Передплата 2024 ВЗ

Росія викрадає в Криму твори живопису та музейні цінності

Після приєднання Криму до Росії в 2014 році влада порушила питання про передачу галереї в «республіканську власність»

Українські і світові ЗМІ вже багато разів писали про те, що російські музеї забиті раритетними експонатами, які раніше належали музеям України та інших країн так званого СНД, вивезені під час СРСР, а також і експонатами з країн Європи, які були пограбовані під час Другої світової війни. Крім того, відділи археології Ермітажу та багатьох інших музеїв заповнені експонатами, які знайдені під час археологічних розкопок в Криму та в інших регіонах.

Така ж грабіжницька практика продовжується російською владою і зараз. Археологи щороку проводять розкопки, більшість знахідок яких переправляється в Росію, а в Криму, що супроводжується гучною рекламою, залишаються тільки крихти.

Росія не гребує різними комбінаціями з вивезення цінних експонатів і з інших музеїв. Наприклад, блогер з Феодосії Армен Хачатуров звернув увагу на те, як влада поводиться з картинами Івана Айвазовського та його будинком в місті, який він заповідав жителям Феодосії.

Як відомо, в 1880 році художник відкрив у своєму будинку виставковий зал. Він виставляв в ньому свої картини, які не повинні були покинути Феодосію. Цей рік офіційно вважається роком створення картинної галереї Феодосії, яку художник заповів рідному місту.

Текст заповіту Айвазовського був такий: «Моє щире бажання, щоб будинок моєї картинної галереї в місті Феодосії з усіма в ній картинами, статуями й іншими творами мистецтва, що знаходяться в цій галереї, становили повну власність міста Феодосії, і в пам'ять про мене, Айвазовського, заповідаю галерею місту Феодосії, моєму рідному місту».

Зараз галерея майже рік закрита на ремонт. А що відбувається з дорогоцінними картинами мариніста зі світовим ім’ям?

Після приєднання Криму до Росії в 2014 році влада порушила питання про передачу галереї в «республіканську власність». Тоді вірменська громада Криму дуже обурилася, а жителі Феодосії вказували на заповіт Айвазовського, який було встановлено на фасаді його галереї. Влада відступила.

Блогер згадує, що потім відреставрували фасад галереї, але року не минуло, як він потріскався, а підвали музею затоплені водою. Тепер це вже навіть не реставрація, а капітальний ремонт будівлі. Підняли на три метри дах над головною будівлею, повністю збили щойно відреставрований фасад. Галерея затягнута сіткою, за якою йдуть роботи, чути шум відбійного молотка і незрозуміла мова будівельників.

Туристи, які планували цього літа відвідати галерею великого мариніста, знизують плечима, бо до Феодосії заради неї і їхали. Але тепер можуть, щонайбільше, сфотографуватися біля пам'ятника Айвазовському на тлі зеленої сітки, що прикриває будівництво.

А що ж картини великого мариніста? Де вони?

По місту ходили чутки про те, що кілька картин влада мала намір вивезти, ніби на виставки в кілька міст Росії. Потім розмови набридли всім і стихли. Пізніше було оголошено, що картини перевезли в сусідню будівлю, яка теж ремонтується, до речі, і що вони там під охороною. І раптом… в Севастополі на виїзній виставці відвідувачі бачать шість картин Айвазовського.

Міська влада пояснила це дивним чином: «Майже жодна картина великого мариніста не покинула галерею на час ремонту. Виняток — шість робіт Івана Костянтиновича, планово передані Музею оборони Севастополя за укладеним контрактом. Виїзна виставка так і називається «Айвазовський і Севастополь», — кажуть чиновники. Майже жодна? Про шість картин феодосійці вже знають, але ж вони не знають, що з іншими картинами?

Пізніше в Феодосії циркулювали балачки про те, що роботи Айвазовського будуть «гастролювати» під час ремонту галереї в російських містах. І тут для містян виникає багато питань. А чи повернуться вони у Феодосію після ремонту? І якщо повернуться, то чи не будуть це копії?

«Адже злі язики вже давно говорили, що частина робіт в картинній галереї давно замінена копіями, а оригінали продані за кордоном. І дрібні роботи — так, можливо, — вважає блогер. — Але батальні полотна розміром 6−9 метрів — як їх вивезти і продати? Відразу ж правда випливе. Тим більше, що картини ці дуже дорого коштують. Якщо з'явиться щось з колекції феодосійської картинної галереї на закордонному аукціоні — буде скандал. Але ж можна не продавати на аукціоні, зазначає блогер, а, поки картина на виїзній виставці, взяти її — і підмінити. Ви ось, наприклад, не мистецтвознавець, правда? Ви ж не зможете відрізнити картину відомого мариніста від хорошої її підробки? І ніхто, крім фахівців, не зможе…».

Тим більше, що картинами Айвазовського в світі активно торгують. Де вони взялися? За даними каталогів в червні 2009 року аукціон Christie's продав дві невеликі марини Айвазовського (за £ 32 тис. і £ 49 тис.), два великих полотна (за £ 421 тис. і £ 337 тис.). А у 2020 році картину «Неаполітанська затока» продали на торгах Sotheby's за 2,9 млн доларів. Оціночна вартість лота була перевищена більш ніж у два рази.

Жителі Феодосії дорожать своєю визначною пам’яткою — будинком Айвазовського і його картинами. Для цього є всі підстави. Ованес Айвазян народився в Феодосії в 1817 році. Його батько Геворк переїхав до Криму з-під Львова, де сім'я жила довгий час. Коли Ованес підріс і виявив талант у живописі, його відправили вчитися в Петербург, до Імператорської академії мистецтв. Пізніше відправили на стажування до Італії. Він багато поїздив по Європі, а потім повернувся до Феодосії. Художник був нагороджений багатьма орденами і отримав чин дійсного таємного радника, що відповідало званню адмірала. У 1864 році йому було надане спадкове дворянство. Своїм домом він вважав Феодосію.

Айвазян був ініціатором будівництва залізної дороги «Феодосія — Джанкой» в 1892 році. Він подарував місту 50 тисяч відер води на добу, відкривши свій фонтан. Зараз фонтан вже не працює, тому феодосійці прагнуть будь-що зберегти пам'ять про свого всесвітньо відомого містянина, який зробив для Феодосії так багато. І якщо в місті не буде його галереї чи його картин, то і туристам тут нічого робити.

Схожі новини