«У мені з дитинства „зашита“ любов до вінілу»
Меломан Олег Мацех розповів про «реінкарнацію» культури музичних платівок і шалені ціни на них
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/512680/vinil.jpg)
Навіть не здогадувалася, що у Львові є магазин, де продають вінілові платівки. Але, виявилося, їх цілих два! Один на вулиці Братів Рогатинців, другий — у проїзді Крива Липа. Я з покоління, яке слухало радянські диски 80-х років. Останній магазин платівок, який я відвідувала, був ще радянський магазин «Мелодія». І от тепер заходжу в магазин «Вініл Клуб», що на Братів Рогатинців. Невже комусь цікаво, що там продають? І хто це все купує?
У невеличкому магазинчику продавець Максим показує асортимент платівок. Тут є все — від класики до усіх існуючих жанрів. А ще тут можна прослухати вініли з унікальної колекції власника закладу — відомого громадського діяча, бізнесмена й меломана Олега Мацеха. Зала для прослуховування — у підвалі, там стоїть унікальна апаратура, яка дає повну палітру звуку. А ще тут є невеличкий музей старовинної апаратури, де є такий раритет, як фонограф Едісона кінця ХІХ століття. Власне американський винахідник Томас Едісон і вважається винахідником вінілової платівки.
Максим розповідає, що культура вінілу — нішева, тому знають про такі магазини виключно поціновувачі і колекціонери. Але попит на вініли є.
«Ось сьогодні відправили поштою покупцям десь вінілів п’ять — в Івано-Франківськ, Вінницьку область, — розповідає Максим. — Наш магазин працює вже сім років. Замовляємо вініли з-за кордону, також люди приносять свої старі диски „на комісію“. Ми оцінюємо, продаємо їх. Ось принесли колекцію української музики випуску 1982 року. Ця колекція цінна тим, що, по-перше, це історія, твір мистецтва. А по-друге — це українська троїста музика. Виробник — фірма „Мелодія“. Тоді це трактувалося як „фольклор“, це був єдиний варіант випустити таку збірку платівок. Вартість колекції - 1800 гривень».
Виконавців із рф і вініли російського виробництва тут принципово не приймають і не виставляють на продаж. Зате можна придбати вінілові програвачі - австрійські, швейцарські. Усю продукцію завозять в Україну офіційно, розмитнюють, сплачують усі податки. Платівки тут ідеально вимиті - на спеціальній мийці.
За альбом Квітки Цісик пропонували 10 тисяч доларів
Працівники магазину — однодумці, молоді меломани. Навіть директор — дуже молодий хлопець. Богдан показує мені «святая святих»: унікальну колекцію вінілів у підвалі. Їх можна прослухати на не менш унікальній апаратурі. Це легендарний програвач ЕМТ-930 1955 року випуску, який Олегу Мацеху подарував друг, музикант Іван Огар. Таких програвачів залишилося у світі лише кількадесят. А колись стояли на усіх найвідоміших музичних станціях світу. Бо раніше музику в ефір пускали саме з вінілу, і саме на такому програвачі.
ЕМТ-930 може працювати безперестанку п’ять років (!) поспіль, він, як трактор. Олег Мацех знайшов інженера у Німеччині, який мав оригінальні запчастини до ЕМТ-930, і відновив його. У парі до програвача — ламповий підсилювач, який зібрали львівські майстри. Величезний, як шафа, важить 120 кілограмів.
Колекція з кількох тисяч платівок вражає. Тут є практично усі світові рок-виконавці. Багато платівок є 1950-х, 70-х, 80-х років, вони в ідеальному стані. Ось, наприклад, альбом Девіда Боуї 1971 року, виробництва Великої Британії. Його ціна на світовому ринку — 1500 доларів. Це «першопрес», тобто перший відбиток, який найбільш якісно звучить. На обкладинці - Девід лежить, вдягнений у жіночу сукню. На ті часи це було доволі скандально, тому випуск цього вінілу швидко припинили.
Ринкову вартість цієї колекції годі підрахувати. Але досить того, що тут є безцінний, єдиний у світі вініл із піснями Квітки Цісик та її особистим підписом! Вона підписала цей альбом на пам’ять звукоінженеру, який його записував. За той вініл Олегу Мацеху вже пропонували 10 тисяч доларів. Але він каже, не продасть його навіть за мільйон!
Стіни магазину прикрашають вініли з автографами відомих українських виконавців: гуртів «ДахаБраха», Onuka, «Бумбокс», переможниці «Євробачення» Джамали та ін. Цей вернісаж утворився поступово, коли музиканти, гуляючи Львовом, заходили в магазин і «офігівали». Наприклад, музиканти Kalush Orchestra одразу після перемоги на «Євробаченні» приїхали до «Вініл Клубу», слухали тут музику і підписали двадцять своїх вінілів. Потім платівки продавали по 20−30 тисяч гривень, які пішли на підтримку нашої армії.
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/05/4.jpg)
Біля пам’ятника Міцкевичу була «скульожка»
Власник магазину Олег Мацех розповів «ВЗ» про історію свого захоплення вініл-культурою.
«У моєму дитинстві музику можна було послухати лише на платівці. Касетні магнітофони з’явилися пізніше, а у 70−80-ті роки практично в кожній хаті була недорога радіола — такий собі симбіоз радіо й програвача. Бобінні магнітофони тоді були, але це була рідкість.
У мені з дитинства «зашита» любов до вінілу. Платівки з казками мені включали на ніч, а коли я підріс, платівки стали моїм захопленням. Їх продавали у магазині «Мелодія», що на тодішній вулиці Комсомольській, а тепер — Братів Рогатинців. Там було два відділи: один — класики, другий — популярної музики. Звичайно, там було багато різного «трешу» у форматі «партія веде». Але «з-під поли» можна було купити дефіцитні диски іноземних зірок, таких, як Beatles, Led Zeppelin та ін. Так, радянська фірма «Мелодія» випускала перевидання альбомів таких груп. Звичайно, їх практично неможливо було купити. Мінімально видавався рок, джазу взагалі не було, бо в срср вважалося, що це музика для буржуазії. А от деякий рок на полицях «проскакував», бо тоді радянські ідеологи трактували рок як виклик проти капіталізму, хоча насправді це був виклик проти всіх. Із закордонної естради там могли бути такі групи, як ABBA, Boney M, був такий модний американський співак Дін Рід, дует Baccara та ін.
Це була непогана музика, але серйозної глибокої музики у продажу не було. Натомість на площі перед пам’ятником Міцкевичу збиралася музична тусовка, це місце називалося «скульожка». Чому така дивна назва? Туди приходили серйозні вініломани, які продавали закордонні платівки. Американські платівки купити було неможливо, їх привозили контрабандою або передавали з-за кордону, наприклад, бабуся чи тітка з Канади. Також переважно це все йшло з Одеси, через матросів. Такий вініл міг коштувати 100 рублів, а це — місячна зарплата радянської людини. Але меломани, які мали вдома бобінні програвачі, могли випросити у власника таку круту платівку — на ніч чи хоча б на кілька годин — щоб переписати собі на стрічку. І вони випрошували, тобто «скулили», щоб їм позичили такий вініл.
У мене грошей на це не було, і я «скулив». Батьки мого брата були на Кубі і привезли йому круту апаратуру — касетний і бобінний магнітофони. Це тоді була «круть крутєйша». У мене були касетний магнітофон «Весна» і програвач на радіолі. І ми собі записували з братом. Звичайно, на «скульожці» постійно були облави міліції. Тоді всі розбігалися, бо торгівля на вулиці іноземними платівками була заборонена.
У «буремні 90-ті» вініл почав зникати, прийшов компакт. Компакт-програвач був дешевший, простіший. Люди почали викидати вініли на сміття. Я тоді вже вчився в інституті і так само, як і всі, забув за вініл, повіддавав свої диски і почав слухати записи на компактах та касетах. Тоді слухав переважно рок — Deep Purple, Led Zeppelin, Beatles та інші відомі групи. Почав багато слухати джазу, який мене захопив. У 90−91-х роках я жив у Канаді і там накупив компакт-дисків.
Але років десять тому у світі почалася «реінкарнація» вінілу. Якось я зайшов до свого колеги, він мені включив вініл, і мені дуже сподобалось. Тоді я купив перший програвач — старенький Sony. Поступово захопився вінілом і перестав слухати музику з Інтернету. Купив дуже круту апаратуру. І до нинішнього часу назбирав дуже велику круту колекцію, гроші на яку не шкодував. Але мені стало шкода, що не можу поділитися цим з іншими. Ще раніше, коли я подорожував Індією, навчився такої мудрості: усе, що тебе прив’язує матеріально, треба вміти відпускати. Тому вирішив свою приватну колекцію помістити в таке місце, де би кожен міг її послухати, взяти в руки, насолодитися. Не знаю нікого з меломанів, хто би так зробив.
У чому магія вінілу?
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/05/1.jpg)
У чому магія вінілу, чому він повернувся? По-перше, це матеріальний носій. Це як книжка, яку ти взяв у руки, як газета, яку можеш почитати за ранковою кавою. По-друге — у нас є гасло у Вініл-Клубі: «Підсадимо всіх на голку!». І реально, ми справді підсідаємо на вінілову голку — у доброму розумінні. Третій дуже великий секрет вінілу — ритуал. Усе, що ви робите в житті, ви робите через певний ритуал. Випуск газети — це ритуал. Ранкова кава — ритуал. І прослуховування вінілової платівки — це також ритуал.
Крім того, вініл має унікальний дизайн обкладинки. Ви його берете в руки і вже «смакуєте» тим дизайном. Читаєте на обкладинці багато цікавої інформації. Американський джазмен Майлз Девіс сказав: «Якби не було вінілу, я би ніколи не створив альбом Kind of Blue. А саме цей альбом здійснив революцію у джазі».
За ці роки, що існує «Вініл Клуб», ми змінили культуру прослуховування вінілу. Люди почали розуміти цю філософію. Навіть на книжковому вернісажі, що біля пам’ятника Федоровичу, вже майже половина продають вініли, а не книжки. Зараз у багатьох закладах можна побачити вініловий програвач, колекцію платівок. Ну і, звичайно, у моєму веганському кафе Om nom nom це також є.
Архітектор Юліан Чаплінський, який захоплюється музикою, був у захваті від «Вініл Клубу» і запропонував мені інвестицію. На спілку з Юліаном ми відкрили в Кривій Липі ще один магазин. Для мене ці магазини — не просто бізнес, вони для душі. Вони практично не можуть себе окупити. Але вони у межі рентабельності, вже не дотаційні. Спочатку в нас продавався один вініл на місяць. Але потім, коли у нас вкрали десяток дорогих японських вінілів, ми зрозуміли, що вони стають популярними. Вірю, що культура вінілів буде й далі зростати.
Цікаво, що наша аудиторія — це молодь, десь в середньому 25−30 років.
Саме вони найбільше купують вініли. І саме вони відчувають магію вінілу і можуть її оцінити. Також цікаво, що культуру вінілу сюди донесли не старші колекціонери, а діджеї, тобто молодь. Саме діджеї стали тим містком, який переніс цю культуру в наші часи і не дав їй згаснути".
Чому деякі вініли такі дорожезні?
/wz.lviv.ua/images/articles/2024/05/5.jpg)
«Вініл може коштувати 500−800 гривень, а може й від 4 до 10 тисяч гривень, — розповідає Олег Мацех. — Але я не дуже підтримую колекціонування. Є колекціонери, які страшно женуться за рідкісними вінілами «першої матриці», які можуть коштувати по 5−10 тисяч доларів. Дехто тримає вдома по кілька тисяч вінілів. Але таку кількість навіть не можна переслухати. Щоб переслухати тисячу, потрібно десять років. На практиці ніхто їх не слухає…
Як формується ціна на колекційний вініл? «Перша матриця» найчистіше, найкраще звучить. Другий тираж трохи гірше, третій ще гірше. Але один альбом може перевидаватися десятки, а то й сотні разів. І то різними компаніями. Залежно від того, якою компанією він виданий, чи це перший, другий чи третій прес, та сама музика і виконавець будуть зовсім по-різному коштувати.