЕС — Стрий» чи «Стрий — Мукачеве» може призвести до «погашення» не лише значної частини мережі «острова Бурштинської ТЕС», а й частини мережі Угорської енергосистеми, прилеглої до шин 220 кВ підстанції «Мукачеве».

Ще одним питанням, з приводу якого звучать закиди щодо непрозорості роботи компанії, є вплив її діяльності на тарифи для кінцевих споживачів. Можемо стверджувати, що запропонована конкретними депутатами формула розрахунку ціни є некоректною. Обґрунтовуючи свої думки, вони маніпулюють даними, які переважно мають надуманий характер, а підтвердити їх чи спростувати може лише НКРЕКП. Зокрема, заява щодо зростання загального тарифу на 10%, який героїчно зупинили «депутати, журналісти та громадськість», опирається на суб’єктивну оцінку обсягу продажу електроенергії на оптовому ринку до кінця 2015 року та кількісний коефіцієнт зростання оптово-роздрібної ціни, у зв’язку із збільшенням дотацій, що у конкретному випадку є помилковим. Окрім того, якщо говорити про заміну автотрансформаторів як інвестиційний проект, то варто розглядати весь термін його здійснення з наслідками в макросередовищі, як то зменшення втрат в мережі та відповідне зниження тарифу в перспективі.

Західна ЕС наполегливо працюватиме для забезпечення надійного функціонування енергосистеми Західного регіону, незважаючи на закиди чи всілякі перешкоджання роботі компанії. Ставши на шлях змін, під головуванням нового керівництва, робитимемо усе від нас залежне, аби транспортування електроенергії від генеруючих об’єктів до об’єктів споживання було максимально якісним та надійним.

Ярослав Данилюк — заступник директора ДП «НЕК «Укренерго» — директор Західної ЕС,

Віталій Федун — заступник директора — головний диспетчер Західної ЕС,

Петро Чорнописький — заступник директора — головний інженер Західної ЕС,

Олексій Яцентюк — заступник директора із забезпечення діяльності,

Ярослав Яворський — заступник директора по інформаційних технологіях,

Роман Карпук — заступник директора з економіки та фінансів,

Мар’ян Васечко — заступник директора з капітального будівництва,

Юрій Кучерепа — заступник директора з охорони праці та екологічних питань,

Іван Шимечко — голова Первинної профспілкової організації Західної ЕС,

Віктор Хомин — заступник головного інженера Західної ЕС.

Схожі новини