«Ми й не знали, що біля Львова є така перлина!»
Щоб врятувати пам’ятку архітектури, у занедбаному костелі у Демні показали унікальну виставу
/wz.lviv.ua/images/articles/_cover/420936/img6424.jpeg)
Коли їдемо за кордон, зазвичай захоплюємося пам’ятками архітектури великих міст і маленьких сіл. При цьому часто не можемо гідно оцінити того, що маємо на рідній землі, «під носом». Через брак грошей та часто через звичайну недбалість чимало пам’яток архітектури опинилися у жалюгідному стані. Щоб привернути увагу до унікальної спадщини — костелу Матері Божої Ченстоховської у селі Демні Миколаївського району, минулими вихідними відбувся показ вистави Pentecost Першого театру, який святкує 100-літній ювілей. Ідея та організація театральної вистави у костелі належить авторці проєкту «Під зорею Пінзеля» Івоні Лобан.
/wz.lviv.ua/images/articles/2020/09/IMG_6453.jpeg)
— Проєкт «Під зорею Пінзеля» заснований для того, щоб привертати широку увагу до видатного скульптора Іоана-Георгія Пінзеля і до порятунку храму Усіх святих у селі Годовиці, який називають українським Нотр-Дамом де Парі. 1974 року там було втрачено дах, фрески Олександра Ровінського опинилися просто неба. Цей храм — пам’ятка національного значення, однак має дуже трагічну долю. У Демні ми показали виставау Pentecost, прем’єра якої відбулася торік на Зелені свята. Подарував нам це свято Перший український театр, який цьогоріч святкує свій 100-літній ювілей. Цей театр — єдиний у світі, який виграв відразу два гранти Британської ради з виставою Pentecost і виставою «Аліса». Це перший театр у Європі, який було створено для дітей та юнацтва.
Вистава за п’єсою британського драматурга Девіда Едгара символічно переплітається із місцем її показу. Назва Pentecost у перекладі означає П’ятдесятниця, більш відома в Україні як Зелені свята або День Святої Трійці. Події твору відбуваються у закинутій балканській церкві, вони тісно переплітаються зі злободенними питаннями сучасності — збереження спадщини, кітчева культура, боротьба за владу, політичні перипетії, трагічні долі біженців, а також неспроможність сучасних людей чути одне одного. Pentecost показує те, що сьогодні відбувається у Годовиці. Через брак комунікацій важко дійти спільної згоди — начебто усім храм у Годовиці й потрібний, але він і далі занепадає. Спочатку виставу мали показати у Годовиці на День Незалежності, однак за тиждень до показу влада села через коронавірус не дала згоди.
— Ми були у розпачі, — каже Івона Лобан. — Кошти на проведення виділені, актори готові, а у місці проведення нам відмовили. І в обласному департаменті культури нам запропонували провести захід у Демні. Ми й не знали, що біля Львова є така перлина! І вийшло навіть на краще. Довідалися, що у лісі поблизу Демні похований граф Скарбек, який побудував перший у Східній Європі величезний театр, який сьогодні носить ім’я Марії Заньковецької. Мало хто знає, що саме граф Скарбек створив першу пенсійну реформу у 1846 році для акторів, режисерів і співаків. А ще поруч від Демні, у селі Заклад, збудував притулок для сиріт. У Заклад приїжджали світові знаменитості, серед яких Сара Бернар…
Екскурсія, яку влаштувала гостям заходу місцева влада, розпочалася з лісу, де похований Станіслав Скарбек. Кладовище, де спочиває граф, тогочасні актори і режисери, у дуже занедбаному стані. Гробівець Скарбека — зруйнований. Дах впав 2009 року, і там почали рости дерева. Могили акторів і режисерів також зруйновані, ті, що вціліли, — поросли мохом.
За словами жителя села Заклад Ігоря Соснила, графа Скарбека у 1848 році поховали на Личакові. І лише 1888 року, коли вже був збудований сиротинець, за заповітом Скарбека, його перевезли у цю усипальницю. Увесь свій маєток граф заповів сиротинцеві. А це близько 30 тисяч гектарів землі — 28 сіл і три містечка. Для себе і свого спадкоємця залишив одну кімнату у Закладі і одну кімнату у театрі. Останки добродійника покоїлися у гробівці до 1939 року, аж поки не прийшли «визволителі». Палац і каплицю розграбували. 250 хлопців і 150 дівчат, а також 60 стареньких осіб, які там доживали свого віку, вигнали на вулицю. Що не встигли у 1939 році розграбувати, у 1945-му дограбували шукачі золота.
— Вони сподівалися, — каже Ігор Соснило, — якщо похований граф, то можна знайти скарби. Не розуміли, що тут в основному поховані бідні люди. Уже тепер «наші вандали» познімали чугунні ковані решітки.
До розмови долучився співробітник об’єднаної громади Михайло Цихуляк.
— Ми взялися за розчищення цвинтаря, — каже пан Михайло. — За підтримки товариства «Магурич» вдалося залучити кошти польського міністерства на відновлення кладовища. Однак через пандемію волонтери і скульптори не мають можливості розпочати тут повністю роботи. Довелося залучити власні сили. У селі Демня є скульптори, які погодилися розпочати роботу з відновлення надгробків. Але спочатку на благодійних засадах розчищаємо від кущів цвинтар.
— Кажете, що все зможете відновити. А чи знаєте, хто був похований на тому чи іншому місці? Кому належать ці надгробки?
— У нас збереглися фотографії. В основному тут поховані люди, які обслуговували дитячий притулок у Закладі. Знаємо, що тут похований і полковник війська польського, є ветерани польської війни. На деяких плитах добре видно написи. Польські колеги також погодилися нам допомогти.
А далі ми поїхали в унікальне село Демню, згадки про яке датуються ще 1453 роком. Демня славиться своїми майстрами з різьби каменю, багато з них утворили вже цілі династії. Як, наприклад, родина Дзиндрів. Один з членів цієї родини — відомий україно-американський митець Михайло Дзиндра.
Село багате на поклади вапняку, який добре піддається обробці. Кам’яні вироби демнянських майстрів, а це переважно надгробки, можна зустріти не лише в Галичині. Для селян це не лише ремесло, яке передається з покоління у покоління, а й заробіток. У Демні кам’яні фігури можна побачити по всьому селу, а старий цвинтар нагадує музей просто неба. Коли падає дощ, скульптури на цвинтарі темніють наче згорьовані матері. А коли світить сонце, це — музей.
Замовляти тут пам’ятники приїжджають з усієї України, а особливо Галичини. Демнянські самоуки іноді виготовляють раритетні скульптури, причому роблять їх «на око», без будь-яких попередніх креслень чи гіпсових форм. Здалеку складається враження, що різьблений хрест не з каменю, а з дерева.
Кам’яні фігури, здебільшого святих, у селі можна побачити біля хат, а біля старої церкви Святого Миколая збережено унікальну композицію — фрагмент Хресної дороги — «Упадок Ісуса».
Є у Демні і пам’ятник Кобзареві на повний зріст, зроблений зі суцільного каменю. Кажуть, такий є тільки у Києві, у Канаді і у Демні.
Вражає красою, а водночас гнітить людською байдужістю занедбаний костел Матері Божої Ченстоховської. Його звели у 1913 році з блоків пісковика, хоча у той час більшість споруд будували з цегли. У радянські часи тут, як і в більшості храмів, був склад, потім спортзал місцевої школи. А у 90-х роках костел став нікому не потрібний. Тож коли Івоні Лобан запропонували іншу локацію для вистави, вона зраділа. Бо тепер і до костелу Матері Божої Ченстоховської вдалося привернути увагу. Можливо, здійсниться тепер мрія демнянців, і у костелі облаштують музей скульптур демнянських умільців.