Не можна на беззаконня відповідати авторитаризмом
Під час конституційної кризи Захід і демократична опозиція закликають президента діяти правовими інструментами
Не встигли українці переварити результати місцевих виборів, як на їхні голови звалилося скандальне рішення Конституційного Суду, який скасував як «надмірну» кримінальну відповідальність політиків і чиновників за неправдиве декларування доходів і майна. По суті, зробив їх безконтрольними. Цей же суд заборонив Нацагентству з питань запобігання корупції (НАЗК) аналізувати подані декларації, що, крім іншого, заблокувало перевірку новообраних керівників місцевої влади на доброчесність і їх вступ на посади. Тим самим вердикт КС спровокував майбутню безкарність можновладців, відтак зробив вкрай вразливою до беззаконня систему управління у державі. Більше того — на рівному місці породив нові загрози національній безпеці.
Через запалене зелене світло для корупції Україна ризикує втратити міжнародне фінансове донорство, економічну, військову та інші допомоги. Цілковито втратити довіру у наших західних партнерів, що серед іншого призвело б до втрати безвізу, без якого свого життя наші громадяни вже не уявляють. Як наслідок — в умовах світової економічної кризи, пандемії, війни Україна може опинитися на межі колапсу. Чи адекватно центральна влада зреагувала на ці виклики?
Вердикт КС, ухвалений на подання 48 народних депутатів від проросійської партії «Опозиційна платформа — За життя» і олігархічної «За майбутнє», спричинив ефект вибуху бомби. На виконання цього рішення НАЗК закрило доступ до е-декларацій. У НАБУ заявили про скасування 110 кримінальних справ, в яких фігурували недоброчесні функціонери. У суспільстві стали говорити про диверсію проти держави. Почали з’являтися «майданні» настрої. Аби запобігти небажаному розвитку подій, президент Володимир Зеленський терміново скликав закрите засідання РНБОУ. За його підсумками глава держави скерував до парламенту невідкладний законопроєкт «Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства», який передбачає звільнення суддів КС, які винесли «неправосудне рішення» в «умовах конфлікту інтересів», а також відновлення електронного декларування.
Ініціативу президента експерти, юристи оцінили як політичну, а не правову, адже ні Конституція, ні закон не дозволяє главі держави відправляти суддів КС у відставку. У партії «Слуга народу» заспокоювали: мовляв, рішучий крок президента позитивно оцінили в Європарламенті, його було погоджено із послами Великої сімки. Однак насправді реакція Заходу виявилася прямо протилежною. Євродепутати, які займаються питаннями України, категорично проти ініціативи президента Зеленського розпустити нинішній склад Конституційного Суду. «Не можна вилікувати антиконституційні ухвали Конституційного Суду антиконституційними заходами Верховної Ради», — вважає євродепутат Міхаель Галер. Голова Венеціанської комісії Джанні Букіккіо та президент GRECO (орган Ради Європи з антикорупційного моніторингу) Марін Мрчела теж угледіли порушення української Конституції у законопроєкті Зеленського. У листі на адресу голови Верховної Ради Дмитра Разумкова вони застерегли владу від обраного ним способу дій.
Одностайною у своєму негативному висновку щодо дій Банкової була внутрішньоукраїнська опозиція до Зеленського, зокрема «Європейська Солідарність», «Голос». Лідери цих політсил заявили, що в діях президента простежуються авторитарні замашки, бажання через призначення слухняних суддів КС сконцентрувати владу у своїх руках. І наголосили: на неконституційні рішення КС не можна давати таку ж неконституційну відповідь, треба діяти виключно у правовому полі.
Попри довірливу розмову господаря Банкової у рідній фракції, далеко не всі її члени стали на бік президента. А у профільному комітеті не стали розглядати президентський законопроєкт (секретар комітету Кабаченко назвав його «неконституційним»), а підтримали варіант закону про відновлення е-декларування від спіке
Допомогти українській владі вийти із конституційної кризи взялася згадувана уже Венеціанська комісія. Устами свого керманича Джанні Букіккіо вона запропонувала президенту провести експертизу ситуації, що склалася. Офіційний Київ на таку пропозицію пристав. Тож «рубання з плеча», до якого хотів вдатися Зеленський, можливо, не буде.
«Пропозиція будь-яким способом розігнати Конституційний Суд видається шкідливішою, ніж саме рішення КС»
«Клінч» між КС і президентом — очима голови правління Центру політико-правових реформ Ігоря Коліушка
— Ситуація неоднозначна. Ми навіть у нашому Центрі сперечаємося-сваримося між собою, щодо того, де зрада, де більша загроза: у Конституційному Суді чи в офісі Зеленського? — каже пан Ігор.
— І якого висновку дійшли? Яка думка превалює?
— Нема достовірних фактів, які могли б переконати одних чи інших…
Як на мене, останнє рішення КС є дуже слабким з огляду на його обґрунтованість. У своєму рішенні Суд вийшов за межі вимог конституційного подання народних депутатів, чого КС робити не дозволено. Це порушення закону. Чому судді на це пішли, я так і не почув чіткого пояснення. Під час прямого телеефіру я запитав про це суддю-доповідача Сліденка. А він відповів, що не може зрозуміти мого запитання. Сказав, що воно — некоректне…
У своїх «окремих думках» двоє суддів КС, Сергій Головатий і Василь Лемак, так само критично прокоментували скандальне рішення. Це дає підстави говорити, що воно ухвалено з порушенням закону. Воно породжує багато правових наслідків для системи боротьби із корупцією, її запобіганню.
Зараз багато хто каже про свідому антидержавну діяльність Конституційного Суду, яку, мовляв, надалі треба унеможливити. І пропонує внести зміни у закон про КС, прописати обов’язковий кворум із 17 його членів, який би завадив ухвалювати наступні «шкідливі» для держави рішення. Мені така ідея видається перегином. Так, у КС є 4−5 суддів, відомих своєю «не дуже продержавницькою» позицією. Але я не можу повірити, що у КС існує якась змова, що там є десяток «куплених» суддів, які свідомо виконують антидержавну роль, або, як можна почути з наших верхів — «є керованими із країни-агресора». Така підозра може стосуватися двох-трьох-чотирьох суддів, не більше. Тому пропозиція будь-яким способом розігнати Конституційний Суд мені видається набагато шкідливішою, ніж саме останнє рішення КС. На жаль, на таку позицію пристав президент Зеленський. І вніс відверто неконституційний законопроєкт. Представник глави держави
Це глухий кут! У жодному разі не можна підтримувати законопроєкт, запропонований президентом. Він спровокує новий виток неконституційних дій. Рано чи пізно все це треба буде комусь розгрібати.
— А як варто було б чинити у цьому конфлікті?
— Слід внести зміни у закон про запобігання корупції — щоб мінімізувати втрати, яких зазнала вся система боротьби із корупцією через рішення КС. У чому тут справа? КС обґрунтував неконституційність цілого ряду положень антикорупційних законів тим, що вони поширюються у тому числі і на суддів. Це, мовляв, суперечить принципам незалежності судової влади. Є твердження, що КС мав ухвалити рішення про те, що ці положення неконституційні тільки щодо суддів. Я, чесно кажучи, не розумію, як таке можна було ухвалити. З юридичної точки зору, це неможливо, бо є конкретне подання, в якому містилося прохання визнати неконституційним певний пункт. Не можна сказати, що цей пункт є неконституційним щодо Івана, Петра чи Степана, щодо суддів — але є конституційним щодо інших. Так рішення не ухвалюють. Ним потім неможливо керуватися на практиці. Пункт або діє, або не діє!
Щоб вийти із цієї ситуації, треба внести зміни у закон, розмежувати регулювання всіх цих пунктів. Тобто фактично відновити всю систему антикорупційних органів щодо політиків, державних службовців, керівників органів місцевого самоврядування. А суддів поки що залишити у стороні.
Інша потреба — вдосконалити закон про Конституційний Суд з тим, щоб добір суддів у цей орган був більш фаховим, прозорим. Я спілкувався із кількома колишніми суддями КС і запитував, чому їхні колеги ухвалили таке слабо аргументоване рішення. У відповідь почув, що ці судді працюють у… цейтноті. І що у них, мовляв, не вистачає компетенції грамотно виписувати рішення. Мої співрозмовники казали: ми добре знаємо цих людей, лише 4−5 з них здатні щось продукувати, решта — переписують з листочка на листочок.
Якщо це справді так, то треба суттєво вдосконалити закон про КС, прописати якісний добір його членів.
А загалом в Україні треба провести комплексну судову реформу. І в основу основ поставити нагляд за доброчесністю суддів, запобігання корупції у судовій владі. Цього досягати треба окремим законом.
Усі ці заходи допомогли б виправити правову ситуацію, яка виникла у зв’язку з рішенням КС. Дали б змогу зробити крок вперед у розвитку нашої держави, а не крок назад.
— Але ж на все це потрібно хмару часу…
— Так, але іншого виходу немає.
Антикорупційне законодавство можна було б відновити швидко, уже цього тижня. Для цього не було жодних технічних перешкод. Відповідний законопроєкт Мін’юст запропонував ще минулого четверга. Свої пропозиції були у народних депутатів. Профільний парламентський комітет мав би вибрати із цих пропозицій найкращі.
По інших кроках складніше — з огляду на великий набір ідей і відсутність найбільш оптимального варіанта. Тому варто було би зібрати робочу групу при Комітеті чи при Мін’юсті. Але в жодному разі — не при Офісі президента. Бо все, що там утворюється, — мертвонароджене, негативне.
— Якщо ж у парламенті знайдуться голоси за президентський законопроєкт про відставку суддів КС — до яких наслідків це може призвести?
— У нас багато «активістів-антикорупціонерів» на кшталт Віталія Шабуніна працюють на те, щоб сформувати громадську думку (у тому числі — на Заході) про те, що Конституційний Суд України — страшний злочинець, і тому його треба ліквідувати будь-яким способом. При цьому Шабунін співає дифірамби президенту Зеленському — за те, що той, мовляв, проявив мужність, внісши законопроєкт про відставку суддів КС. Мені в голову не вкладається, у чому тут «мужність». А от те, що є негатив — це точно. Якщо у цьому команда президента досягне успіху, Захід може «висловити стурбованість». І на цьому наша співпраця з ним може завершитися. А на північному сході водночас говоритимуть про «державний переворот». Робитимуть все, щоб розхитувати ситуацію в Україні — аби ми були якомога слабшими і розділеними. А всередині нашої країни знайдуться 45 народних депутатів, які із цим «революційним» законом Зеленського будуть незгодні, які зроблять відповідне подання у чинний Конституційний Суд. А він винесе рішення про неконституційність закону Зеленського. Як наслідок, ми матимемо два Конституційні Суди. Одні визнаватимуть рішення одного, інші — другого. Буде безлад. А це саме те, що хоче бачити в Україні Кремль.