«На роботу і додому — шість гривень. А я їжджу двома маршрутками...»
Журналіст «ВЗ» вивчала, якою є реакція пасажирів на підвищення плати за проїзд
Від 1 травня львів’яни платять за проїзд у маршрутках три гривні. Виконавчий комітет Львівської міської ради погодив збільшення тарифу з двох до трьох гривень. Та на громадських слуханнях, які у мерії відбулися аж двічі, містяни не голосували за резолюцію, яка дає добро на нову плату. Перевізники замилювали очі розмовами про збитковість тарифу... Як у перші дні нововведення львів’яни реагують на подорожчання? Чи власники маршрутів дослухалися до громадських активістів, які вимагали покращити сервіс: чисті автобуси, охайні і ввічливі водії, дотримання графіка руху, особливо в нічний час? Журналіст «ВЗ» проїхалася в кількох маршрутках.
…У мікрорайоні Майорівка з самого ранку людей на зупинці багато. Жваво обговорюють нову ціну. Хтось вперше чує про подорожчання проїзду, дехто вже приготував за проїзд три гривні. Не бракувало пасажирів, які обурювалися неприємній новації. Мовляв, зарплати і пенсії не змінюються, а ціни на продукти, комунальні послуги, проїзд у транспорті ростуть як на дріжджах. Пані Світлана Коломак нарікає, що через провальну транспортну схему львів’яни і зі старим тарифом (2 гривні) переплачували за проїзд.
Адже змушені добиратися на роботу двома-трьома маршрутками, а ще й електротранспортом. «Щоб доїхати на роботу і додому однією маршруткою, тепер маємо платити шість гривень. А я їжджу на роботу двома. Щодня мені доводиться їздити у робочих справах кілька разів. Порахувала, що з новим тарифом на день на дорогу витрачатиму 30 гривень».
Заходжу в маршрутку №24. При вході — червоні наліпки з написом «Проїзд — 3 гривні». Водій Віталій розповідає, що наліпки виготовили ще минулого місяця. Вдаю, що не знаю про тарифне нововведення, даю дві гривні. Пан Віталій ввічливо попросив доплатити гривню, показав у салоні оголошення, де є витяг з рішення виконкому про новий тариф. Пасажири без зайвих запитань платили три гривні, не обурювалися. Моя необізнаність здивувала одну пенсіонерку: «Пані, ви газети читаєте? Усі кілька місяців говорять про три гривні за проїзд, а ви нічого не знаєте?».
На наступній зупинці заходили пасажири, які кидали водію дві гривні, не зважали на прохання доплатити. Вдавали, що нічого не почули, і гайда на «гальорку» маршрутки... Керманич транспорту кілька разів повторив про доплату, але гривню передавали одиниці. «Не почув зранку сварок, запитань, чому подорожчав проїзд, — розповів водій Віталій. — Деякі пасажири в мене давно запитували, коли виконком затвердить нову ціну, бо подорожчав бензин. Солярка по 15 гривень! Люди розуміють, що не можна їздити по дві гривні».
Водій поділився фінансовими проблемами. «Раніше в кінці зміни кожен водій здавав у касу 400 гривень «чистими», — каже він. — Тепер з новим тарифом виручка зросла до 500-600 гривень (ставка залежить від прибутковості маршруту). За зміну також треба заробити 450-500 гривень на пальне, плюс 280 гривень за оренду автобуса. Деякі маршрути, зокрема №50, мають більше прибутків, бо їздять до опівночі. Низькопідлогові великі автобуси хоч і перевозять багато пасажирів, зате дорожчі в обслуговуванні. Колеса удвічі-тричі дорожчі, ніж у малих «Еталонах» чи «Мерседесах».
Запитала водіїв на різних маршрутах, чи з новим тарифом покращилася якість послуг. Та де там — усе по-старому! У маршрутках брудно, водії працюють не в білих сорочках, машин на маршрутах не побільшало, на зупинці доводиться чекати навіть 15 хвилин. Чому тариф новий, а сервіс — старий? Водії в один голос кажуть: три гривні, можливо, тимчасова ціна. Певний час перевізники вивчатимуть, чи тариф вигідний, а потім ставитимуть питання про 3,5-4 гривні. Після травневих вихідних перевізники матимуть перші результати роботи у новому форматі.
Три дні поспіль я перевіряла, чи маршрутки тепер краще їздять у нічний час. Та марно… Після 20-ї години громадського транспорту стає менше, а після 21-ї години вулицями курсують лише поодинокі маршрутки. Близько 22-ї в деякі райони Львова взагалі не їдуть автобуси, доводиться добиратися додому таксі. Пункт вимог до перевізників щодо дотримання графіків руху в нічний час залишився на папері.