Передплата 2024 «Неймовірні історії життя»

«Щоб потім не казали, що не було холодцю і пляцки були не такі»

У Вільшанику священник і парафіяни вирішили відмовитися від застіль після кладовища

Пам’ятаю, на початку 90-х померла моя далека родичка. Поїхав попрощатися, а мені перед похороном наказали на цвинтар не йти, бо треба пару хлопів, щоб позаносити столи, зібрані у сусідів, та лавки — поминки ж бо. Людей на обійсті зібралося багато, і мені перехоплювало подих від того, як щиро односельці шанували мою родичку… Потім усі дружно пішли за труною. І яким же було моє здивування, коли всі так само дружно повернулися. Гостина була у два заходи, бо в один — усі не вміщалися. Парафіяни скорботно з’їли все, що ґаздині готували з самісінького ранку…

Я потім поцікавився: стільки люду прийшло, бо бабуню так щиро шанували? Та ні, відповіли, при­йшли поїсти, тепер усі бідно живуть, а тут така нагода…

До чого це я? На Самбірщині у селі Вільшанику місцевий парох о. Олег Здреник разом з громадою оголосили, що село відмовляється від поминальних обідів. Настоятель церкви Преподобної Параскеви (УГКЦ) це рішення коментує так: «Якось я „зіпсував“ поминки після похорону. Прийшов і запросив кожного, хто був на поминках, сказати щось добре про померлого. Ніхто не випив зайво­го і спокійно всі розійшлися по хатах…» Отець Олег каже, про поминки говорив із громадою років зо два, і на початку груд­ня таки прийняли рішення відмовити­ся від застіль у Вільшанику. Поминки, на думку отця, відійшли від першоджерела і втратили своє значення.

Вільшаницька ініціатива є акцією бо­ротьби не з церковним поняттям поми­нання померлих, а з його сучасною інтер­претацією. «Тризна має глибоке коріння. Якщо хтось намагався би її повернути, то довелося б щонайменше відмовитися від алкоголю. Якщо згадати першочер­гове призначення тризни, то тут ідеть­ся про звичай збиратися рідним і друзям померлого, щоб потішити й розрадити родину за столом. А хтось у наш час дуже втішає родину? Родина переживає, щоб усім вистачило їжі і напоїв, щоб у селі не говорили, що не було холодцю і пляцки були не такі. Я ніколи не бачив, щоб ро­дина сиділа за столом і її розраджували ті, хто прийшов на поминки, щоб сказа­ли вдові померлого: „Не переживай, твій чоловік зараз з Христом“. Радше навпа­ки — рідні клопочуться, щоб усіх розсади­ти, щоб усі страви були подані вчасно, „скачуть“ коло гостей… Чомусь у нашій традиції досі звичай пом’янути дорівнює випити і закусити», — розмірковує свя­щенник. На його думку, хтось першим мусить поставити крапку у цьому фарсі, який ще й коштує недешево.

Уперше отець Олег став відомим ро­ків зо три тому, як ініціатор не носити на цвинтар пластикові вінки. Я перепитав у голови Ралівської об’єднаної громади Любові Ковалик, яка раніше була війтом у Вільшанику, чи дотримуються люди цієї норми. «Майже не носять», — відповіла. А от нову ініціативу відмовитися від поми­нок коментувати відмовилася. Лише ска­зала: «Прогнозувати не можу нічого. По­дивимося…».

P. S. У повідомленні про відмову Віль­шаника від поминок, що його поширили ЗМІ, є така теза: «Замість поминально­го обіду парафіяни Вільшаника пропону­ють пожертвувати ці кошти на молитву за упокій душі (Службу Божу)». У середньо­му родина витрачає на поминки 4 тися­чі гривень — так підрахували у селі. То те­пер, виходить, ці кошти треба віддати на потреби церкви?