Передплата 2024 ВЗ

«У мені з дитинства „зашита“ любов до вінілу»

Меломан Олег Мацех розповів про «реінкарнацію» культури музичних платівок і шалені ціни на них

Продавець Максим показує альбом української музики 1982 року випуску, який коштує 1800 гривень. Фото автора
Продавець Максим показує альбом української музики 1982 року випуску, який коштує 1800 гривень. Фото автора

Навіть не здогадувалася, що у Львові є магазин, де продають вінілові платівки. Але, виявилося, їх цілих два! Один на вулиці Братів Рогатинців, другий — у проїзді Крива Липа. Я з покоління, яке слухало радянські диски 80-х років. Останній магазин платівок, який я відвідувала, був ще радянський магазин «Мелодія». І от тепер заходжу в магазин «Вініл Клуб», що на Братів Рогатинців. Невже комусь цікаво, що там продають? І хто це все купує?

У невеличкому магазин­чику продавець Максим по­казує асортимент платівок. Тут є все — від класики до усіх існую­чих жанрів. А ще тут можна про­слухати вініли з унікальної колек­ції власника закладу — відомого громадського діяча, бізнесмена й меломана Олега Мацеха. Зала для прослуховування — у підвалі, там стоїть унікальна апаратура, яка дає повну палітру звуку. А ще тут є невеличкий музей старовин­ної апаратури, де є такий раритет, як фонограф Едісона кінця ХІХ століття. Власне американський винахід­ник Томас Едісон і вважається ви­нахідником вінілової платівки.

Максим розповідає, що куль­тура вінілу — нішева, тому знають про такі магазини виключно поці­новувачі і колекціонери. Але по­пит на вініли є.

«Ось сьогодні відправили по­штою покупцям десь вінілів п’ять — в Івано-Франківськ, Вінницьку область, — розповідає Максим. — Наш магазин працює вже сім ро­ків. Замовляємо вініли з-за кор­дону, також люди приносять свої старі диски „на комісію“. Ми оці­нюємо, продаємо їх. Ось прине­сли колекцію української музи­ки випуску 1982 року. Ця колекція цінна тим, що, по-перше, це істо­рія, твір мистецтва. А по-друге — це українська троїста музика. Ви­робник — фірма „Мелодія“. Тоді це трактувалося як „фольклор“, це був єдиний варіант випустити таку збірку платівок. Вартість колекції - 1800 гривень».

Виконавців із рф і вініли росій­ського виробництва тут принци­пово не приймають і не вистав­ляють на продаж. Зате можна придбати вінілові програвачі - ав­стрійські, швейцарські. Усю про­дукцію завозять в Україну офіцій­но, розмитнюють, сплачують усі податки. Платівки тут ідеально вимиті - на спеціальній мийці.

За альбом Квітки Цісик пропонували 10 тисяч доларів

Працівники магазину — одно­думці, молоді меломани. Навіть директор — дуже молодий хло­пець. Богдан показує мені «свя­тая святих»: унікальну колекцію вінілів у підвалі. Їх можна прослу­хати на не менш унікальній апара­турі. Це легендарний програвач ЕМТ-930 1955 року випуску, який Олегу Мацеху подарував друг, му­зикант Іван Огар. Таких програва­чів залишилося у світі лише кіль­кадесят. А колись стояли на усіх найвідоміших музичних станці­ях світу. Бо раніше музику в ефір пускали саме з вінілу, і саме на та­кому програвачі.

ЕМТ-930 може працювати без­перестанку п’ять років (!) поспіль, він, як трактор. Олег Мацех знай­шов інженера у Німеччині, який мав оригінальні запчастини до ЕМТ-930, і відновив його. У парі до програвача — ламповий підсилю­вач, який зібрали львівські май­стри. Величезний, як шафа, ва­жить 120 кілограмів.

Колекція з кількох тисяч пла­тівок вражає. Тут є практично усі світові рок-виконавці. Багато пла­тівок є 1950-х, 70-х, 80-х років, вони в ідеальному стані. Ось, на­приклад, альбом Девіда Боуї 1971 року, виробництва Великої Бри­танії. Його ціна на світовому ринку — 1500 доларів. Це «першопрес», тобто перший відбиток, який най­більш якісно звучить. На обкла­динці - Девід лежить, вдягнений у жіночу сукню. На ті часи це було доволі скандально, тому випуск цього вінілу швидко припинили.

Ринкову вартість цієї колекції годі підрахувати. Але досить того, що тут є безцінний, єдиний у сві­ті вініл із піснями Квітки Цісик та її особистим підписом! Вона підпи­сала цей альбом на пам’ять зву­коінженеру, який його записував. За той вініл Олегу Мацеху вже пропонували 10 тисяч доларів. Але він каже, не продасть його на­віть за мільйон!

Стіни магазину прикраша­ють вініли з автографами ві­домих українських виконавців: гуртів «ДахаБраха», Onuka, «Бум­бокс», переможниці «Євробачен­ня» Джамали та ін. Цей вернісаж утворився поступово, коли музи­канти, гуляючи Львовом, заходи­ли в магазин і «офігівали». Напри­клад, музиканти Kalush Orchestra одразу після перемоги на «Євро­баченні» приїхали до «Вініл Клу­бу», слухали тут музику і підпи­сали двадцять своїх вінілів. Потім платівки продавали по 20−30 ти­сяч гривень, які пішли на підтрим­ку нашої армії.

Стіни магазину прикрашають вініли з автографами українських виконавців.
Стіни магазину прикрашають вініли з автографами українських виконавців.

Біля пам’ятника Міцкевичу була «скульожка»

Власник магазину Олег Ма­цех розповів «ВЗ» про історію сво­го захоплення вініл-культурою.

«У моєму дитинстві музи­ку можна було послухати лише на платівці. Касетні магнітофо­ни з’явилися пізніше, а у 70−80-ті роки практично в кожній хаті була недорога радіола — такий собі симбіоз радіо й програвача. Бо­бінні магнітофони тоді були, але це була рідкість.

У мені з дитинства «зашита» любов до вінілу. Платівки з казка­ми мені включали на ніч, а коли я підріс, платівки стали моїм захо­пленням. Їх продавали у магазині «Мелодія», що на тодішній вулиці Комсомольській, а тепер — Бра­тів Рогатинців. Там було два відді­ли: один — класики, другий — по­пулярної музики. Звичайно, там було багато різного «трешу» у форматі «партія веде». Але «з-під поли» можна було купити дефі­цитні диски іноземних зірок, та­ких, як Beatles, Led Zeppelin та ін. Так, радянська фірма «Мелодія» випускала перевидання альбомів таких груп. Звичайно, їх практич­но неможливо було купити. Міні­мально видавався рок, джазу вза­галі не було, бо в срср вважалося, що це музика для буржуазії. А от деякий рок на полицях «проска­кував», бо тоді радянські ідеоло­ги трактували рок як виклик проти капіталізму, хоча насправді це був виклик проти всіх. Із закордонної естради там могли бути такі гру­пи, як ABBA, Boney M, був такий модний американський співак Дін Рід, дует Baccara та ін.

Це була непогана музика, але серйозної глибокої музики у про­дажу не було. Натомість на пло­щі перед пам’ятником Міцкеви­чу збиралася музична тусовка, це місце називалося «скульож­ка». Чому така дивна назва? Туди приходили серйозні вініломани, які продавали закордонні платів­ки. Американські платівки купи­ти було неможливо, їх привози­ли контрабандою або передавали з-за кордону, наприклад, бабуся чи тітка з Канади. Також переважно це все йшло з Одеси, через ма­тросів. Такий вініл міг коштувати 100 рублів, а це — місячна зарп­лата радянської людини. Але меломани, які мали вдома бобін­ні програвачі, могли випросити у власника таку круту платівку — на ніч чи хоча б на кілька годин — щоб переписати собі на стрічку. І вони випрошували, тобто «скули­ли», щоб їм позичили такий вініл.

У мене грошей на це не було, і я «скулив». Батьки мого брата були на Кубі і привезли йому круту апаратуру — касетний і бобінний магнітофони. Це тоді була «круть крутєйша». У мене були касетний магнітофон «Весна» і програвач на радіолі. І ми собі записували з братом. Звичайно, на «скульожці» постійно були облави міліції. Тоді всі розбігалися, бо торгівля на ву­лиці іноземними платівками була заборонена.

У «буремні 90-ті» вініл почав зникати, прийшов компакт. Ком­пакт-програвач був дешевший, простіший. Люди почали вики­дати вініли на сміття. Я тоді вже вчився в інституті і так само, як і всі, забув за вініл, повіддавав свої диски і почав слухати записи на компактах та касетах. Тоді слу­хав переважно рок — Deep Purple, Led Zeppelin, Beatles та інші відомі групи. Почав багато слухати джа­зу, який мене захопив. У 90−91-х роках я жив у Канаді і там накупив компакт-дисків.

Але років десять тому у сві­ті почалася «реінкарнація» віні­лу. Якось я зайшов до свого ко­леги, він мені включив вініл, і мені дуже сподобалось. Тоді я купив перший програвач — старенький Sony. Поступово захопився віні­лом і перестав слухати музику з Інтернету. Купив дуже круту апа­ратуру. І до нинішнього часу на­збирав дуже велику круту колек­цію, гроші на яку не шкодував. Але мені стало шкода, що не можу по­ділитися цим з іншими. Ще рані­ше, коли я подорожував Індією, навчився такої мудрості: усе, що тебе прив’язує матеріально, тре­ба вміти відпускати. Тому вирішив свою приватну колекцію помісти­ти в таке місце, де би кожен міг її послухати, взяти в руки, насоло­дитися. Не знаю нікого з мелома­нів, хто би так зробив.

У чому магія вінілу?

У чому магія вінілу, чому він по­вернувся? По-перше, це матері­альний носій. Це як книжка, яку ти взяв у руки, як газета, яку можеш почитати за ранковою кавою. По-друге — у нас є гасло у Вініл-Клубі: «Підсадимо всіх на голку!». І реально, ми справді підсідаємо на вінілову голку — у доброму ро­зумінні. Третій дуже великий се­крет вінілу — ритуал. Усе, що ви робите в житті, ви робите через певний ритуал. Випуск газети — це ритуал. Ранкова кава — ритуал. І прослуховування вінілової пла­тівки — це також ритуал.

Крім того, вініл має унікальний дизайн обкладинки. Ви його бе­рете в руки і вже «смакуєте» тим дизайном. Читаєте на обкладин­ці багато цікавої інформації. Аме­риканський джазмен Майлз Де­віс сказав: «Якби не було вінілу, я би ніколи не створив альбом Kind of Blue. А саме цей альбом здійснив революцію у джазі».

За ці роки, що існує «Вініл Клуб», ми змінили культуру про­слуховування вінілу. Люди поча­ли розуміти цю філософію. На­віть на книжковому вернісажі, що біля пам’ятника Федоровичу, вже майже половина продають вініли, а не книжки. Зараз у багатьох за­кладах можна побачити вініловий програвач, колекцію платівок. Ну і, звичайно, у моєму веганському кафе Om nom nom це також є.

Архітектор Юліан Чаплінський, який захоплюється музикою, був у захваті від «Вініл Клубу» і запро­понував мені інвестицію. На спіл­ку з Юліаном ми відкрили в Кривій Липі ще один магазин. Для мене ці магазини — не просто бізнес, вони для душі. Вони практично не можуть себе окупити. Але вони у межі рентабель­ності, вже не дотаційні. Спочатку в нас продавався один вініл на мі­сяць. Але потім, коли у нас вкрали десяток дорогих японських віні­лів, ми зрозуміли, що вони стають популярними. Вірю, що культура вінілів буде й далі зростати.

Цікаво, що наша аудиторія — це молодь, десь в середньому 25−30 років.

Саме вони найбільше купують вініли. І саме вони відчувають ма­гію вінілу і можуть її оцінити. Також цікаво, що культуру вінілу сюди донесли не старші колекціонери, а діджеї, тобто молодь. Саме діджеї стали тим містком, який переніс цю культуру в наші часи і не дав їй згаснути".

Чому деякі вініли такі дорожезні?

«Вініл може коштувати 500−800 гривень, а може й від 4 до 10 тисяч гривень, — розповідає Олег Мацех. — Але я не дуже підтримую колекціонування. Є колекціонери, які страшно женуться за рідкісни­ми вінілами «першої матриці», які можуть коштувати по 5−10 тисяч доларів. Дехто тримає вдома по кілька тисяч вінілів. Але таку кіль­кість навіть не можна переслуха­ти. Щоб переслухати тисячу, по­трібно десять років. На практиці ніхто їх не слухає…

Як формується ціна на колек­ційний вініл? «Перша матриця» найчистіше, найкраще звучить. Другий тираж трохи гірше, третій ще гірше. Але один альбом може перевидаватися десятки, а то й сотні разів. І то різними компані­ями. Залежно від того, якою ком­панією він виданий, чи це пер­ший, другий чи третій прес, та сама музика і виконавець будуть зовсім по-різному коштувати.

Схожі новини