Реанімаційна палата у повітрі
Про специфіку роботи першого українського «повітряного спецназу» на борту медичного гвинтокрила Airbus Helicopters Н145
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/446279/helikopter3b16e00f-746a-48f6-890d-6f96f24efe8c.jpg)
Їхній робочий день стартує разом зі сходом сонця. Саме тоді бригада аеромедиків та пілотів заступила на свою почесну варту. До складу команди з аеромедичної допомоги входять перший пілот (він же командир судна), копілот (іншими словами, другий пілот), лікар, фельдшер з медицини невідкладних станів та лікар-анестезіолог. Аеромедична бригада летить туди, де ситуація не терпить зволікання.
Гвинтокрил може «зависати» над горами чи водоймою, у той час рятувальники підніматимуть потерпілого на борт. Вилітати у важкодоступні регіони, скажімо, за травмованими туристами. По суті, це реанімаційна палата у повітрі, де підтримуються життєві показники пацієнта.
Щоб стати медиком у підрозділі аеромедичної евакуації, лікарі та фельдшери з медицини невідкладних станів проходили конкурсний відбір. Згодом пройшли курс зі спеціалізованих реанімаційних заходів. Зважаючи на вищі звання, кваліфікацію та умови роботи, їхня заробітна плата вища, ніж у, скажімо, лікаря з медицини невідкладних станів лінійної бригади.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/11/helikopter_6AD851B1-8497-4572-864A-7F6DD4EDFD68.jpg)
Про особливості роботи медиків у повітрі наша кореспондентка поговорила з керівником аеромедичного підрозділу ЛОЦЕМД МК, лікарем з медицини невідкладних станів Володимиром Ананєвичем.
— Пане Володимире, розкажіть, яким обладнанням оснащений гелікоптер? Чи схоже воно із тим обладнанням, яке є в машинах швидкої допомоги?
— Медичне обладнання гелікоптера відповідає обладнанню реанімобіля швидкої допомоги класу С: проводимо моніторинг життєвих показників, дефібриляцію серця, маємо corpuls — спеціальний апарат для відновлення та стабілізації серцевого ритму у пацієнтів. Робимо кардіограми, в наявності апарат ШВЛ, який дозволяє перевозити пацієнтів із порушенням чи зупинкою дихання.
— Із якими випадками зазвичай доводиться стикатися?
— Усі наші пацієнти — люди у вкрай важкому стані. В основному це інфарктні, інсультні хворі, щодо яких дуже важливим є дотримання так званої золотої години, — аби пацієнт протягом 60 хвилин потрапив у спеціалізований стаціонар, де йому нададуть увесь необхідний спектр послуг. Також це пацієнти із множинними переломами хребта чи кінцівок, шиї, постраждалі у складних ДТП. У нашій практиці були доставки повітрям вагітних у перинатальний центр із загрозою передчасних пологів.
— Чи були особливі моменти, коли вам, медикам, наверталися сльози радості на очі?
— Радіємо кожного разу, коли вдається запустити серце, яке перестало битися. Тішимося, як із нашою допомогою ковідний хворий зробив вдих й отримав кисень. Та особлива радість переповнює, коли доставляємо до лікарень наших найменших пацієнтів — дітей.
/wz.lviv.ua/images/articles/2021/11/helikopter_63F0913A-E31A-4463-90D2-1747B26F9510.jpg)
— Наскільки маленьких пацієнтів доводилося транспортувати?
— Дітей перевозимо часто. Це була і доставка до 8-ї клінічної лікарні дівчинки, яка запхала ручку в січкарню, отримавши травматичну ампутацію пальчиків. На щастя, дівчинці врятували їх усі. Ми цю взаємодію називаємо ланцюжком, що рятує життя. Було також перевезення немовляти із Кам’янки-Бузької ЦРЛ із судомним синдромом у дитячу міську лікарню Львова. А ще оперативно доставили 9-місячну пацієнтку ОХМАТДИТу із тетрадою Фалло у Київський центр дитячої кардіології і кардіохірургії. Часто транспортуємо вагітних жінок, які потребують негайного медичного втручання. Виходить, що малюки літають, ще навіть не народившись. Про них можна сказати, що в небі вони були раніше, ніж на землі.
— Хто із дорослих пацієнтів запам’ятався найбільше?
— Цікавим та водночас важким був випадок, коли ми забирали травмованих із ДТП на Радехівщині. Чоловіка вирізали із понівеченого авто, у нього була важка травма голови та множинні переломи. За лічені хвилини ми доставили його у Лікарню швидкої допомоги міста Львова, після чого одразу повернулися по жінку з того ж ДТП. Її життєві функції у кареті «швидкої» тим часом підтримували медики підрозділу медицини катастроф станції «Буськ». Сідали прямо посеред автомобільної дороги, забрали пацієнтку до себе на борт, і уже за 10 хвилин вона була у Львові в лікарні, де нею зайнялися фахівці: нейрохірурги, травматологи, хірурги.
Запам’ятався випадок, коли небом екстрено перевозили матір чотирьох дітей, жительку міста Дрогобича. Її у клініку Львова транспортували із діагнозом «Атеросклероз та тромбоз магістральної артерії». Якщо такі пацієнти у найближчі 4−6 годин не отримують спеціалізованої медичної допомоги, втрачають кінцівки і стають інвалідами на все життя.
— Скільки часу зайняла операція з транспортування саме цієї мами з Дрогобича до Львова?
— 15 хвилин пішло на дорогу зі Львова до Дрогобича та стільки ж — у зворотний бік. Каретою швидкої допомоги на цю відстань довелось би затратити 2−2,5 години в один бік.
— З яких саме спеціалістів складається ваша команда аеромедиків?
— Маємо п’ять команд. У нашому складі є п’ятеро лікарів, чотири фельдшери та анестезист.
Коментар для «ВЗ»
Андрій Васько, генеральний директор Львівського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф
— Із чого та коли розпочалася робота аеромедичної служби на Львівщині?
— Цим історичним днем є 1 квітня 2021 року. Це пілотний проєкт, і «першопрохідцями» є львівські медики.
Це спільний проєкт Міністерства внутрішніх справ та Міністерства охорони здоров’я. Для його реалізації було виділено сучасний гелікоптер, який базується на території аеропорту «Ягеллон», що поблизу Городка.
Спочатку у нашому розпорядженні був багатоцільовий Eurocopter EC 145 служби ДСНС України, яким вилітали на допомогу із початку квітня і до кінця травня. У жовтні на «Ягеллон» прибув Airbus Helicopters H145 від Нацполіції. Тепер можемо вилітати не лише на територію Львівської області, а й у Закарпатську, Івано-Франківську, Волинську, Рівненську, Тернопільську та Чернівецьку. На початку жовтня повітрям транспортували у Київ немовля із вродженою вадою серця. Також вертоліт вилітатиме за донорськими органами для реципієнтів.
За цей час було транспортовано 35 пацієнтів у тяжкому стані до спеціалізованих клінік.
— Чи інші області України теж мають власні служби аеромедичної допомоги?
— Наразі такі служби є тільки у двох містах України: у Львові та із 1 травня 2021 року до пілотного проєкту приєдналася Київщина. Згодом по всій території України працюватимуть понад чотири десятки гелікоптерів. З них 21 — моделі Н225, які є найбільшими вертольотами у світі.
— Пілоти — колишні військові льотчики?
— Не всі, частина з них — працівники цивільної авіації. Усі вони пройшли відповідне навчання від компанії Аirbus.
Читайте також: Жителі Львівщини потерпають від нестачі йоду