Реанімаційна палата у повітрі
Про специфіку роботи першого українського «повітряного спецназу» на борту медичного гвинтокрила Airbus Helicopters Н145
Їхній робочий день стартує разом зі сходом сонця. Саме тоді бригада аеромедиків та пілотів заступила на свою почесну варту. До складу команди з аеромедичної допомоги входять перший пілот (він же командир судна), копілот (іншими словами, другий пілот), лікар, фельдшер з медицини невідкладних станів та лікар-анестезіолог. Аеромедична бригада летить туди, де ситуація не терпить зволікання.
Гвинтокрил може «зависати» над горами чи водоймою, у той час рятувальники підніматимуть потерпілого на борт. Вилітати у важкодоступні регіони, скажімо, за травмованими туристами. По суті, це реанімаційна палата у повітрі, де підтримуються життєві показники пацієнта.
Щоб стати медиком у підрозділі аеромедичної евакуації, лікарі та фельдшери з медицини невідкладних станів проходили конкурсний відбір. Згодом пройшли курс зі спеціалізованих реанімаційних заходів. Зважаючи на вищі звання, кваліфікацію та умови роботи, їхня заробітна плата вища, ніж у, скажімо, лікаря з медицини невідкладних станів лінійної бригади.
Про особливості роботи медиків у повітрі наша кореспондентка поговорила з керівником аеромедичного підрозділу ЛОЦЕМД МК, лікарем з медицини невідкладних станів Володимиром Ананєвичем.
— Пане Володимире, розкажіть, яким обладнанням оснащений гелікоптер? Чи схоже воно із тим обладнанням, яке є в машинах швидкої допомоги?
— Медичне обладнання гелікоптера відповідає обладнанню реанімобіля швидкої допомоги класу С: проводимо моніторинг життєвих показників, дефібриляцію серця, маємо corpuls — спеціальний апарат для відновлення та стабілізації серцевого ритму у пацієнтів. Робимо кардіограми, в наявності апарат ШВЛ, який дозволяє перевозити пацієнтів із порушенням чи зупинкою дихання.
— Із якими випадками зазвичай доводиться стикатися?
— Усі наші пацієнти — люди у вкрай важкому стані. В основному це інфарктні, інсультні хворі, щодо яких дуже важливим є дотримання так званої золотої години, — аби пацієнт протягом 60 хвилин потрапив у спеціалізований стаціонар, де йому нададуть увесь необхідний спектр послуг. Також це пацієнти із множинними переломами хребта чи кінцівок, шиї, постраждалі у складних ДТП. У нашій практиці були доставки повітрям вагітних у перинатальний центр із загрозою передчасних пологів.
— Чи були особливі моменти, коли вам, медикам, наверталися сльози радості на очі?
— Радіємо кожного разу, коли вдається запустити серце, яке перестало битися. Тішимося, як із нашою допомогою ковідний хворий зробив вдих й отримав кисень. Та особлива радість переповнює, коли доставляємо до лікарень наших найменших пацієнтів — дітей.
— Наскільки маленьких пацієнтів доводилося транспортувати?
— Дітей перевозимо часто. Це була і доставка до 8-ї клінічної лікарні дівчинки, яка запхала ручку в січкарню, отримавши травматичну ампутацію пальчиків. На щастя, дівчинці врятували їх усі. Ми цю взаємодію називаємо ланцюжком, що рятує життя. Було також перевезення немовляти із Кам’янки-Бузької ЦРЛ із судомним синдромом у дитячу міську лікарню Львова. А ще оперативно доставили 9-місячну пацієнтку ОХМАТДИТу із тетрадою Фалло у Київський центр дитячої кардіології і кардіохірургії. Часто транспортуємо вагітних жінок, які потребують негайного медичного втручання. Виходить, що малюки літають, ще навіть не народившись. Про них можна сказати, що в небі вони були раніше, ніж на землі.
— Хто із дорослих пацієнтів запам’ятався найбільше?
— Цікавим та водночас важким був випадок, коли ми забирали травмованих із ДТП на Радехівщині. Чоловіка вирізали із понівеченого авто, у нього була важка травма голови та множинні переломи. За лічені хвилини ми доставили його у Лікарню швидкої допомоги міста Львова, після чого одразу повернулися по жінку з того ж ДТП. Її життєві функції у кареті «швидкої» тим часом підтримували медики підрозділу медицини катастроф станції «Буськ». Сідали прямо посеред автомобільної дороги, забрали пацієнтку до себе на борт, і уже за 10 хвилин вона була у Львові в лікарні, де нею зайнялися фахівці: нейрохірурги, травматологи, хірурги.
Запам’ятався випадок, коли небом екстрено перевозили матір чотирьох дітей, жительку міста Дрогобича. Її у клініку Львова транспортували із діагнозом «Атеросклероз та тромбоз магістральної артерії». Якщо такі пацієнти у найближчі 4−6 годин не отримують спеціалізованої медичної допомоги, втрачають кінцівки і стають інвалідами на все життя.
— Скільки часу зайняла операція з транспортування саме цієї мами з Дрогобича до Львова?
— 15 хвилин пішло на дорогу зі Львова до Дрогобича та стільки ж — у зворотний бік. Каретою швидкої допомоги на цю відстань довелось би затратити 2−2,5 години в один бік.
— З яких саме спеціалістів складається ваша команда аеромедиків?
— Маємо п’ять команд. У нашому складі є п’ятеро лікарів, чотири фельдшери та анестезист.
Коментар для «ВЗ»
Андрій Васько, генеральний директор Львівського обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф
— Із чого та коли розпочалася робота аеромедичної служби на Львівщині?
— Цим історичним днем є 1 квітня 2021 року. Це пілотний проєкт, і «першопрохідцями» є львівські медики.
Це спільний проєкт Міністерства внутрішніх справ та Міністерства охорони здоров’я. Для його реалізації було виділено сучасний гелікоптер, який базується на території аеропорту «Ягеллон», що поблизу Городка.
Спочатку у нашому розпорядженні був багатоцільовий Eurocopter EC 145 служби ДСНС України, яким вилітали на допомогу із початку квітня і до кінця травня. У жовтні на «Ягеллон» прибув Airbus Helicopters H145 від Нацполіції. Тепер можемо вилітати не лише на територію Львівської області, а й у Закарпатську, Івано-Франківську, Волинську, Рівненську, Тернопільську та Чернівецьку. На початку жовтня повітрям транспортували у Київ немовля із вродженою вадою серця. Також вертоліт вилітатиме за донорськими органами для реципієнтів.
За цей час було транспортовано 35 пацієнтів у тяжкому стані до спеціалізованих клінік.
— Чи інші області України теж мають власні служби аеромедичної допомоги?
— Наразі такі служби є тільки у двох містах України: у Львові та із 1 травня 2021 року до пілотного проєкту приєдналася Київщина. Згодом по всій території України працюватимуть понад чотири десятки гелікоптерів. З них 21 — моделі Н225, які є найбільшими вертольотами у світі.
— Пілоти — колишні військові льотчики?
— Не всі, частина з них — працівники цивільної авіації. Усі вони пройшли відповідне навчання від компанії Аirbus.
Читайте також: Жителі Львівщини потерпають від нестачі йоду